موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
183829
۰۹ آبان ۱۳۹۷

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کودکان چاق کننده است

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد اسید معده (آنتی‌اسیدها) در دوران کودکی خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد.

به گزارش کودک پرس ، نتایج آزمایشات جدید نشان داده است کودکانی که پیش از دو سالگی با آنتی‌بیوتیک تحت درمان قرار بگیرند بیشتر احتمال دارد در اواخر دوران کودکی به چاقی مبتلا شوند.

محققان آمریکایی در ارزیابی تاثیر درمان‌های رایج برای مقابله با عفونت اظهار داشتند: مختل ساختن عملکرد باکتری‌ها در روده می تواند تاثیرات طولانی مدتی بر روند سوخت و ساز بدن کودکان داشته باشد و به روند افزایش وزن آنان منجر شود.

این بررسی‌ها نشان داد نوزادانی که داروهای آنتی‌بیوتیک دریافت کرده‌اند ۲۶ درصد بیشتر احتمال دارد در دوران کودکی دچار اضافه وزن شوند.

همچنین گروهی دیگر از محققان اظهار داشتند: مطالعه انجام گرفته کامل نیست و با محدودیت‌هایی روبرو بوده‌ است. به طور مثال، کودکان خانواده‌های با سطح فرهنگی پایین بیشتر دچار چاقی می‌شوند و قرار گرفتن در معرض دود سیگار می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد.

هرچند از آنجاییکه چاقی در دوران کودکی و افراط در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به نقطه بحرانی رسیده‌ است، بررسی بیشتر روی یافته‌های بدست آمده حائز اهمیت است.

در این بررسی مصرف داروهای آنتی بیوتیک و داروهای ضد اسید معده در دوران نوزادی و تاثیر آن در ابتلا به چاقی در اواخر دوران کودکی مورد ارزیابی قرار گرفت. متخصصان سوابق پزشکی بیش از ۳۳۳ هزار نوزاد را در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ میلادی ارزیابی کرده و در نهایت مشخص شد که نزدیک به سه چهارم از آنان آنتی بیوتیک دریافت کرده‌اند.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، به گفته محققان ۴۶ هزار و ۹۹۳ نفر از این کودکان در سن سه سالگی به چاقی دچار شدند که از میان آن ها ۹۶۲۸ نفر هیچ نوع داروی ضد اسید معده و آنتی بیوتیک دریافت نکرده بودند.

منبع: ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار