موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
214095
۰۴ اسفند ۱۳۹۸

کمترین بودجه متعلق به تئاتر کودک و نوجوان است/ به تئاتر حرفه‌ای کودک بها داده نمی‌شود

بیات گفت: حمایت از تئاتر کودک درحدی است که حتی کفاف دستمزد بازیگران را هم نمی‌دهد.

به گزارش کودک پرس ، رضا بیات نویسنده و کارگردان نمایش « افسانه پری دریایی» درخصوص ایده و اجرای این نمایش گفت: ایده هر متنی متفاوت است و ممکن است ایده یک متن را از یک داستان کوتاه یا اتفاق و یا حتی یک جمله بگیریم، حال این نمایشنامه برگرفته از یک داستان قدیمی و واقعی بوده که دستخوش تغییراتی شده و حال ما آن را با تغییر فضا به صورت فانتزی بیان می‌کنیم.

بیات با اشاره به اینکه نمایش «افسانه پری دریایی» بیانگر اتحاد است، بیان کرد: این نمایش به کودکان نشان می‌دهد زمانی که کسی به آن‌ها زور می‌گوید باید در برابر او بایستندو نباید منفعل باشند و باید از داشته‌های خود حفاظت کنند. در نمایش «افسانه پری دریایی» اصل بر این است که پری‌های دریایی در دریا مروارید خاصی پیدا می‌کنند و حال برخی می‌خواهند این مروارید را به زور به دست آورند، ولی پری‌های دریایی در برابر آن‌ها می‌ایستند.

وی افزود: از آن جایی که قهرمان نمایش کودک است از همین رو ارتباط مخاطب کودک با قهرمان کودک خیلی بهتر و محکم‌تر است و خوشبختانه مخاطبان پیام نمایش را درک کرده اند و اینکه نمایش «افسانه پری دریایی» از اتحاد و استفاده از اندیشه می‌گوید و با می‌توان مشکلات را با تفکر و اتحاد حل کرد.

بیات در خصوص انتخاب بازیگران نمایش «افسانه پری دریایی» اظهار کرد: برای نمایش «افسانه پری دریایی» از گروه ثابتی که با آن‌ها کار می‌کنم، گروه قبیله و هم از بازیگران گروه‌های دیگر برای همکاری دعوت کردیم، زیرا نزدیک به بیست شخصیت در نمایش ایفای نقش می‌کنند.

کارگردان نمایش «افسانه پری دریایی» با اشاره به اینکه به تئاتر کودک و نوجوان حرفه‌ای بها داده نمی‌شود، بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به پنجاه نمایش کودک در تهران و در مکان‌های متفاوت اجرا می‌شود، ولی چیزی که بسیار آزار دهنده است، نبود حمایت از تئاتر حرفه‌ای کودک و نوجوان است. در حال حاضر دو سالن حرفه‌ای برای نمایش‌های کودک و نوجوان وجود دارد.

بیات با اشاره به اینکه حمایت از تئاتر کودک درحدی است که حتی کفاف دستمزد بازیگران را هم نمی‌دهد، گفت: بی مهری به نمایش‌هایی که در تالار هنر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شوند، کم نیست حال وضعیت کانون کمی بهتر است، اما اگر تالار هنر را تنها سالن استاندارد و خصوصی تئاتر کودک در وزارت ارشاد بدانیم، در حق آن بسیار بی مهری می‌شود. مگر چند کارگردان در طول سال در تالار هنر نمایش روی صحنه می‌برند؟

بیات درخصوص کم کار بودن نمایشنامه نویسان در زمینه کودک و نوجوان گفت: استقبال زیاد تماشاگران از یک نمایش به معنای درست بودن یک نمایشنامه نیست، ممکن است نمایشنامه‌ای بسیار خوب اجرا برود، اما استقبال از آن راضی کننده نباشد و بالعکس,، زیرا تماشاگران ما به دید حرفه‌ای به نمایش‌ها نگاه نمی‌کنند و دیدشان یک دید سرگرم کننده است.

 

وی افزود: از طرفی می‌بینیم نویسندگان تمایلی به نمایشنامه‌های کودک ندارند، اگر حق تالیف نمایشنامه کودک را برای چاپ اثر درنظر بگیرید، تقریبا هیچ دستمزدی به نویسنده تعلق نمی‌گیرد و حتی نویسنده باید هزینه کند تا نمایشنامه خود را چاپ کند. اگر به جشنواره‌ها نگاه کنیم هیچ جشنواره تخصصی برای نمایشنامه‌های کودک نداریم.

بیات با اشاره به اینکه هیچ ناشر تخصصی در زمینه نمایشنامه‌های کودک و نوجوان نداریم، ادامه داد: در جشن کتاب سال هم نمایش کودک هیچ جایی ندارد و در جشن‌های کانون نویسندگان هم هیچگاه مورد داوری قرار نمی‌گیرند. به همین دلایل است که استقبال از نگارش نمایشنامه کودک کم است و البته موضوع آزاردهنده هزینه بالای نمایش‌های کودک و نوجوان و درآمد بسیار کم از آن‌ها است.

او ادامه داد: در تئاتر بزرگسال بلیت‌ها از قیمت ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان به بالا است و حتی این بلیت‌ها به بازار سیاه هم راه پیدا می‌کند، ولی در تئاتر کودک قیمت‌ها پایین‌تر است. از طرفی کمترین کمک هزینه از سوی هنر‌های نمایشی به تئاتر کودک تعلق دارد.

 

این نویسنده کودک با اشاره به اینکه همه به دنبال نمایشنامه‌هایی با پرسوناژ کم هستند، گفت: هر کارگردانی که برای نمایشنامه با ما تماس می‌گیرد نمایشی با پرسوناژ کم را می‌خواهد و این برای نمایشنامه نویس خوب نیست، زیرا شرایط او را مجبور می‌کند که داستانی که نمی‌خواهد را بنویسد.

بیات درخصوص استقبال تماشاگران گفت: استقبال مخاطبان از نمایش خوب بوده است و بازده خوبی از سوی مخاطبان دریافت کردیم.

در خلاصه نمایش آمده است: راگو و رابو می‌خواهند صاحب دریا شوند، ولی پری‌های دریایی به عنوان نگهبانان دریا با آن‌ها مخالفند.

علی برجی، پویا پیروزرام، فرهاد تفرشی، عطیه ترابی، لیلی حسینی، راشین رضایی، فائزه سنایی، میثم عباسی، مریم کوچک خانی، سحر نعمتی، یاسر محمدی، مصطفی غیاثی، مهیار غفاری، فائزه غفاری، حسین فرزین شاد، نفس کامران، نازنین رضایی، مهدیس حلاجی بازیگران نمایش «افسانه پری دریایی» هستند.

 

گفتنی است که نمایش «افسانه پری دریایی» از ۱۵ بهمن تا ۱۵ اسفند ماه هر شب ساعت ۱۹:۳۰ در تالار هنر بر روی صحنه می‌رود.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار