موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
213779
۲۸ بهمن ۱۳۹۸

روش‌هایی برای کنترل خشم و پرخاشگری کودک

روانشناس بالینی کودک و نوجوان گفت: خشم و پرخاشگری در کودکان مواردی است که امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی والدین در ارتباط با فرزندشان است.

به گزارش کودک پرس ، سیده فاطمه موسوی عنوان کرد: پیش از هر چیز باید بدانیم خشم و پرخاشگری متفاوت از هم هستند، خشم یک هیجان مانند سایر هیجانات است که می تواند هم جنبه ی مثبت و هم منفی داشته باشد و پرخاشگری در واقع بعد منفی خشم و رفتار حاصل از خشم مهار نشده است پس باید به کودک مدیریت خشم و روش های کنترل آن را آموزش داد.

وی ادامه داد: به این منظور ابتدا باید ریشه ی خشم مشخص شود که می تواند الگوگیری از والدین، تنبیه بدنی، ناکامی، امر و نهی بیش از حد و… باشد.

این روانشناس اظهار کرد: مهمترین کار پیش از آموزش مدیریت خشم به کودک از بین بردن ریشه ی مشکل است، بعد از آن می‌توان از روش های دیگری برای مدیریت رفتار کودک استفاده کرد.

 

موسوی خاطرنشان کرد: به عنوان اولین روش آموزش تنفس دیافراگمی به جای تنفس سینه ای به کودک و کشیدن نفس عمیق موقع خشم می تواند موثر باشد، همچنین شمردن از 1 تا 10 همراه با تنفس عمیق که می تواند زمانی برای به دست آوردن آرامش باشد.

روانشناس بالینی کودک و نوجوان افزود: ترک مکان و گفتن جملات مثبت به خود (خودگویی مثبت)، خوردن یک لیوان آب خنک و شستن دست و صورت برای پایین آمدن دمای بدن، انجام رفتار جایگزین به جای پرخاشگری موقع خشم و عصبانیت مانند پاره کردن کاغذ، خط خطی کردن دفتر، مشت زدن به کیسه بوکس یا بالش و… نیز راه های دیگری برای کنترل رفتارهای ناشی از خشم است.

وی توضیح داد: استفاده از چراغ راهنما برای مدیریت خشم به این صورت که با کشیدن چراغ راهنما به کودک می گوییم: «وقتی عصبانی و خشمگین میشی چراغ قرمز روشن میشه و یعنی ایست! پس تو نباید کاری کنی، بعدش چراغ زرد روشن میشه یعنی احتیاط کن و ببین باید چه جوری رفتار کنی پس اینجا کارهایی که بهت یاد دادم رو انجام بده مثل تنفس عمیق، شمارش و… در نهایت چراغ سبز میشه و تو میتونی یه رفتار آروم داشته باشی!»

 

روانشناس بالینی کودک و نوجوان تصریح کرد: همچنین والدین می توانند با بستن قرارداد با فرزندشان، تعداد دفعات و دلایل پرخاشگری وی طی هفته را ثبت کنند و در پایان هفته راه حل جایگزین برای موقعیت های مشابه بیابند و پایان هر هفته با کاهش تعداد دفعات پرخاشگری با دادن هدیه و… کودک را مورد تشویق قرار دهند.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار