موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
207360
۱۷ مهر ۱۳۹۸

​فصلنامه نقد کتاب کودک به پله بیست‌ویکم رسید

شماره ۲۱ فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان ویژه بهار ۱۳۹۸ منتشر شد.

به گزارش کودک پرس ، فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان شماره 21 ویژه بهار 1398 با تصویری از محسن صالحی حاجی‌آبادی، نویسنده کودک و نوجوان، از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

سیدعلی کاشفی خوانساری در سرمقاله این شماره با عنوان «ضرورت تدوین تاریخ نقد ادبیات کودک» به مسیرى که نظریه نقد ادبیات کودک و نوجوان ایران طى کرده و بزنگاه‌ها و نقاط اوج و فرود آن تا کنون می‌‌پردازد و می‌نویسد: «در دوران تمدن اسلامى و پس از آن در طلیعه آشنایى ایرانیان با غرب و مدرنیسم، نظام ارزشى و مبناى تحلیلى داستان و افسانه‌هاى کودکان چه بوده است. در دوره پهلوى اول و دوم و پس از آن در جمهورى اسلامى، مهمترین نظریه‌ها، نظریه‌پردازان و منتقدان ایرانى ادبیات کودك و نوجوان چه کسانى بوده‌اند و در چه طیف‌ها و مکاتبى قابل دسته‌بندى‌اند؟ مسیرى که از اولین نوشته‌هاى درباره ادبیات کودک در مطبوعات دوره ناصرى تا امروز طى کرده‌ایم کمتر مورد پژوهش و بررسى قرار گرفته است. قدیمى‌ترین نوشته‌اى که با موضوع بررسى تاریخ نقد ادبیات کودک در ایران سراغ دارم، سلسله یادداشت‌هاى مرحوم منصور حسین‌زاده در روزنامه کیهان است که با عنوان نقد ادبیات کودک در ایران در سال‌هاى 1320 تا 1368 در مردادماه سال 1368 به چاپ رسید.»

در این شماره، نوشتار و گفتارهایی از علی بوذری، فرخنده حق‌شنو، فاطمه رضایی، علی‌الله سلیمی، حمیدرضا شاه‌آبادی، محمدرضا شمس، نسرین عراقی بصیری، مهدی عصاره، مریم علایی، مهذی فردوسی مشهدی، پوپک نیک‌طلب، یاشار هدایی و … به چاپ رسیده است.

در نقدهای این کتاب‌‌، آثاری از سحر ترهنده، ابراهیم حسن‌بیگی، غلامرضا حیدری ابهری، فریده خرمی، مرتضی خسرونژاد، مهدی رجبی، مصطفی رحماندوست، محمدرضا شمس، مهدی میرکیایی، حبیب نظری، محسن هجری، رضی هیرمندی، ناصر یوسفی و … مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌‌اند.

شماره بیست‌ویکم فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان به مدیر مسئولی نیکنام حسینی‌‌پور با قیمت 200 هزار ریال انتشار یافته است.

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار