موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
207455
۱۸ مهر ۱۳۹۸

۳۸۰۰ زوج اصفهانی در انتظار دریافت فرزند خوانده/ افزایش ۳۳ درصدی گزارش کودک‌آزاری

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: حدود سه هزار و ۸۰۰ زوج در نوبت دریافت فرزند از بهزیستی اصفهان هستند که این تعداد تقریباً از حدود هشت سال قبل تاکنون در انتظار دریافت فرزندخوانده هستند همچنین با رشد ۳۳ درصدی گزارشات کودک‌آزاری در سال ۹۸ روبه‌رو بوده‌ایم.

به گزارش کودک پرس ، جتبی ناجی در خصوص تقاضای فرزندخواندگی اظهار کرد: حدود سه هزار و ۸۰۰ زوج در نوبت دریافت فرزند از بهزیستی اصفهان هستند که این تعداد تقریباً از حدود هشت سال قبل تا الان در انتظار دریافت فرزند خوانده هستند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه آمار کودکان سرراهی کاهش داشته است، افزود: کنترل جمعیت و دیگر مسائل باعث شده برخلاف گذشته تعداد فرزندآوری کاهش یافته یابد و تعداد کودکان نگهداری شده در مراکز بهزیستی برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان فرزندخواندگی نباشد.

وی با تاکید بر اینکه تعدادی از کودکانی که به شیرخوارگاه وارد می‌شوند با دستور قضایی به عنوان کودکان بی‌سرپرست به بهزیستی واگذار می‌شوند، تصریح کرد: تعداد این کودکان در سال حدود ۳۰ کودک است که با دستور قضایی وارد بهزیستی می‌شوند اما آمار کلی کودکانی که به شیرخوارگاه وارد می‌شوند سالانه حدود ۲۴۰ کودک است.

 معاون اجتماعی  بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر اینکه کودکان شیرخوارگاه بیشتر بدسرپرست هستند نه بی‌سرپرست، اظهار کرد: این کودکان بی‌سرپرست نیستند که قابل واگذاری باشند اینها شرایطی مانند داشتن والدین معتاد، زندانی یا به هر دلیلی دارای والدین بدون صلاحیت یا توانایی نگهداری هستند که این دسته از کودکان قابل واگذاری دائم نیستند.

ایجاد تعارض عاطفی دلیل عدم واگذاری موقت کودکان است

وی با اشاره به اینکه در مورد برخی از این کودکان واگذاری موقت را اجرا می‌کنیم، افزود: واگذاری موقت هم به دلیل وابستگی و دلبستگی کودک یا خانواده و ایجاد تعارض عاطفی در بسیاری موارد قابل اجرا شدن نیست.

ناجی با تاکید بر اینکه بهزیستی همواره مصالح کودک را در نظر می‌گیرد، گفت: ما بیشتر باید منافع طفل را لحاظ کنیم نه مصلحت متقاضیان فرزند خواندگی را البته آنها هم مهم هستند ولی در درجه اول ما متولی مراقبت و حضانت کودکان بی‌سرپرست هستیم، بنابراین مصلحت کودک را لحاظ می‌کنیم که آیا این تحویل فرزند صورت بگیرد یا خیر و در زمان‌های کوتاه به همان دلیل تعارضات عاطفی واگذاری را انجام نمی‌دهیم اما در مدت‌های طولانی‌تر حضور کودک در شیرخوارگاه تا ایجاد صلاحیت در خانواده اصلی خود به عنوان امین موقت کودک به فرزندخواندگی واگذار می‌شود.

وی در خصوص شرایط متقاضیان دریافت فرزندخوانده اظهار کرد: اولین موضوع شرط سنی است که باید یکی از زوجین بالای ۳۰ سال داشته باشد و شرط سنی دارای حداقل و حداکثر است که بالای ۵۰ سال محدودیت‌هایی دارد چرا که امکان بی‌سرپرست شدن کودک هنگام بلوغ وجود دارد همچنین سلامت روان شرط مهم دیگر است و در این بین زوجین نابارور فاقد فرزند در اولویت هستند و بعد از آن زوجینی که دارای فرزند هستند و در آخر خانم هایی که ازدواج نکردند و مجرد هستند در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند همچنین از نظر اعتیاد و سابقه کیفری هم این افراد بررسی می شوند.

180 کودک آزاری در سال 98 ثبت شده است

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان افزود: از نظر مالی شرایط خاصی وجود ندارد ولی وقتی صلاحیت تأیید می‌شود در قانون آمده که باید آتیه بچه تامین شود ولی ما به عنوان متولی کودکان اصرار داریم مقام قضایی هم مجاب شود که یک تضمین برای آتیه طفل بگیرد چرا که اگر سرپرست به هر دلیلی فوت کند کودک دچار آسیبی نشود.

وی با بیان اینکه ورودی کودک به شیرخوارگاه اصفهان به طور متوسط ماهانه ۳۰ نفر است، گفت: این ورودی امسال نسبت به پارسال ۳۳ درصد افزایش داشته است وعلتش از نظر ما این است که تعداد اورژانس‌های اجتماعی استان افزایش داشته و آگاهی‌های مردم بالا افزایش داشته است.

ناجی در خصوص آمار کودک آزاری شش ماهه سال ۹۷ در اصفهان، تصریح کرد: ۱۳۵ کودک آزاری در شش ماهه اول ۹۷ ثبت شد که بیشترین موارد کودک آزاری عاطفی بود و بعد از آن به ترتیب غفلت، بی توجهی، موارد نامشخص و در نهایت ۱۰ مورد کودک آزاری جنسی اتفاق افتاده بود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ تاکنون ۱۸۰ مورد کودک آزاری در استان اتفاق افتاده است، افزود: گزارشات کودک آزاری امسال ۳۳ درصد افزایش داشته است هر چند بخش قابل توجهی از کودک آزاری‌ها  اصلا گزارش نمی‌شود و خانواده‌ها آن را متاسفانه بخشی از تربیت‌شان می‌دانند! مواردی چون بازماندن کودک از تحصیل، حبس شدن، ضربات جسمی یا روحی و آزار و توهین یا غفلت از تربیت و رشد جسمی وروانی همگی از موارد کودک‌آزاری است.

منبع: ایمنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار