196771
۰۱ اسفند ۱۳۹۷

سیر تکاملی حرکت و رفتار کودک از تولد تا یک سالگی

یک متخصص اطفال گفت: کودک از بدو تولد تا یک سالگی در هر ماه کارهای متفاوتی انجام می‌دهد که با شناخت آنها می‌توان این دوران را به خوبی سپری کرد.

به گزارش کودک پرس ، علی محتشمی متخصص اطفال اظهار کرد: کودک در ماه‌های مختلف زندگی خود کارهای خاص و متفاوتی انجام می‌دهد که با شناخت آنها می‌توان این دوران را به خوبی سپری کرد؛ پس از تولد، نوزاد می‌تواند از شیر مادر تغذیه کند، در ۲ ماهگی، می‌تواند دست‌ها و پا‌های خود را به آرامی تکان دهد، برای چند دقیقه سرش را در زاویه ۴۵ درجه نگه دارد و اشیا را برای زمان کوتاهی در دست خود نگه دارد، در سه ماهگی با کمک اطرافیان و حمایت آنها می‌نشیند البته نمی‌تواند سرش را خوب نگه دارد.

وی بیان کرد: کودک در چهار ماهگی، می‌تواند به مدت ۱۰ دقیقه بنشیند و سر خود را به خوبی کنترل کند؛ در پنج ماهگی، پا‌های خود را به طرف دهانش می‌برد و انگشتان پای خود را می‌مکد، در ۶ ماهگی، کودک می‌تواند از شکم به کمر چرخ بزند، در هفت ماهگی می‌تواند بدون کمک به راحتی بنشیند البته شاید به کمی کمک نیاز داشته باشد، ممکن است بتواند دو وسیله را به هم بکوبد.

نوزاد هشت ماهه چه کارهایی انجام می‌دهد؟

این متخصص اطفال ادامه داد: در هشت ماهگی، کودک می‌تواند سینه‌خیز حرکت کند و با کمک روی پاهایش بایستد، او همچنین می‌تواند وسایل را از روی زمین بردارد و در دست بگیرد، در ۹ ماهگی، کودک می‌تواند به خوبی اشیا مختلف را با انگشت‌های شست و اشاره خود بردارد و همچنین می‌تواند در حالیکه که اسباب بازی در دست دارد روی زمین سینه خیز برود.

محتشمی افزود: در ۱۰ ماهگی، وقتی هر دو دست کودک را در دست بگیرید، می‌تواند روی پا‌های خود راه برود همچنین می‌تواند دستش را به دیوار یا مبلمان بگیرد و راه برود، اصولا کودکان بین ۱۰ تا ۱۴ ماهگی می‌توانند بدون کمک راه بروند.

وی با اشاره به اینکه در ۱۱ ماهگی کودکان می‌توانند دست تکان دهند، گفت: کودکان در این سن می‌توانند از وسایل بالا بروند، بنشینند، دولا شوند و به تنهایی روی پا‌های خود بایستند، شاید حتی بتوانند قاشقی در دست بگیرند و آن را به سمت دهان خود ببرند.

 

زمان راه رفتن کودک

این متخصص اطفال یادآوری کرد: در ۱۲ ماهگی، کودکمی‌تواند راه برود، اما ترجیح می‌دهد چهار دست و پا به اطراف حرکت کند، او می‌تواند با انگشت سبابه خود اشاره کند؛ اصولا کودکان از هفت ماهگی صدا‌های نامفهوم از خود در می‌آورند و از نخستین سال تولدشان می‌توانند کلمات کوتاهی را بیان کنند.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار