202310
۰۷ خرداد ۱۳۹۸
حقوق کودکان؛

مصوبه کودک آزاری با توقف و اطاله بررسی مواجه شده است

با توجه به حساسیت این موضوع و لزوم تصویب نهایی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان برای تحول جدی در بحث حقوق کودکان، با گذشت 10 سال از بررسی و تصویب این قانون شاهد آن هستیم که بوروکراسی مرسوم اداری از مجلس تا شورای نگهبان باعث شده تا این طرح به درازا کشیده شود.

به گزارش کودک پرس ، کودک‌آزاری از جمله جرایمی است که شنیدن اخبار آن روح انسان را آزرده می‌کند. برخی از جامعه‌شناسان افزایش روزافزون این جرم را ناشی از مشکلات اقتصادی و ازدواج‌های اجباری می‌دانند، حال آنکه حقوقدانان خلأ قانونی در مجازات کودک‌آزاران و نبود قانون جامع حمایت از کودکان را به‌عنوان عامل افزایش مضاعف این جرم تلقی می‌کنند.

با توجه به حساسیت این موضوع و لزوم تصویب نهایی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان برای تحول جدی در بحث حقوق کودکان، با گذشت 10 سال از بررسی و تصویب این قانون شاهد آن هستیم که بوروکراسی مرسوم اداری از مجلس تا شورای نگهبان باعث شده تا این طرح به درازا کشیده شود. همگان می‌دانند که با وجود گستردگی و خطر‌آفرینی این پدیده‌ نامبارک، کودکان آن‌طور که باید از حمایت‌های لازم حقوقی و اجتماعی برخوردار نیستند و کماکان به حمایت‌های بیشتری نیاز دارند و جالب آن است که مجلس برای قوانین و لوایحی با سطح حساسیت به مراتب پایین‌تر وقت می‌گذارد اما لایحه‌ای با این درجه از اهمیت همچنان در بلاتکلیفی بسر می‌برد.
این لایحه از سوی قوه قضائیه به مجلس داده شده است و در آن سوء رفتار، بهره‌کشی، فحشا، معامله، خرید و فروش کودک از سویی و غفلت والدین، مراقبت نکردن والدین و سهل‌انگاری آنها نسبت به کودک نیز مدنظر قرار گرفته شده است. اما تصویب نشدن قطعی آن و نبود قوانین حمایتی باعث شده تا بسیاری به سبب خطراتی که در حواشی این ماجرا وجود دارد، شاهد آزار و اذیت کودکان در خفا باشند و حرفی نزنند.
لایحه مذکور با اینکه در مجلس اعلام وصول و به کمیسیون‌های حقوقی و فرهنگی، ارجاع شده اما مدت هاست با توقف و اطاله بررسی مواجه شده است.

هرچند با تصویب این قانون، نمی‌توان مدعی شد که آسیب‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان کاهش چشمگیر پیدا کند، اما تبدیل این لایحه به قانونی جامع و کامل می‌تواند کمک شایانی به کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار