موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
207973
۲۸ مهر ۱۳۹۸

چگونه به دانش‌آموزان برای درس خواندن انگیزه بدهیم؟

ایجاد انگیزه برای انجام کاری در نوجوان سخت است، ولی حفظ انگیزه در او سخت‌‌‏تر است. برای ایجاد انگیزه در کاری می‌‌‏توانیم از او بپرسیم دوست دارد در چه کاری موفق شود و آن را انجام دهد، همزمان از او بخواهیم که تصور کند این کار چه احساس خوبی می‌‌‏تواند در او ایجاد کند.

به گزارش کودک پرس ، معمولا نوجوانان اهداف دراز مدتی برای خود تصور می‌‌‏کنند و چون رسیدن به اهداف درازمدت، نیاز به تحمل، صبر و زحمت دارد؛ در میانه راه، انگیزه خودشان را از دست می‌‌‏دهند.

از این رو، چند تکنیک به شما یاد می‌‌‏دهیم تا کمک کنید توجوانان بتوانند انگیزه‌‌‏شان را همچنان حفظ کنند.

کمک کنید تا همراه پیدا کند!
اولین مورد می‌‌‏تواند پیدا کردن یک همراه در آن فعالیت مورد دلخواه باشدوجود همراه یا همراهان، باعث می‌‌‏شود تا نیاز به اجتماع یا گروه نوجوان رفع شود ودر آن گروه احساس پذیرش کند.

فشار گروه برای پیشرفت همان قدر مهم است که پذیرش در یک گروه برای نوجوان مهم است. در بسیاری از مواقع، وقتی دیگران در مورد انجام کاری ایستادگی و تلاش می‌‌‏کنند، سایر افراد آن گروه نیز به تلاش خود ادامه می‌‌‏دهند. شما می‌‌‏توانید برای تشویق او دوستی را به عنوان همراه او در نظر بگیرید که همان هدف را دنبال می‌‌‏کند، یا کمک کنید برای رسیدن به هدفش، در انجمن یا باشگاه مربوط به آن ثبت نام کند. در ابتدا وقتی به دیگران در انجام کاری متکی شود می‌‌‏تواند از آنها تشویق دریافت کند. تشویق‌‌‏های فوری، برای حفظ انگیزه مهم هستند.

کمک کنید اهداف کوتاه مدت و دست یافتنی داشته باشد!

کمک کنید تا اهداف کوتاه‌‌‏مدتی در راه رسیدن به هدفش تنظیم کند و برای رسیدن به آنها تلاش کند. اهدافی که در طول یک هفته یا مدتی کوتاه بتواند به آنها برسد موجب می‌‌‏شود تا احساس رسیدن به موفقیت در او ایجاد شود و اطمینان بیشتری نسبت به خودش پیدا کند. به او بگویید هر دفعه که به هدف کوتاه‌‌‏مدت رسید، جشنی کوچک بگیرد و به دیگران اعلام کند.

کمک کنید تا موفقیت‌‌‏هایش را ثبت کند!

ثبت موفقیت‌‌‏ها، به نوجوان کمک می‌‌‏کند تا روی خودش متکی شود و اعتماد به نفسش زیاد می‌‌‏شود چرا که موفقیت‌‌‏هایش را تبدیل به عینی شدن می بیند و آنها را دور از واقعیت تصور نمی‌‌‏کند. اگر هر قدم کوتاه در راه رسیدن به موفقیت ثبت شود، یک منبع قوی مشوق کننده می‌‌‏شود، مثل این می ماند که پیشرفتش را می‌‌‏تواند ببیند، لمس کند و احساس کند.

از تقویت کننده های درونی و بیرونی غافل نشوید!

از انگیزه بیرونی می­توان به تقویت کننده­ هایی چون پول، تایید، محبت، احترام، نمره. و از تقویت کننده­ های درونی می­توان به رضآیت خاطر و احساس خوب از یادگیری اشاره کرد. آنچه که بیشتر موجب رفتار خود جوش می­شود، انگیزه درونی است. هدف عمده فعالیت­های پرورشی معلم یا مربی این است که دانش­ آموز به تدریج از انگیزه­ های بیرونی به سمت انگیزه­ های درونی هدآیت شود.

انگیزه بیرونی یا درونی؟ مساله این است!

تفاوت اساسی افراد دارای انگیزه درونی با افراد دارای انگیزه بیرونی این است که افراد با انگیزه درونی احساس کفآیت بیشتری در خود دارند و کمتر به دیگران اجازه می­دهند که محرک رفتارشان شوند. این گروه از دانش آموزان، خود تعیین کننده رفتارها هستند و به خاطر کفآیتی که در خود احساس می­کنند، باور دارند که می­توانند با رفتارشان بر محیط خود تأثیر بگذارند.

این گروه از دانش­ آموزان با انگیزه دورن­ گرا، تصورشان این است که موفقیت و عدم موفقیت در تحصیل به خاطر نحوه رفتار صحیح یا غلط خودشان است.

اما برخلاف آنها، دانش­ آموزان با انگیزه برون­ گرا، احساس بی­ کفایتی یا کفایت کم داشته و همواره تصور می­کنند که موفقیت آن­ها تحت تأثیر عوامل محیطی نظیر معلم و سوالات سخت است. این گروه از دانش­ آموزان حتی اگر درس بخوانند، باز هم موفقیت چندانی نخواهند داشت. چرا که اندک تلاش آنها به خاطر همان انگیزه بیرونی، همچون فرار از تنبیه یا کسب خواسته معلم استاینان در صورت کسب موفقیت اندک هم آن را به شانس و تصادف نسبت می­دهند و نه به تلاش و استعداد خود.

کمک کنید تا دانش آموزان طعم موفقیت را بچشند

این دانش­ آموزان حتی اگر نیم­ نگاهی به موفقیت داشته باشند، آنقدر آن را صعب ­الوصول می­دانند که دست به عمل نمی­زنند، در نتیجه هرگز طعم موفقیت را نخواهند چشید. در حقیقت گام اول در برخورد با این افراد چشاندن طعم موفقیت به آنها و در هم شکستن تصور منفی آنها در مورد دستیابی به موفقیت است.

منبع: دانا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار