موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
214009
۰۳ اسفند ۱۳۹۸

تئاتر کودک به سمت تولید محتوا‌های متفکرانه پیش رود

طالبی گفت: توجه به انتقال مفاهیم درست و ارزشمند به مخاطب و حرکت به سمت تولید تئاتر‌های متفکرانه در این حوزه ویژگی تئاتر کودک است.

به گزارش کودک پرس ، «محمد طالبی»، گفت: ۱۱ سال سابقه فعالیت در کار نمایشی و تئاتر عروسک گردانی در استان را دارم.

این هنرمند جوان با بیان اینکه از سال ۸۷ مشغول به کار تئاتر است، گفت: کار را با آموزش در کلاس‌‌های انجمن سینمای جوان آغاز نمودم و در همان سال‌ها کلاس بازیگری را تحت نظارت‌های اساتید بزرگی همچون «حسین صفی»، «محمد جواد کبودرآهنگی» و «سهراب نیک فرجاد» گذراندم.

دانشجوی رشته کارگردانی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد همدان اضافه کرد: بعد از گذشت ۶ ماه جذب گروه نمایشی«غزل کفر» نماشی عاشورایی به کارگردانی «رضا روان» شدم که بلافاصله پس از آن جذب رادیو شده و گویندگی نمایش رادویی را بر عهده گرفتم. طالبی ضمن قدردانی از زحمات استاد پورقاسمی و مهدی حبیبی ادامه داد: پس از انجام چند کار بازیگری، با راهنمایی‌های آقای «محسن پورقاسمی» نمایش عروسکی و تلفیق زیبایی این کار و جان دادن به عروسک را از ایشان آموختم.

وی با اشاره به اینکه امسال با اولین اثر خود در جشنواره عروسکی دانشجویی حضور خواهد داشت، گفت: نمایش عروسکی «دفتر من، خیال من، خوشا به حال و روز من» به عنوان نخستین اثرم در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان در تهران حضور خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه این نمایش در بخش کودک و نوجوان پذیرفته شده است، گفت: نمایش عروسکی «دفتر من، خیال من، خوشا به حال من» اشاره‌ای به زندگی کودک تک فرزند خانواده‌ای دارد که به دلیل عدم داشتن خواهر و برادر در خیالات خود غرق می‌شود و ….

طالبی اضافه کرد: نویسنده این اثر، مسعود طاهری عضد و کارگردان نمایش، محمد طالبی و راضیه پاشایی هستند، سایر عوامل نمایش نیز، ۳ نفر بازی دهنده و عروسک گردان و یک موزیسین که موسیقی اثر را تنظیم کرده است.
وی با اشاره به اینکه نام گروه نمایشی اش «پازل» است، گفت: این گروه نمایشی ۳ سال است که به صورت رسمی در حال فعالیت است که طی این چند سال موفق به کسب مقام‌های مختلف برتر استانی و کشوری شده است. این هنرمند جوان همدانی ادامه داد: گروه نمایشی پازل در جشنواره تئاتر تهران مبارک، جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان استان همدان، جشنواره آئین سنتی و جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشته است.

حضور گروه پازل در دو جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان حضور

وی با بیان اینکه گروه پازل تا کنون در دو جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در بخش خردسال حضور داشته است، گفت: این گروه نمایشی امسال در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان توانست تندیس بهترین بازیگر و نویسنده اثر جشنواره را از آن خود کند.

طالبی ادامه داد: این گروه در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز، با نماش «سفر دندان‌ها» توانست جایزه نخست و تندیس جشنواره را برای طراحی صحنه از آن خود کند، در بخش بازیگری نیز کاندید بهترین بازیگر جشنواره شد.وی با بیان اینکه تاکنون ۳ اثر را کارگردانی کرده است، ابراز کرد: به عنوان بازیگر و عروسک گردان در کار‌های بسیاری حضور داشته است و اثر «دفتر من، خیال من، خوشا به حالا روز من» به سرپرستی سعید باغبانی برای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان عازم تهران می‌شود.

این دانشجوی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه دغدغه لبخند و حال خوب کودکان مخاطب خود را دارد، گفت: من اولین کسی بودم که تئاتر خردسال را به صورت تخصصی در همدان پیگیری نمودم و برای من کار برای کودکان و به ویژه خردسالان بسیار جذاب است.

وی ادامه داد: هدف دیگرم از اجرای نمایش‌های عروسکی، تأثیر گذاری بر جامعه است به گونه‌ای که بتوانم از طریق نمایش عروسکی بسیاری از پیام‌های آموزشی را به مخاطب و مردم جامعه خود انتقال دهم. وی گله‌ای از کار در همدان داشت و گفت: متأسفانه آثار تولید شده در بخش عروسکی ویژه خردسالان نتوانسته در همدان به اجرای عمومی درآید که مهیا نمودن شرایط این مهم همت مسئولین را می‌طلبد.

این چهره هنری استان ادامه داد: در صورت تحقق این مهم، دو نمایش «سفردندان‌ها» و «دفتر من، خیال من، خوشا به حال و روز من» در اردیبهشت ماه سال آینده در همدان به اجرای عموم خواهد رسید.

طالبی افزود: نمایش‌های عروسکی به دلیل پنهان ماندن چهره بازیگران در پشت بازی دهنده‌های عروسکی شاید از دیدگاه مخاطب با استقبال کمتری روبرو باشد چرا که تئاتر ما امروزه به سمت و سویی میل می‌کند که چهره بازیگران در جذب مخاطب نقش بسیار موثری دارد. این بازیگر تئاتر با اشاره به اینکه جشنواره «تهران مبارک» بزرگترین جشنواره عروسکی ایران به صورت ۲ سال یک بار برگزار می شود، ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای حضور گروه‌های نمایشی عروسکی است تا بتوانند آثار خود را در معرض نمایش بگذارند.

کار‌های عروسکی با استقبال بالایی از سوی کودکان روبرو است

وی با اشاره به اینکه کار‌های عروسکی همواره با استقبال بالایی از سوی مخاطبان خود که همان کودکان هستند روبرو است، گفت: با شرایط عنوان شده و فرصت‌های اندکی که در اختیار گروه‌های نمایشی عروسکی جهت اجرا گذاشته می‌شود شاید بتوان گفت که این گروه‌های نمایش مهجور هستند.

طالبی گفت: هنگامی که سخن از تئاتر کودک به میان می‌آید به ظن همه باید کاری همراه با موسیقی شاد باشد و شاید به انتقال مفهوم کلی داستان به مخاطب توجهی نشود که این یک خلأ بزرگ در حوزه نمایش‌های تئاتر کودک است که باید به سمت تولید تئاتر‌های متفکرانه در این حوزه پیش رفت. این کارگردان تئاتر کودک گفت: ارتباط درست مخاطب با عروسک، استفاده از عروسک‌های مناسب و فضاسازی مناسب میان عروسک و متن نمایش از ویژگی‌های یک تئاتر کودک ایده آل است.

وی در پایان ضمن قدردانی از خانم پاشایی، کارگردان دیگر این اثر گفت: در تولید و راه یابی اثر «دفتر من، خیال من، خوشا به حال من» به چهاردهمین جشنواره عروسکی دانشجویان بسیار تلاش و نقش بسزایی داشته‌اند.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار