موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
205452
۲۶ شهریور ۱۳۹۸

تربیت فرزند از نگاه مقام معظم رهبری

کانون دانش پژوهان نخبه با تحقیقات گسترده در بیانات مقام معظّم رهبری سعی کرده نکات کلیدی و کاربردی تربیت که دانستن آن برای والدین، مربیان، معلّمان و مسئولین مفید است را از بیانات ایشان استخراج کند و در قالب کتاب «تربیت ماندگار» به جامعه عرضه نماید.

به گزارش کودک پرس ، این روز‌ها، مسأله‌ی تربیت کودک، نوجوان و جوان دغدغه خیلی‌ها شده است. از پدر و مادر‌ها گرفته تا مسؤلین دولتی و غیر دولتی، از ائمّه جماعات مساجد تا معلّمان مدارس، از مربّیان تربیتی مجموعه‌های فرهنگی تا هر کسی که قلبش برای آینده نوجوانان و جوانان این مرز و بوم می‌تپد. امّا دغدغه و مساله داشتن کافی نیست. عوامل مختلفی در تربیت انسان‌ها مؤثّر است که خیلی اوقات یا نسبت به آن‌ها بی توجّهی وجود دارد و یا از دیده پنهان می‌مانند. گاهی بچه‌ای که در محیط مذهبی و خانواده‌ی مذهبی تربیت شده، غیر‌مذهبی می‌شود، خانواده‌هایی هستند که پدر‌ها آدم‌های با ایمانی بودند، اما بچه‌ها‌یشان آدم‌های بی‌ایمانی شدند. مدرسه‌هایی وجود دارد که فضای مذهبی داشتند، امّا فارغ التحصیلانش بعد از چند سال، ۱۸۰ درجه تغییر کردند، این نشانه‌ی وجود یک عامل ناشناخته‌ای است که از آن بی‌خبریم. برای در‌آمدن از سر‌درگمی‌ها، اتلاف عمر و هزینه‌ها، برای انجام وظیفه‌ی پدر و مادری در تربیت فرزند، برای تحقّق تعلیم و تربیت صحیح در کلاس درس، برای تشکیل محفل جذّاب و مفید برای جوان و نوجوان در مسجد، همه و همه نیازمند آشنایی دقیق و عمیق با تربیت اسلامی است.

کمبود کتابی متقن، کاربردی و مرجع
برای آشنایی با اصول و روش‌های تربیت صحیح، کمبود کتابی که ضمن متقن بودن محتوای آن حاوی نکات کاربردی باشد احساس می‌شد. کتابی که هم برای پدر و مادر‌ها مفید فایده باشد و کلید‌های تربیت صحیح فرزندان را به دستشان بدهد و هم مرجعی برای مربّیان و معلّمان محسوب گردد؛ لذا کانون دانش پژوهان نخبه که دارای بیش از ۲۵ سال سابقه‌ی کار تربیتی است، با تحقیقات گسترده در بیانات مقام معظّم رهبری سعی کرده نکات کلیدی و کاربردی تربیت که دانستن آن برای والدین، مربیان، معلّمان و مسئولین مفید است را از بیانات ایشان استخراج کند و در قالب کتاب «تربیت ماندگار» به جامعه عرضه نماید.

نحوه‌ تألیف کتاب
برای این کار جستجو‌های گسترده در بیانات مقام معظّم رهبری شروع و فیش‌های خوبی جمع آوری گردید، در میان راه معلوم شد که برخی بیانات راهگشا و کلیدی ایشان، در سایت موجود نیست و بعضاً به سال‌های قبل از رهبری ایشان مربوط می‌گردد، لذا برای تکمیل کتاب سعی شد کتب مختلفی که بیانات معظّم‌له در آنجا بازتاب داده شده، مورد بررسی قرار گیرد. فیش‌های بدست آمده، در فصل بندی مناسب گرد هم آمد، امّا از آنجایی که مطالب هرکدام از جایی برداشته شده بود، متن کتاب پیوستگی و انسجام مناسبی نداشت و ممکن بود این پراکندگی مخاطب را خسته نماید، لذا دوباره کتاب بازبینی شد و مطالب در یکدیگر تألیف گردید. یعنی با رعایت حفظ امانت، بیانات طوری در هم آمیخته گردید که مخاطب در هر بخش احساس نماید با یک سخنرانی به هم پیوسته مواجه است.

گزارش اجمالی از محتوا
فصل اوّل و ششم کتاب پیرامون جایگاه تربیّت، معلّم و مربّی است که به خوبی نشان‌دهنده‌ی اهمیّت این موضوع و دغدغه‌ی مقام معظّم رهبری در این زمینه می‌باشد. در فصل دوّم و سوّم کتاب سعی شده ویژگی‌های کودک، جوان و نوجوان از بیانات ایشان استخراج شود. فصل چهارم با عنوانِ «به کجا می‌خواهیم برسیم» به ویژگی‌هایی که متربّی باید به آن دست یابد پرداخته است. البته ایشان در جا‌های متعددی به این ویژگی‌ها اشاره کرده‌اند و عناوین این ویژگی‌ها بسیار زیاد است، لذا عناوین کلیدی آورده شده، مثلاً در یک سخنرانی ایشان اشاره می‌کنند «من اینجا یادداشت کردم» که نشان می‌دهد از قبل راجع به این ویژگی‌ها تأمّل داشته‌اند و برایشان مهمتر بوده است یا در ادامه اشاره می‌شود به «مفاهیم جریان ساز و عمل ساز» که به نظر می‌آید عنوانی کلیدی در این بحث باشد. در فصل پنجم، هفتم و نهم توصیه‌های تربیتی به والدین، مربّیان و معلّمان ذکر شده است. همچنین از آنجایی که در تمدّن اسلامی، مسجد نقشی مهم در تربیت انسان‌ها بازی می‌کند فصل هشتم به آن اختصاص یافته است. فصل دهم هم مربوط به محتوا‌های آموزشی مانند کتاب‌ها می‌باشد که به نحوی خوراک فکری متربّی را تأمین می‌کند.
در هر حال متنی متقن از بیانات معظّم‌له در زمینه مسائل تربیتی فراهم آمده که امید است برای پدر و مادر‌ها، مربّیان و معلّمان، ائمّه جماعات و دست‌اندر‌کاران مسجد، مسؤلین و مدیران و هرکسی که دغدغه‌ی تربیت دارد مفید باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار