138459
۱۶ بهمن ۱۳۹۶

توانمندسازی ۱۵۰ کودک کار در کرمانشاه/ ۱۶ درصد کودکان کار بی‌سوادند

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه، از توانمندسازی ۱۵۰ کودک کار در استان خبر داد و گفت: تاکنون ۴۵۰ کودک کار و خیابانی در کرمانشاه شناسایی شده که از این میزان ۱۶ درصد آنان بی‌سواد هستند.

به گزارش کودک پرس ، امید قادری با تاکید براینکه از استان‌های پیشرو در امر رسیدگی به کودکان کار هستیم، اظهار داشت: در سال گذشته برای نخستین بار در استان یک مرکز تخصصی روزانه و یک مرکز شبانه روزی با هدف شناسایی کودکان کار و خیابانی تاسیس شد و برای همه آنان پرونده مددکاری تشکیل شد.

وی افزود: وجود کودکان کار و خیابانی به عنوان یک آسیب اجتماعی تلقی می شود و باید برای مقابله با آن همانند دیگر آسیب های اجتماعی، از مداخلات تخصصی در حوزه اجتماعی استفاده کرد و از سوی دیگر در راستای توانمندسازی این افراد برای بازگشت طبیعی به چرخه زندگی و جامعه تلاش کرد.
قادری به تصویب آیین نامه ای در سال 84 در هیات وزیران در این رابطه اشاره کرد و گفت: در این آیین نامه به 12 دستگاه برای ساماندهی کودکان کار برای ایجاد فرصت برابری که بتواند آنان را از چرخه آسیب خارج کنند، ابلاغ شد.
به گفته وی، این وظایف به ارگان هایی از جمله بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، صدا و سیما، نیروی انتظامی، دادگستری، شهرداری، هلال احمر، بیمه سلامت، وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی، فنی و حرفه ای و سایر دستگاه های مرتبط با اداره کار ابلاغ شد.

وی با تاکید براینکه عوامل متعددی موجب کارکردن این کودکان در خیابان ها می شود، ادامه داد: در چارچوب آیین نامه فوق از سال 94 تاکنون 23 مورد کودک کار و خیابانی جمع آوری شده و از سوی دیگر باید در نظر داشت که با این کودکان باید با ظرافت خاص و متفاوتی رفتار کرد که از همین رو مددکار اجتماعی در کنار اورژانس اجتماعی با همکاری شهرداری کار انتقال این کودکان به مراکز را انجام می دهند.
قادری ادامه داد: این کودکان در مرکز تخصصی بهزیستی جمع آوری و غربالگری می شوند و از کودکان شناسایی شده 53 درصد در حال تحصیل، 16 درصد بی سواد و 33 درصد ترک تحصیل کرده اند.

به گفته وی، ساماندهی 35 نفر از این کودکان برای توزیع 2 روزنامه و همچنین پوشش دهی 110 نفر از آنان در طرح تلاش سبز از جمله اقدام های بهزیستی با همکاری ارگان های مربوطه برای ساماندهی این کودکان بوده که به بسترسازی از سوی مردم نیازمندیم.

استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا است.

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار