موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
205894
۳۱ شهریور ۱۳۹۸

تبعات ناگوار کودک‌آزاری را بشناسیم

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: کودک آزاری به چهار نوع جسمی، عاطفی، جنسی و کودک‌آزاری از نوع غفلت تقسیم می‌شود، حدود ۷۰ درصد از کودک‌آزاری‌ها فیزیکی است و هر کدام از انواع کودک آزاری تبعات خاص خود را دارد.

به گزارش کودک پرس ، محسن لعلی با اشاره به اهمیت رشد مناسب روانی کودکان اظهار کرد: تغذیه کودک در سال‌های اول زندگی، دادن احساس امنیت عاطفی و اجتماعی به او از سوی والدین بسیار ضروری است، اما از سویی شاهدیم که برای بسیاری خانواده‌ها فقط توجه به رشد جسمانی کودکان مثل خوردن غذا، وزن گرفتن و افزایش قد آنها مهم است و از رشد روانی و اجتماعی آنها غافل می‌شوند.

وی تصریح کرد: همین بی‌توجهی و غفلت نسبت به رشد روانی و اجتماعی کودکان می‌تواند در آینده تبعات بسیار ناگواری برای آنها داشته باشد.

این مدرس دوره های تخصصی روانشناسی با بیان اینکه بررسی مثبت تربیت شدن کودک وابسته به شاخصه هایی است، افزود: رشد روانی و اجتماعی بدان معنا است که کودک در کنار رشد جسمانی به برخوردهای مراقبین واکنش های سالم داشته باشد.

وی معتقد است: کودک آزاری یکی از معضلات جامعه امروزی است و مطابق تعریف سازمان بهداشت چهانی کودک آزاری آسیب یا تهدید به سلامت جسمی و روانی یک فرد زیر ۱۸ سال است که به وسیله والدین و مراقیبن او صورت می‌گیرد.

لعلی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان داده است که اکثر این کودک آزاری‌ها به وسیله والدین، خواهر و بردارهای بزرگتر صورت می‌گیرد.

وی درباره انواع کودک آزاری اظهار کرد: کودک آزاری به چهار نوع جسمی، عاطفی، جنسی و کودک آزاری از نوع غفلت تقسیم می‌شود، حدود ۷۰ درصد از کودک آزاری‌ها مثل کبود کردن بدن بچه، ضربه زدن، گاز گرفتن، شکستن دست و پا، سوزاندن از نوع کودک آزاری‌های فیزیکی و جسمی است.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان ادامه داد: کودک آزاری عاطفی یک نوع کودک آزاری پنهان است که بعد از کودک آزاری جسمی شیوع دارد اما معمولا پنهان می‌ماند مثل تهدید کردن، تحقیر کردن، سرزنش کردن، طعنه آمیز صحبت کردن و مسخره کردن که این کودک آزاری‌های عاطفی دراز مدت تاثیرگذار بوده و ماندگاری آن بسیار زیاد است.

لعلی با تاکید به اینکه کودک آزاری جنسی سومین نوع کودک آزاری است و درصد کمی دارد، گفت: اگر خانواده‌ای شرایط را فراهم کند و به طور نا آگاهانه فیلم‌های مستهجن را ببیند این اتفاق کودک آزاری جنسی است.

وی اضافه کرد: غفلت و کوتاهی در فراهم کردن شرایط رشدی کودک در همه ابعاد چهارمین نوع کودک آزاری است، خانواده‌ای که نسبت به مسایل آموزشی، جسمی و عاطفی و نیازهای فرزند ناآگاه است و کودک را رها می‌کند این اتفاق، کودک آزاری از نوع غفلت است.

تبعات کودک آزاری در بزرگسالی

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: هر کدام از انواع کودک آزاری تبعات خاص خود را دارد؛ پیامدهای کودک آزاری‌ کاهش اعتماد به نفس در دوره نوجوانی و بزرگسالی است و معمولا شخص ترسو شده و نمی‌تواند ابراز وجود کند و پیامد کودک آزاری جنسی در بزرگسالی افسردگی است.

وی یادآور شد: بزهکاری، خشونت، بدبینی و سوءظن به دیگران، غمگینی اضطراب وافسردگی از دیگر پیامدهای کودک آزاری است. کودکانی که مورد آزار قرار می‌گیرند نقص کلامی پیدا کرده و در حافظه و پیشرفت تحصیلی نیز نقص دارند.

لعلی با بیان  اینکه از بدترین پیامدهای کودک آزاری سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانی و بزرگسالی است، اظهار کرد: بیشترین کودک آزاری‌ها در گروه سنی شش تا هشت  سال گزارش شده است و کودک آزاری‌هایی که زیر پنج سال صورت می‌گیرد تبعات افسردگی و اضطراب را به دنبال دارد. کودک آزاری‌هایی که بالای پنج سال است با مشکلات رفتاری همراه می‌شود.

این مدرس دوره‌های تخصصی روانشناسی معتقد است خانواده نقش حمایتی در تربیت فرزند بر عهده دارد، با توجه به اینکه مهم‌ترین عوامل کودک آزاری والدین هستند، آموزش در زمینه تبعات ناگوار کودک آزاری به خانواده‌ها بسیار مهم بوده و پیشگیری اولیه در این باره آموزش به والدین است.

وی تصریح کرد: والدین می‌توانند از افراد متخصص و صاحبنظر برای تامین سلامت و بهداشت روانی فرزندشان کمک بگیرند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: لجبازی کودک با والدین از اختلالات رفتاری کودکان است و می‌تواند از عوامل کودک آزاری باشد، عوامل تربیتی، خانوادگی و محیطی در بروز لجبازی‌های کودکان بسیار موثر هستند.

وی یادآور شد: کودک آزاری در خانواده‌های کم سواد و بی‌سواد که از نظر سطح فرهنگی پایین هستند، خانواده‌های دارای مشکل روانشناختی، خانواده‌های تک سرپرست و با سبک ارتباطی نادرست بسیار بیشتر است.

لعلی تاکید کرد: بچه‌های دشوار و کودکان هوش پایین، بیش فعال و آنهایی که مشکلات یادگیری و اختلال لجبازی دارند، ممکن است که به وسیله والدین کودک آزاری عاطفی و جسمی شوند.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: مدارس و مهدهای کودک بهترین مکان آموزشی برای پیشگیری و درمان کودک‌آزاری‌ها هستند، مرحله بعدی شناسایی خانواده‌های در معرض خطر است و اقدامات درمانی مرحله نهایی است که خانواده را تحت مشاوره و روان درمانی قرار می دهند.

منبع: ایمنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار