205376
۲۵ شهریور ۱۳۹۸

وقتی فضای مجازی، دنیای واقعی را برای دختران نوجوان ناامن می‌کند

شاید در سال‌هایی نه چندان دور اگر یک مجرم یا بیمار روانی تصمیم به آزار زنان و کودکان می‌گرفت این کار از طریق ربایش قربانی، اجبار و خشونت و یا روش‌هایی از این دست اتفاق می‌افتاد، اما امروزه با ورود تلفن‌های همراه به زندگی شهروندان و سهولت دسترسی به فضای مجازی این اتفاق رخ می‌دهد.

به گزارش کودک پرس ، سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در یادداشتی نوشت: با توجه به انعکاس خبر دستگیری وانتشار تصویر بدون پوشش فردآزارگری که با عکس و مشخصات پسری بیست ساله در فضای مجازی نسبت به اغفال دختران نوجوان اقدام و سپس آنان را در مخفیگاه خودمورد آزار قرارمی داد، در این متن تلاش می‌شود تا دختران نوجوان و والدین آنان را نسبت به آسیب‌های حضور و استفاده بی ضابطه از فضای مجازی آگاه نماییم.

شاید در سال‌هایی نه چندان دور اگر یک مجرم یا بیمار روانی تصمیم به آزار زنان و کودکان می‌گرفت این کار از طریق ربایش قربانی، اجبار و خشونت و یا روش‌هایی از این دست اتفاق می‌افتاد، اما امروزه با ورود تلفن‌های همراه به زندگی شهروندان و سهولت دسترسی به فضای مجازی و به دنبال آن عضویت در شبکه‌های اجتماعی زنان و دختران جوان با اندکی بی احتیاطی و خوش بینی از درون خانه و بوسیله تلفن همراه خود قدم در دام‌هایی می‌گذارند که تبه کاران برای آنان پهن کرده اند.
مجرمینی که با هنر روانشناسی خود، ازنقاط ضعف و ویژگی‌های شخصیتی زنان و دختران جوان آگاه بوده و با بهره برداری از فضای مجازی که به راحتی زمینه پنهان کاری و تقلب در ارائه مشخصات حقیقی را برای افراد خلافکار فراهم می‌نماید قربانی خود را شناسایی و با انواع شگرد‌ها اعتماد و علاقه وی را جلب می‌نمایند به طوری که قربانی با اراده و میل خود به سراغ این فرد رفته غافل از آنکه به جای یک ملاقات عاشقانه قرار است مورد آزار قرار بگیرد.
در اینجا لازم است تا پرسشی را برای دختران جوان مطرح کنیم: اگر فردی در خیابان یا یک مکان عمومی دیگر از شما بخواهد تا مشخصات فردی و خانوادگی خود را در اختیارش بگذارید واکنش شما چه خواهد بود؟ مطمئنا شما در برابر کنجکاوی فردی که در یک نگاه سن، جنسیت و ویژگی‌های ظاهری او برای شما کاملا مشخص و قابل رویت است موضع می‌گیرید. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید شما که در برابر چنین کنجکاوی، احساس می‌کنید شخصی قصد تجاوز به حریم خصوصی شما و خانواده تان را دارد، چطور به یک عکس و اسم در فضای مجازی اعتماد می‌کنید در حالیکه ممکن است مخاطب شما در مورد جنسیت، سن و شغل و تاهل و تجرد خود حقیقت را به شما نگفته باشد.
متاسفانه برخی از دختران جوان بلافاصله به فرد مورد نظر اعتماد نموده و عکس‌ها و تصاویر خصوصی خود را برای وی ارسال می‌نمایند که در اکثر موارد این امر، زمینه اخاذی و سواستفاده از آنان را فراهم می‌آورد.
هر چند روز یک بار در اداره شانزدهم پلیس آگاهی با پرونده‌هایی روبرو می‌شویم که قربانی در یکی از شبکه‌های اجتماعی با فرد آزارگر آشنا شده و مدت کوتاهی پس از آشنایی برای اولین دیدار با فردی که هنوز مشخص نیست که اطلاعات هویتی درستی را در اختیارش گذاشته باشد در یک مکان خصوصی قرار ملاقات گذاشته است.
نکته دیگر نحوه استفاده از تلفن همراه می‌باشد. به خاطر داشته باشید تلفن همراه وسیله مکالمه و ارسال پیام می‌باشد نه محل ذخیره عکس‌ها و فیلم‌های خانوادگی و شخصی. در صورت بی توجهی به این نکته با سرقت تلفن همراه شما کلیه اطلاعات فردی و خانوادگی و خصوصی شما در اختیار افراد غریبه قرار گرفته و شما را تبدیل به قربانی اخاذی و تهدید می‌نماید.
با پیشرفت تکنولوژی، استخراج و سرقت اطلاعات شخصی شما از طریق اینترنت براحتی امکان پذیر می‌باشد به همین دلیل سعی کنید از نگهداری اطلاعات محرمانه و شخصی خود بر روی سیستمی که با آن به اینترنت متصل می‌شوید خودداری نموده و این داده‌ها را بروی لوح فشرده یا هارد اکسترنال نگهداری نمایید.
با توجه به وجود افراد فریبکاری که در فضای مجازی به اغفال و فریب زنان و دختران مشغول می‌باشند شاید بتوان به جرات آن را بسیار خطرناک‌تر و ناامن‌تر از فضای واقعی توصیف نمود.
ظاهر فریبنده شبکه‌های اجتماعی و سهولت دسترسی به ارتباطات نامتعارف این فضا را به فضایی پرخطر برای دختران نوجوان بدل نموده است. دخترانی که به دلیل گذران بحران بلوغ، بسیار آسیب پذیر بوده و این وظیفه والدین می‌باشد تا با شیوه‌های تربیتی صحیح به نوجوان کمک کنند تا این دوران را با کمترین لغزش و آسیب پشت سر بگذارد. برخی از اقدامات مهم در این دوران در رابطه با فضای مجازی شامل مواردی می‌باشد که در ادامه می‌آید:
۱- قبل از اینکه وسیله‌ای را برای فرزند خود تهیه کنید تحقیق کنید که آیا آن وسیله برای دامنه سنی که فرزند شما در آن قرار دارد مناسب است؟
۲- قبل از تهیه هر وسیله‌ای برای فرزندتان در گام اول خودتان طرز استفاده از آن را فرابگیرید تا کنترل اقدامات وی برایتان آسان‌تر بوده و دامنه لغزش و شیطنت نوجوانتان به واسطه ناآگاهی شما به حداقل برسد.
۳- قبل از تهیه هر وسیله‌ای برای نوجوان قوانین خود را اعلام نمایید و بخواهید تا نسبت به رعایت آن‌ها اقدام نماید. قوانینی مانند مدت زمان استفاده از وسیله، مدت زمان استفاده از اینترنت، محدودیت‌های عضویت در شبکه‌های اجتماعی مورد نظر شما و مواردی، چون اطلاع شما از رمز تلفن همراه
۴- نوجوان را در مورد لزوم آگاهی شما از رمز تلفن همراه یا تبلت به منظور نظارت و محافظت از او توجیه نمایید.
۵- سیستم کامپیوتر یالپ تاپ را در محلی از منزل قرار دهید که به راحتی قابل مشاهده باشد و زمینه پنهانکاری به حداقل برسد.
۶- به یاد داشته باشید زور و اجبارفرزند شما را به پنهانکاری و دروغگویی وا می‌دارد. با نوجوان خود گفتگو کنید تا در مورد آسیب‌های فضای مجازی به آگاهی رسیده و منبع کنترل در وی درونی شود تا در زمان عدم حضور شما نیز همین منبع کنترل درونی رفتارش را مدیریت نموده و از خود محافظت نماید.
۷- هماهنگونه که تا سی سال پیش جرمی به نام موبایل قاپی وجود نداشت امروزه نیز با تغییر سبک زندگی افراد و ورود اینترنت به زندگی افراد زمینه ظهور و وقوع بسیاری از جرائم از دنیای واقعی به فضای مجازی کشیده شده است، اما صدمات و آسیب‌های آن کاملا واقعی بوده و در صورتی که از دختر نوجوان خود محافظت ننمایید آسیب‌های روحی و جسمی جبران ناپذیری متوجه وی خواهد شد.
مهم‌ترین نکته‌ای که کلیه افراد و به طور خاص دختران نوجوان را از آسیب‌های فضای مجازی دور نگاه می‌دارد توجه به این نکته می‌باشد که در فضای مجازی نیز تمامی اصول و مقرراتی که در دنیای واقعی به آن پایبند هستید به همان شکل رعایت نمایید.
به خاطر داشته باشید شبکه‌های اجتماعی وسیله ارتباط ما با افرادی است که می‌شناسیم نه وسیله دوستیابی و ارتباط با افراد غریبه.
زنان جوان فراموش نکنند فردی که در فضای مجازی به دنبال شکل دادن ارتباط با جنس مخالف می‌باشد یا فریبکار بوده و قصد اغفال شما با استفاده از اطلاعات دروغین و ساختگی را دارد، یا در صورتی که واقعیت را نیز بگوید از لحاظ روانشناختی فردی بی مهارت محسوب می‌گردد که قادر به شکل دادن ارتباط در دنیای واقعی نمی‌باشد؛ لذا توصیه می‌گردد در استفاده از فضای مجازی و عضویت در شبکه‌های اجتماعی بسیار محتاط عمل نموده و به توصیه‌های کارشناسان پلیس و مشاورین توجه نمایید.
در پایان در صورت مواجهه با هرگونه تهدید و اخاذی در فضای مجازی ناشی از لغزش شما به عنوان یک دختر جوان، به جای تکرار اشتباهات گذشته و گرفتاری در دور باطل تهدید و اخاذی و سواستفاده به پلیس اعتماد نمایید. تا همکاران ما بلافاصله وارد عمل شده و نسبت به دستگیری فرد سواستفاده گر اقدام نمایند. با این کار هم مانع از عمیق‌تر شدن مشکلات خود شده و هم از تکرار حوادثی از این دست برای قربانیان بعدی این مجرم جلوگیری به عمل آورید.

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار