موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
212278
۲۶ دی ۱۳۹۸

لزوم ورود به مسائل شهری از طریق تئاتر کودک

ک کارگردان تئاتر گفت: تئاتر کودک و نوجوان یک پیوست اجتماعی بسیار مهم است و مسؤولان می‌توانند از این طریق به مسائل مختلف شهری ورود پیدا کنند.

به گزارش کودک پرس ، محمد جهان‌ در خصوص اهمیت تئاتر کودک و نوجوان در مشهد و لزوم توجه مسئولان شهری به آن اظهار کرد: تئاتر کودک و نوجوان یک پیوست اجتماعی بسیار مهم است؛ چرا که به گفته ماکتو هاوی بزرگ‌ترین ابداع بشر در قرن بیستم، تئاتر کودک و نوجوان است و اگر ما کمی جدی‌تر به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که با این پیوست خوب از تئاتر کودک و نوجوان، می‌توانیم در مسائل مختلف شهری وارد شویم. به این معنا که شهرداری می‌تواند از این ابزار قدرتمند، یعنی تئاتر کودک و نوجوان، برای شکل‌گیری فرهنگ شهروندی کودک و نوجوان در شهر، معضلات موجود اجتماعی، مسائل آموزش و پرورش که کودکان در مدارس به آن مبتلا هستند، به گونه‌ای خلاق استفاده کند.

وی افزود: اگر بخواهیم درباره تئاتر کودک و نوجوان به ویژه در مشهد سخن بگوییم، نباید از تئاتر دانش‌آموزی غفلت کنیم؛ چرا که خراسان رضوی و به‌خصوص مشهد در دوران استاد داود کیانیان درخشش خوبی داشت. همچنین به نوعی می‌توان گفت کیانیان پدر تئاتر کودک و نوجوان کشور است. خاستگاه فعالیت ایشان نیز شهر مشهد بوده و اولین جرقه‌های نمایش‌های کودک در دوره ایشان در مشهد زده می‌شود. ضمن این که ایشان اجراهای موفقی دارد که در تالار هلال احمر فعلی یا شیر و خورشید سابق، به گواه تاریخ و شاهدان صف‌های طولانی برای دیدن آثار نمایشی داشته و این نشان می‌دهد استاد کیانیان چه میزان در آن دوره موفق بوده و توانسته به یک جریان‌سازی نزدیک شود.

 

این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: سابق بر این اتفاق تلخی در این حوزه می‌افتاد و آن این بود که به باور غلط برخی هنرمندان، هر آن کس که می‌خواست وارد بدنه تئاتر شود، با تئاتر کودک و نوجوان راه خود را آغاز می‌کرد که این امری بسیار اشتباه است. در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته و غربی، تنها کارشناسان ارشد یا کسانی که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان تخصص دارند، اجازه دارند با کودکان ارتباط داشته و فعالیت کنند.

جهان‌پا بیان کرد: در دوره استاد کیانیان و با حضور ایشان در مدارس، تئاتر دانش‌آموزی نیز شکل می‌گیرد. همچنین با ورود استاد حمید قلعه‌ای که سکان‌دار جریان تئاتر در آموزش و پرورش بودند، هنرمندان زیادی پس از فارغ‌التحصیلی در مقاطع متوسطه تشویق می‌شوند که در حوزه تئاتر دانش‌آموزی فعالیت کنند. لذا این فعالیت‌ها در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 پررنگ است و پس از آن در دهه 80 دوره طلایی تئاتر کودک و نوجوان را می‌توان رصد کرد. به این معنا که این اساتید چراغی فروزان را روشن می‌کنند و نسلی که وارد این عرصه شده، در دهه 80 بعالیت خود را آغاز می‌کند.

 

دهه 80؛ آغاز شکل رسمی تئاتر کودک و نوجوان در مشهد

وی عنوان کرد: به صورت جدی می‌توان گفت دهه 80 آغاز شکل رسمی تئاتر کودک و نوجوان در مشهد با فعالیت آقایان حمید قلعه‌ای، سیدجواد رحیم‌زاده و نیز اجرای خوب افرادی چون محمد برومند است. لذا در حوزه کودک یک‌سری اتفاقات خوب نمایشی رقم می‌خورد و برای اولین‌بار پس از دهه 70 اولین جرقه‌های حضور در جشنواره‌هایی مثل تئاتر کودک و نوجوان رضوی و جشنواره حوزه هنری تئاتر همدان دیده شده و این باعث شکل‌گیری و معرفی تئاتر کودک و نوجوان در کشور می‌شود.

این بازیگر و کارگردان تئاتر اضافه کرد: همان‌طور که اکنون می‌بینیم، اوج این اتفاقات در دهه 90 برای تئاتر کودک و نوجوان رخ می‌دهد و شکل جدی‌تر و رسمی‌تری یافته و لذا تبدیل به جریانی قوی در کشور شده است. همچنین آثاری که اکنون از مشهد به جشنواره‌ها راه یافته یا در شب‌های اجرای عمومی شاهد آن هستیم، گواهی بر این قضیه است.

جهان‌پا افزود: همچنین اکنون می‌بینیم که سالن اصلی تئاتر شهر مشهد نسبت به اجرای نمایش‌های کودک و نوجوان روی خوشی نشان می‌دهد؛ چراکه سابق بر این رسم بود که سالن اصلی تئاتر شهر در اختیار گروه‌های بزرگسال قرار داده شود. اما خوشبختانه این فضای ذهنی با اجرای نمایش‌های مختلف قوی و دارای پتانسیل اجرا در این سالن، تغییر کرد و این اتفاق را رقم زد که تئاتر کودک و نوجوان می‌تواند به اقتصاد تئاتر هم کمک کند. چرا که وقتی یک کودک وارد سالن تئاتر می‌شود، به همراه خود پدر، مادر و به طور کلی طیفی گسترده از مخاطب را برای دیدن اثر وارد سالن می‌کند. بنابراین اگر بتوانید فرزند یک خانواده را جذب کنید، با فروش یک بلیت توانسته‌اید سه بلیت دیگر را بفروشید و این اهمیت حوزه تئاتر کودک و نوجوان را می‌‎رساند.

 

وی با بیان اینکه «تئاتر کودک و نوجوان تئاتری پرقدرت است، اما مسئولان ما آن را به خوبی نشناخته‌اند»، خاطرنشان کرد: مسئولان ما به خوبی نتوانسته‌اند این حوزه را فعال کنند، از این لحاظ که ما هیچ‌گاه دارای یک سالن تخصصی در این شهر نبوده‌ایم. با این که مشهد به عنوان یک کلان‌شهر در سطح کشور مطرح است و به واسطه وجود مبارک امام رضا(ع) سالانه زوار زیادی با فرزندان خود در این شهر رفت‌وآمد داشته و نیز جامعه دانش‌آموزی هدف در این شهر گروه زیادی را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین غفلت بزرگی در این‌باره شده و ما می‌توانستیم سالن تخصصی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم و روی این موضوع کار کنیم، نمایش‌نامه‌های ایده‌آل تولید کنیم، جوانان جویای نامی که علاقه‌مندند در حوزه تئاتر کودک و نوجوان به صورت علمی و آکادمیک کار کنند را آموزش و به آنان فرصت اجرا دهیم.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار