موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
209061
۲۰ آبان ۱۳۹۸

درباره خود خدا و شناخت خدا کتاب‌های کمتری نوشته‌ایم

حمید گروگان، نویسنده کتاب «من خدا هستم با من حرف بزن» می‌گوید: وقتی کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان را می‌‌خواندم، می‌دیدم که چقدر جای خدا در این کتاب‌ها خالی است و به نسبت کتاب‌های حوزه دین، کتاب زیادی درباره خود خدا ننوشته‌ایم.

به گزارش کودک پرس ، همه ما در لحظات زیادی از زندگی با خدا راز و نیاز و دردودل می‌کنیم؛ از لحظه‌هایی که خیلی خوشحالیم یا خیلی ناراحتیم گرفته تا زمانی که نگران و مضطربیم یا آرزویی داریم. گاهی با صدای بلند و گاهی بی‌صدا، در دلمان با او حرف می‌زنیم اما مطمئنیم که در هر حالتی خدا صدای ما را می‌شنود و همین مساله به ما آرامش می‌دهد.

وقتی کودک بودم با زبان خودم با خدا صحبت می‌کردم، کمی بزرگتر که شدم و توانستم قرآن بخوانم، سعی کردم با خواندن آیات قرآن خدا را بیشتر بشناسم اما درک مفهوم بعضی از آیات برایم سخت بود و از بزرگترها سوال می‌پرسیدم. همیشه به دنبال کتابی بودم که آیات قرآن را به زبان ساده‌تر برای کودکان بیان کند. از آن زمان سال‌ها می‌گذرد و کتاب‌هایی هم در این زمینه منتشر شده است. مدتی پیش کتابی با عنوان «من خدا هستم با من حرف بزن» به‌دستم رسید که از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی برای کودکان منتشر شده بود.

حمید گروگان، نویسنده و پژوهشگر نام‌آشنای ادبیات کودک و نوجوان، در این کتاب در قالب داستانی کودکانه با زبانی ساده، خدا را از زبان خودش و بدون واسطه به کودکان معرفی کرده و برای این کار از آیه‌های قرآن استفاده کرده است.

او در این کتاب از دختربچه‌ای به نام شکیبا سخن می‌گوید که تنهاست و می‌خواهد با کسی حرف بزند؛ اما کسی را ندارد. تنهایی شکیبا دیری نمی‌پاید و خدا با او وارد گفت‌وگو می‌شود. شکیبا در این گفت‌وگوی کوتاه از دغدغه‌هایش سخن می‌گوید؛ از تنهایی، از محدودیت‌های پدر و مادرش که حوصله شنیدن حرف‌هایش را ندارند یا پول کافی برای برآوردن خواسته‌هایش ندارند و خدا با صحبت‌هایش به او آرامش می‌دهد.

حمید گروگان درباره هدفش از نوشتن این کتاب می‌گوید: خدا از هرکسی به انسان نزدیک‌تر است چون خالق اوست. اگرچه ما در دین‌ پیامبران و امامانی داریم که واسطه بین ما و خدا هستند اما فرای این مباحث، ما خدایی داریم که از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است و این‌طور نیست که ما برای سخن گفتن با خدا نیازی به واسطه داشته باشیم. ما در قران آیات زیادی داریم که می‌گویند شما در هرجا و هر مکانی می‌توانید با خدا صحبت کنید و هرکسی براساس گنجایشش می‌تواند با خدا خلوت کند و صدای او را در اعماق قلبش بشنود. هدف من از نوشتن این کتاب این بود که بچه‌ها بدانند خدایی دارند که در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانند با او صحبت کنند و خدا هم به آن‌ها جواب می‌دهد. من این زاویه دید را انتخاب کردم تا به مخاطب بگویم که اگر کسی قلب پاکی داشته باشد، می‌تواند با خدا صحبت کند و خدا پاسخش را می‌دهد.

این نویسنده در ادامه می‌افزاید: من در این کتاب می‌خواستم سخنان خود خدا را بیان کنم و به آیات قرآن استناد کردم و حرف‌هایی که خدا با بنده‌اش در قرآن می‌زند را تحت عنوان صدای خدا در کتاب آوردم تا ذهن بچه‌ها را با آیات الهی آشنا کنم و بفهمند خدا چه سخنان شیرینی دارد. در پایان کتاب هم به آیات قرآن که در متن بکار برده شده اشاره کرده‌ام برای مطالعه بیشتر.

گروگان همچنین به آثاری اشاره می‌کند که در این حوزه منتشر شده و می‌گوید: پیرو فعالیت‌هایی که در طول سال‌های گذشته در حوزه کتاب کودک دارم، آثاری که در این حوزه منتشر می‌شود را می‌بینم و می‌خوانم، پی بردم که چقدر جای خدا در این کتاب‌ها خالی است و به قول یکی از دوستانم ما کتاب‌های زیادی درباره دین و پیامبر و ائمه و تاریخ اسلام برای بچه‌ها نوشته‌ایم اما درباره خود خدا و شناخت خدا کتاب‌های کمتری نوشته‌ایم و جای این مباحث خالی است. براین اساس جرقه اولیه‌ای برای نوشتن این کتاب در ذهنم زده شد.

او در ادامه بیان می‌کند: اگر نوع ارتباطی که یک کودک می‌تواند با خدا برقرار کند را به کودک آموزش دهیم و اگر کاری کنیم که نسل جوان و نوپا، خدا را به خودش نزدیک ببیند جرقه اولیه‌ای که می‌تواند با خدا ارتباط برقرار کند در او ایجاد می‌شود و حس نمی‌کند خدا از او دور است و در ادامه با اهل بیت و فرستادگان خدا هم مانوس می‌شود. وقتی این کتاب را به عده‌ای از دست‌اندرکاران ادبیات کودک نشان دادم، برای‌شان جالب بود و آن را نوآوری در شناخت خدا و بحث توحید دانستند.

مطالب این کتاب با تصویرگری سیدمیثم موسوی همراه شده است. تصاویر تمام رنگی که روی کاغذهای گلاسه نقش بسته‌اند،‌ همراه با متن پیش می‌روند و در رساندن مفهوم و محتوای مطالب هر صفحه به مخاطب کمک می‌کنند.

کتاب «من خدا هستم، با من حرف بزن» در ۵۲ صفحه با شمارگان هزار نسخه به قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی راهی بازار نشر شده است.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار