موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
210125
۱۳ آذر ۱۳۹۸

«کمبود امکانات سخت‌افزاری»؛ معضل اصلی تئاتر کودک و عروسکی مشهد

پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان کشور معتقد است اگر امکانات بیشتری در اختیار تئاتر کودک و نوجوان مشهد مقدس قرار گیرد آینده بهتری در این زمینه رقم می‌خورد.

به گزارش کودک پرس ، تئاتر کودک و نوجوان از آن دست مقولاتی است که نیاز به عشق و ممارستی عظیم دارد و هر هنرمندی وارد این وادی نمی‌شود و البته شاید خیلی هم در این عرصه ماندگار نباشد زیرا که سختی‌های خاص خودش را دارد.

خراسان رضوی از دیرباز اما مهد پرورش و حضور هنرمندانی بوده که خالصانه خود را وقف تئاتر کودک و نوجوان کرده‌اند و همچنان نیز در این وادی باقی مانده‌اند.

شیرینی‌ها و تلخی‌های منحصر بفرد این وادی همان مسائلی است که از فعالیت در این عرصه به یادگار باقی می‌ماند و توشه راهی برای آینده فعالیت در عرصه تئاتر کودک و نوجوان می‌شود.

سیدجواد رحیم‌زاده؛ از پیشکسوتان عرصه تئاتر کودک و نوجوان در مشهدمقدس و خراسان رضوی است که سال‌های مدیدی است که در این عرصه مشغول به فعالیت است.

رحیم‌زاده در این زمینه و آغاز فعالیتش در عرصه تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید: متولد 29 فروردین‌ماه 1350 هستم و از سال 57 به مکان‌های اجتماعی و مهد کودک‌ها می‌رفتم، در آن زمان به دنبال کتاب‌های مختلفی بودم.

 

وی تصریح کرد: یکی از همسایه‌ها تلویزیون داشت و به همراه دوستانم به خانه وی می‌رفتیم، به این نظیر برنامه‌ها از ابتدا علاقه زیادی داشتم، در دوران دبستان در مسابقات مختلفی شرکت داشتم اما از تئاتر اطلاعات چندانی نداشتم، در آن زمان خواهرم مطالب زیادی را به چاپ می‌رساند و مطالب وی را مطالعه می‌کردم.

مربی تئاتر در مهدکودک‌ها، دبستان، راهنمایی و دبیرستان‌های سطح شهر مشهد ادامه داد: یکی از برنامه‌های مسجدی در ایام دهه فجر برگزاری تئاتر بود، همیشه نمایش‌های آنها را دنبال می‌کردم واز آنها لذت می‌بردم، در دوان راهنمایی مربی پرورشی‌ام برای اجرای تئاتردر مدرسه بنده را انتخاب کرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از آن در تئاترهای مختلفی در مدرسه شرکت کردم، در همان دوره از اداره کل آموزش و پرورش برای انتخاب افراد برای اجرای تئاتر ویژه‌ای به مدرسه آمد و بنده را برای بازی در نقش صدام انتخاب کرد، اجرای خوبی بود و بنده را به مرور جذب تئاتر کرد.

رحیم‌زاده عنوان کرد: نخستین فعالیتم با عنوان نمایشنامه «گمشده» آغاز شد، در دوران دبیرستان جنگ تحمیلی آغاز شده و نامم برای ورود به جبهه بیرون آمد، آن زمان، چفیه آرزوی دست نیافتنی بچه‌ها بود، با شوق برای رفتن به جبهه آماده شدم اما مادرم مخالفت کرد.

 

وی گفت: پس از گذشت آن دوران به دوره سربازی رسیدم و اتمام سربازی‌ام همزمان با اجرای نخستین کارم در یکی از مدارس مشهد صورت پذیرفت، چندین سال در دبستان کار کردم و فعالیت زیادی در این زمینه داشتم، کتاب‌های قرایی را مطالعه می‌کردم و ارتقاء می‌یافتم.

پیشکسوت تئاتر کودک و نوجوان کشور اظهار داشت: پس از فعالیت با چند نفر از بزرگان تئاتر به جشنواره‌های متعددی در شهرهای مختلف رفتم و مقام‌های گوناگونی کسب کردم، تئاتر کودک و نوجوان 50 سال  دارد و افراد مختلفی در این زمینه فعالیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: نخستین حضورم در جشنواره در چندین سال گذشته بود، جشنواره کودک و نوجوان با نام امید در همدان برگزار شد و در آن شرکت کردم، پس از آن فعالیتم در حوزه تئاتر فشرده شد و چهار سال پیاپی با استاد قرایی فعالیت می‌کردم، ابتدای کار کسی اطلاعی در ارتباط با فعالیت تئاتر کودک و نوجوان در شهر نبود اما مدتی بعد این زمینه با استقبال مردم روبه‌رو شد.

رحیم‌زاده تصریح کرد: بازیگران ماهری در مشهد فعالیت می‌کنند و عوامل نیز در این شهر درخشیدند، سال گذشته دو نماینده در زمینه تئاتر عروسکی فعالیت می‌کردند، در صورت ایجاد شرایط مطلوب و فراهم سازی ابزار آن در این زمینه می‌توان حضور پررنگی داشت، با گذشت زمان توانستم کلاس‌های متعددی برگزار کنم.

 

وی بیان کرد: در حال حاضر در هفته 21 کلاس حدوداً 10 نفره برگزار می‌کنم و از 9 صبح تا 21 فعالیت دارم، بهترین تفریح بچه‌ها، حضور در تئاتر نمایشی خلاق بوده است، خانواده‌ها پس از شرکت فرزندانشان در کلاس‌های نیز متوجه تغییر کودک خود می‌شوند، حتی خجالتی‌ترین کودک پس از گذراندن دو ترم از کلاس‌ها می‌تواند «استندآپ» اجرا کند.

مربی تئاتر در مهدکودک‌ها، دبستان، راهنمایی و دبیرستان‌های سطح شهر مشهد مقدس عنوان کرد: برخی از افراد هزینه مالی برای فعالیت در حوزه تئاتر ندارند، به همین دلیل ما باید در این زمینه قدم برداریم، بنده تاکنون در چندین مسجد در منطقه ساختمان فعال بودم و یکی از مجریان خوب و توانمند از همان کلاس‌ها انتخاب شده است.

 

وی گفت: نقالی بالغ بر 55 مسجد را در سه سال متوالی برعهده گرفتم، در جشنواره کشوری مساجد نیز شرکت کردم، اشکالات موجود در تئاتر مشهد باید برطرف شود، همچنین مکان ویژه‌ای در اختیار تئاتری‌ها قرار ندارد.

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار