موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
208089
۰۱ آبان ۱۳۹۸

مراقب گفتگوها و رفتارهایمان جلوی کودکان باشیم

یک روانپزشک و متخصص اعصاب و روان اظهار کرد: همه رفتارها، کنش‌ها و اتفاقاتی که رخ می‌دهد شخصیت اولیه کودک را می‌سازند و این از همان دوران حاملگی شروع می‌شود و وقتی کودک به دنیا می‌آید همه این پایه‌ریزیها انجام می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، دکتر گودرز عکاشه روانپزشک و متخصص اعصاب و روان به چرایی اهمیت توجه به سلامت روان کودک اشاره کرد و گفت: کودکی و دوران رشد کودک، دوران تثبیت شخصیت انسانی و آموزش شناخت ها است. دوران آموزش‌های علمی و شکل گیری انسان از همان پایه‌ها است.

وی با بیان اینکه تمام مقاطع از بدو تولد تا ۱۲ سالگی هر کدام ویژگی‌های خاص خودش را دارد، عنوان کرد: کودکان از صفر تا ۲ سالگی و از ۲ تا ۵ سالگی و در دوران دبستان ویژگی‌هایی دارند و آموزش خانواده ها با الزامات همین دوران‌ها جزو ضروریات زندگی انسان برای داشتن یک روان سالم در آینده خواهد بود.

این متخصص اعصاب و روان متذکر شد: در بسیاری از مراجعه کنندگانی که به ما مراجعه می کنند، وقتی به گذشته بر می گردیم می بینیم که تروماها و ضربه های دوران کودکی که به آن ها وارد شده و رشد دوران کودکی، زمینه ساز وجود یکسری از نا بهنجاری‌هایی است که اکنون هست.

 

وی تصریح کرد: در دوران کودکی مسایل تثبیت می شود و رشد می کند و نهادینه و پایه گذاری می شود. در واقع همانند ساختمان است و اگر پایه های اولیه ساختمان را به درستی قرار دهید، ساختمان را بیمه کرده اید در غیر این صورت هرچه به این ساختمان اضافه می شود، سست و لغزنده خواهد بود. دوران کودکی چنین نقشی را دارد.

عکاشه به خانواده ها توصیه کرد: خانواده ها دقت کنند، انعکاس تمام رفتارهایشان در درون کودک مانند یک ضبط صوتی است که می رود و در آنجا حک می شود و تا پایان عمر در کودک باقی می ماند. البته خانواده ها فکر می کنند که کودک گفتگوها، مجادلات و یا هر مسئله‌ای دیگر را نمی فهمد در حالی که وقتی ما بعدا بررسی می کنیم می بینیم وقتی که اینها خاطراتشان را عنوان می کنند دقیقا اینها را می گویند و این می تواند به صورت اضطراب نقش بندی کند و یا می تواند به صورت پایین بودن اعتماد به نفس و یا حتی برعکس یعنی اعتماد به نفس کاذب خودش را نشان دهد.

وی تاکید کرد: باید مراقب گفتگوها و رفتارهایمان جلوی کودکان از همان دوران کودکی باشیم و بدانیم اینها بر لوح کودکان نقش می بینند.

این روانپزشک اظهار کرد: همه رفتارها، کنش‌ها و اتفاقاتی که رخ می دهد شخصیت اولیه کودک را می سازند و این از همان دوران حاملگی شروع می شود و وقتی کودک به دنیا می آید همه این پایه‌ریزیها انجام می شود.

وی با اشاره به پایین بودن اعتماد به نفس در جامعه، به دلایل آن اشاره کرد و گفت: کنترل بیش از حد خانواده‌ها، اجازه ندادن به آزمون و خطا به کودک باعث می شود کودکان در جامعه ما نتوانند جسارت لازم را پیدا و قدرت مقابله با مشکلات را پیدا کنند و همیشه احساس می کنند که احتیاج به یک راهنما دارند.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار