موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
206346
۱۵ تیر ۱۳۹۸

۴۸۰ هزار نفر از فرزندان پناهندگان در مدارس دولتی ثبت نام شدند

وزیر کشور گفت: در راستای خدمات انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۴۸۰ هزار نفر از پناهندگان و فرزندان افراد فاقد مدرک افغانستانی در مدارس دولتی ایران ثبت نام شدند.

به گزارش کودک پرس ، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور در همایش روز ملی پناهنده با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران علیرغم تحریم‌ها و کمک‌های کم بین‌المللی در 4 دهه گذشته به پناهندگان خدمات خوبی را ارائه کرده‌ است، گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون نه تنها از ورود پناهندگان به کشور جلگوگیری نکرده بلکه فراتر از تعهدات بین‌المللی این جمعیت پناهنده را پذیرا بوده است و بر اساس اقدامات انسان دوستانه به پناهندگان خدمات داده است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ گونه تبعیضی خدمات خود را به پناهندگان ارائه می‌دهد و در سال تحصیلی 97-98 حدود 480 هزار نفر از فرزندان لازم التحصیل پناهندگان را در مدارس دولتی ثبت‌نام کردند.

وزیر کشور گفت: برای یک میلیون پناهنده کلاس‌های سواد آموزی برگزار شده و ارتقاء سواد پناهندگان که فاقد تحصیل بودند از 6 درصد به 60 درصد افزایش یافته است.

رحمانی‌فضلی گفت: ایران به پناهندگان خدمات به زنان باردار،‌بهداشت محیط و فردی ارائه می‌دهد و در سال 2015 حدود 92 هزار نفر از پناهندگان که آسیب پذیر بودند و دارای بیماری توسط همکاری دفتر کمیساری‌ها تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار دارند.

 

وزیر کشور گفت: روز جهانی پناهنده از یک سو بیانگر رنج بی‌شمار انسان‌های زجر کشیده از جنگ‌های داخلی، تغییر رژیم، بی‌ثبات سازی دولت‌ها، دخالت‌های خارجی، اشغالگری، تروریسم و در برخی موارد بلایای طبیعی است و از سوی دیگر میدانی برای راستی‌آزمایی فرهنگ نوعدوستی، ایثار، مهربانی، کرامت انسانی و همچنین آزمونی برای تشخیص تمایز سیاست‌های اعلامی و اعمالی دولت‌ها در عرصه بین‌المللی است.

وی گفت:‌جابجایی‌های گسترده پناهندگان و مهاجرین دارای آثار و پیامدهای فراتر از مرزهای بین‌المللی کشور است و حل آن نیز از توان یک کشور به تنهایی خارج بوده و در گرو همکاری و تعامل جامعه جهانی در برخورد مسئولانه آنها در مواجهه با این جابجایی‌ها در کشورهای مبدا، ترانزیت و مقصد است.

رحمانی‌فضلی گفت: همانطور که اطلاع دارید جمهوری اسلامی ایران طی 4 دهه با امواج گسترده میلیون‌ها پناهنده و آواره از کشورهای همسایه مواجه بوده و در این مدت نه تنها از ورود تعداد زیاد پناهندگان جلوگیری نکرد بلکه بر اساس آموزه‌های والای انسانی و اعتقادات دینی خود و فراتر از تعهدات بین‌المللی‌اش این جمعیت عظیم انسانی را پذیرفت.

 

وی افزود: علیرغم کمک‌های محدود بین‌المللی و شرایط ناشی از جنگ تحمیلی و بازسازی کشور و متعاقب تحریم‌های ظالمانه با اتکا به منابع داخلی و به عنوان بزرگترین حامی و کمک کننده پناهندگان در جهان به ارائه خدمات مختلف به ویژه در حوزه آموزش،‌ بهداشت، درمان و معیشت همانند ایرانیان و بدون هیچ گونه تبعیضی به این جمعیت نیازمند پرداخت.

وزیر کشور یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران کلاس‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای برای پناهندگان در راستای توانمندسازی و ارتقاء معیشت آنان راه‌اندازی و توسعه کارگاه‌های کسب و کار به ویژه برای زنان سرپرست خانوار و صدور پروانه موقت کار برای واجدین شرایط و استفاده از مزایای سازمان اجتماعی داشته است.

رحمانی‌فضلی گفت: حدود 4 دهه بار هزینه پناهندگان بر دوش ایران بوده در مجموع بر اساس بررسی‌های صورت گرفته کل کمک‌های بین‌المللی کمتر از 7 درصد هزینه‌هاست که ما به صورت مستقیم در این مسیر متحمل شده‌ایم و این در حالی است که مجموعه تلاش‌های کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان نتوانسته شرایطی را مهیا کند که زمینه بازگشت داوطلبان پناهندگان را فراهم و از روند مهاجرت غیرقانونی جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: از همه کسانی که به نوعی در کاهش آلام و رنج پناهندگان سهیم بوده‌اند، تشکر می‌کنم و اعلام می‌کنم تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران موانع عدیده‌ای در اجرای برنامه‌های بشر دوستانه جمهوری اسلامی ایران ایجاد و موجب اخلال در خدمت رسانی به پناهندگان از یک سو و تاثیر منفی بر روند مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و جلوگیری از سیل مهاجرت‌های دیگر کشورها به ویژه اروپا خواهد گذاشت.

 

رحمانی‌فضلی گفت: در این میان خطر سوء‌استفاده سازمان‌های مافیایی و باندهای تبهکار وبه ویژه گروه‌های تروریستی از وضعیت پناهندگان زنگ خطری برای منطقه وبه ویژه کشورهای مقصد است که انتظار می‌رود جامعه بین‌المللی و به ویژه کشورهای در معرض مهاجرت و پناهجو به راه حل‌های اشاره شده توجه کند. 1- کمک به کشور مبدا برای ایجاد ثبات، امنیت و تامین معیشت با هدف بازگشت پناهجویان و عدم تداوم مهاجرت2- کمک به کشور میزبان به منظور تامین بخشی از هزینه مترتب 3- کمک به کشورهای در مسیر مهاجرت به منظور جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی 4- جلوگیری از بی‌ثباتی در کشورها به صورت اساسی با هدف کاهش پناهجویان در جهان.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار