موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
209460
۲۷ آبان ۱۳۹۸

نوجوانان مشهدی کتاب «خواهران تاریک» را نقد کردند

نوجوانان عضو انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست «دوپنجره» کتاب «خواهران تاریک» نوشته‌ی مهدی رجبی را نقد و بررسی کردند.

به گزارش کودک پرس ، محبوبه بزم‌آرا کارشناس مسئول ادبی استان خراسان رضوی در این‌باره گفت: رمان «خواهران تاریک» از اوایل مهر در اختیار اعضای نوجوان کارگاه‌های ادبی کانون قرار گر فت تا ضمن مطالعه به نقد و بررسی این اثر بپردازند.

بر اساس این گزارش در این نشست که روز ۲۱ آبان و در آستانه بیست‌و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۴ کانون مشهد برگزار شد، نوجوانان و اعضای انجمن‌های ادبی کانون به بیان نقد و نظرهای خود در مورد این کتاب پرداختند.

برهمین اساس ابتدا غزاله ناجی عضو انجمن ادبی آفتاب مشهد، توجه به جزئیات و شخصیت‌پردازی قوی را از ویژگی‌های مثبت این کتاب دانست.

او با اشاره به پایان مبهم رمان گفت: «شاید پرداختن به طلسم و جادو و استفاده از آن در داستان، ابهام آن را بیش از حد کرده بود آن‌قدر که در پایان نفهمیدیم چه اتفاقی برای تارا و قفل افتاد.

هم‌چنین سینا نظریان عضو مکاتبه‌ای مرکز آفرینش‌های ادبی در صحبت‌های خود فضاسازی و شخصیت‌پردازی را نقطه قوت کتاب عنوان کرد، اما اعتقاد داشت در برخی موارد به‌ویژه توهم نیما و فکر و خیالاتی که به سرش می‌زند اغراق و زیاده‌روی شده بود به‌گونه‌ای که حواس خواننده را از خط اصل داستان پرت می‌کرد.

این نوجوان نیز معتقد بود پایان داستان گنگ و نامفهوم بود و توقع مخاطب را برآورده نمی‌کرد.

ایلیا برنامهر عضو مرکز شماره هفت کانون مشهد نیز در نقد خود گفت: شخصیت‌پردازی کتاب مناسب بود و ‌توانست همه حالت‌ها و رفتارهای شخصیت‌ها را به تصویر بکشد اما داستان یک قاب عکس نبود چرا که بُعد داشت، موضوعی که هر خواننده‌ای از کتاب توقع دارد.

عاطفه حسینی دیگر نوجوان مشهدی نیز در باره این کتاب خاطرنشان کرد: داستان، تعلیق و دلهره‌ی زیادی داشت و این به دلیل تلاش برای رسیدن به جواب سوال‌هایی بود که پشت سر هم در ذهن مخاطب ایجاد می‌شد. این حالت باعث شد که کتاب را یک نفس بخوانم.

زهرا بیژن یار عضو دیگر مرکز شماره چهار کانون مشهد هم در نقد «خواهران تاریک» گفت: این کتاب از آن دسته رمان‌هایی‌ست که شانس زیادی برای دست به دست شدن میان آدم‌های مختلف را دارد، از طرح جلد وهم برانگیز کتاب تا عنوان آن و شروع قدرتمندش تاثیر خوبی در جذب مخاطب دارد.

مهدی رجبی نویسنده‌ی رمان «خواهران تاریک» پس از شنیدن نقد اعضا گفت:دوست دارم به جمله معروف نیچه که در ابتدای کتاب به آن اشاره شده؛ «اگر زمان طولانی به گودالی چشم بدوزید، گودال نیز به شما چشم خواهد دوخت.» توجه کنید.

او در ادامه در توضیح شخصیت نیما یادآور شد: به عقیده‌ی دوستان روانشناسی که این کتاب را خوانده‌اند، نیما و مادرش را در دسته‌بندی شخصیتی می‌توان جز دسته‌بندی اسکیزوتایپال قرار داد که یک اختلال روانی زودگذر و خفیف است.

رجبی در ادامه خطاب به اعضای نوجوان و مربیان در مورد ماهیت آفرینش یک اثر ادبی گفت: داستانی که از سوی یک نویسنده خلق می‌شود، در حقیقت یک موجود زنده و پویاست و اجزایش با یکدیگر در ارتباط است، و پیوسته در حال معناسازی است.

او اضافه کرد: حتی خود نویسنده هم بعد از گذشت سال‌ها از تالیف یک اثر و مرور دوباره‌اش احساس می‌کند که پیوسته در حال کشف است، کشف چیزهایی که هنگام نوشتن آنها را ندیده‌ است. و این قدرت ذهن و جادوی زبان است و تمام لذت ادبیات در همین کشف‌های پی‌درپی است.

نشست ادبی دوپنجره کانون استان خراسان رضوی روز ۲۱  آبان ۱۳۹۸ با حضور ۸۰ عضو فعال کارگاه‌های ادبی و انجمن ادبی در سالن اجتماعات مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۴ کانون مشهد برگزار شد.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار