موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
209224
۲۲ آبان ۱۳۹۸

سادگی و برقراری ارتباط، رمز موفقیت تئاتر خردسال

عضو هیئت بازبینی بخش خردسال بیست‌وششمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان گفت: نمایش‌هایی در بخش خردسال موفق‌تر هستند که با سادگی در انتقال مفاهیم بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر با خردسالان ارتباط بگیرند.

به گزارش کودک پرس ، فرهاد لباسی با تأکید بر اینکه آثار تولیدی برای خردسالان، مخاطبان یک تا پنج ساله را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: این موضوع در انتخاب آثار بسیار مورد اهمیت بود و سعی شد نمایش‎هایی برگزیده شوند که به فهم خردسالان نزدیک‌تر باشند.

لباسی ادامه داد: مشارکت خردسالان در نمایش، آموزش، نپرداختن به حواشی، سادگی، قابل فهم بودن و خلاقیت از جمله ویژگی هایی بود که در انتخاب نهایی نمایش‌ها مورد توجه قرار گرفت و سعی شد آثاری به جشنواره راه یابند که بتوانند ارتباط راحت‌تر و سریعتری با مخاطب خود برقرار کنند.
وی با بیان اینکه برخی از نمایش‌های بخش خردسال جشنواره در مهدهای کودک اجرا می شود، خاطرنشان کرد: با توجه به این موضوع، آثاری که ظرفیت این را داشتند که با کمترین دکور و فضا بتوانند بهترین را بازخورد داشته باشند و با خلاقیت نظر خردسالان را جلب کنند، مدنظر هیئت بازبینی قرار گرفتند.
این هنرمند تئاتر با تأکید بر اینکه کارگردانان نباید کار کردن در تئاتر خردسال را به دلیل پایین بودن سن مخاطبان راحت‌تر و ضعیف‌تر بدانند، یادآور شد: همذات پنداری و برقراری ارتباط با خردسال باید جدی گرفته شود زیرا اگر مخاطب بتواند به سادگی فضا، الگو، رنگ و پیام را درک کند، می‌توان گفت نمایش موفق بوده است.
وی استفاده از بازیگر خردسال در اثر نمایشی برای خردسالان را روشی برای اثرگذاری بر مخاطبان دانست و افزود:  شاید فرد با بازیگر بزرگسال با گریم خردسال ارتباط بگیرد اما درک فرد از بازیگر هم سن و سال خود بیشتر است و ارتباط سریع تر و بهتری برقرار می کند و از طرفی در تفکر اجتماعی شدن خردسال نیز اثر می گذارد و او تشخیص می‌دهد که می تواند استعداد خود را به کار بگیرد، بازی کند، شعر بخواند و مشارکت داشته باشد.
لباسی با اشاره به اینکه باید از تکرار موضوعات در تئاتر خردسال پرهیز شود، گفت: در تئاتر باید تنوع در ایده و اجرا را جدی گرفت و کارگردان خط فکری برای خردسال ایجاد کند تا او با هدف آن نمایش همراه شود.
وی اظهار کرد: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در افزایش کیفیت آثار و رشد فکری مخاطبان و خانواده‌هایشان تأثیرگذار است و شرایطی را ایجاد می کند تا خانواده‌ها فرزندان خود را به تئاتر ببرند و به اجتماعی شدن آنها کمک کنند.
لباسی در پایان انتخاب شعار «تئاتر، کودک و طبیعت» برای جشنواره بیست و ششم را به فال نیک گرفت و گفت: انتخاب آثار بخش خردسال تنها بر اساس شعار نبود اما برای گروه‌هایی که در ساخت نمایش خود بر اساس شعار جشنواره ایده و تفکر داشتند و زمان صرف کردند،  امتیاز در نظر گرفته شد.
همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه میزبان بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان است.
منبع: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار