موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
208611
۱۲ آبان ۱۳۹۸

روز نوجوان در سایه سکوت و غفلت

یکی از مناسبت‌های تقویمی که درسکوت و مظلومیت و غفلت متولیان گذشت روز نوجوان بود. این همه سکوت برای روزی که به نام قشرحساس و آینده‌سازی مثل نوجوانان نامگذاری شده جای سوال دارد.

به گزارش کودک پرس ، تقویم‌ را که ورق می‌زنی روزها و مناسبت‌های زیادی به چشم می‌آید که اگر از افراد جامعه حتی کسانی که آن روز و مناسبت به نامشان شده بپرسی، چنین روزی حتی به گوش‌شان هم نخورده است.

به راستی کارکرد مناسبت‌های تقویمی چیست؟ اگر موضوع یامناسبتی آنقدر مهم بوده که برای یادآوری آن روزی در تقویم عنوان خاصی گرفته، برای گرامیداشت این روز و یادآوری این مناسبت چه انتظاری می‌رود؟ چگونه می‌توان این نامگذاری‌ها را گرامی‌داشت؟

البته برخی مناسبت‌های تقویمی چنان جای خود را در سرفصل گزارشات اداری بازکردند که حداقل هرسال باچند نشست خبری و گزارش‌کارها و برنامه‌های کلیشه‌ای یادی از آن‌ها می‌شود که بیشتر لوث کردن مناسبت است تا نزدیک شدن به فلسفه نامگذاری ایام، بسیاری از این مناسبت‌ها هم گرد فراموشی و غفلت گرفتند.  یکی از روزهای تقویمی که در سکوت عملی و مظلومیت وغفلت متولیان گذشت روز نوجوان بود. این همه سکوت برای روزی که به نام قشر حساس و آینده‌سازی مثل نوجوانان نامگذاری شده جای سوال دارد.  روز مهمی نبود؟ قشرمهمی نبودند؟ ابعاد و مسائل روز برای رسیدگی وجود نداشت؟ یاحرفی برای گفتن نداریم وبرنامه‌ای برای اجرا ؟

چقدر جای اخبار و اعمالی مثل طرح تغذیه مناسب برای نوجوان سالم و سالم سازی نسل بعد، افتتاح خانه نوجوان با سرگرمی‌های سالم و مهارت‌آموزی ویژه، معرفی و تقدیر از نوجوانان نخبه، راه اندازی پارک خلاقیت نوجوانان و طرح معرفتی تربیت نوجوانان و… خالی بود.

چه فرصتی بهتراز روز نوجوان برای پرداختن به مسائل آموزشی و پرورشی نوجوانان، مسائل بهداشتی و درمانی آن‌ها، ادبیات و سینمای نوجوان، چالش‌های نوجوانان کارآفرین، خلاقیت های دوره نوجوانی، تهدیدها و فرصت‌های این دوره حساس سنی و… وجود دارد؟

بالاتراز آن چه فرصتی بهتر از روز نوجوان برای ارزیابی مولفه‌های لازم برای پرورش نوجوان طراز انقلاب اسلامی؟ چه برنامه اساسی برای پرورش نوجوانانی چون نوجوانی مثل شهید فهمیده که شهادتش روز نوجوان را به تقویم کشور اضافه کرده در خانواده‌ها و نهادهایی که حیطه کاری‌شان با نام نوجوانان گره خورده وجود دارد؟ چند درصداز نوجوانان خبردارند که روزی به نامشان در تقویم ثبت شده است؟

و چه روزی بهتر از روز نوجوان برای مرور این سوالات وجود دارد؟ کاش از فرصت‌هایی مثل این روز بهتر و بیشتر استفاده می‌شد.

 

بدیهی است که با گرامی‌داشت یک روز انتظار معجزه و یافتن جواب همه این سوالات نمی‌رود اما فرصت خوبی برای ارزیابی مسیری است که لازم است درطول سال برای گرامیداشت نوجوانان وتوجه به مسائل آن‌ها طی شود. سکوت در این روز پیام ناخوشایندی درباره کل مسیر سالانه به مخاطب مخابره می‌کند.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار