31288
۰۷ آبان ۱۳۹۶

بازماندن از تحصیل واقعیتی خاموش در استان فارس

یک هزار و ۷۶۹ کودک بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش در استان فارس هستند که از قافله تحصیل جا مانده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، باسوادی مجموعه‌ای از توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و شایستگی‌ها است که باعث می‌شود فرد توان خواندن، نوشتن و حساب کردن را داشته باشد. این توانایی‌ها باعث می‌شود فرد باسواد مشکلات خود را حل کرده و به نحوه بهتری زندگی کند.

تحصیل و سوادآموزی خود تنها بخشی از مسئله‌ای است که بازماندگان از تحصیل از آن محروم می‌شوند.

کودکان بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش در جامعه هستند، واقعیتی که شاید در بسیاری از اوقات به چشممان می‌آیند، اما همواره راحت از آن چشم‌پوشی می‌شود.

منظور از کودک بازمانده از تحصیل، آن گروه سنی از جمعیت است که در سنین مدرسه یعنی بین شش تا ١٨ سال باید در طول سال تحصیلی در چرخه‏ آموزشی کشور حضور داشته باشد، اما به هر دلیلی وارد چرخه‏ آموزش نشده ‏اند یا بعد از مدت کوتاهی از آن خارج شده‏ اند.

کودکان بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش در استان فارس

سید مرتضی موسی مدیرکل بهزیستی استان فارس گفت: در استان فارس هزار و ۷۶۹ نفر کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد که از این تعداد ۷۲۰ نفر دختر و هزار و ۱۴۹ نفر پسر است و بیشترین کودک بازمانده از تحصیل مربوط به شهرستان شیراز است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر این کودکان بین گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال است بیان کرد: هزار و ۷۰۰ نفر از این کودکان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند.
کودکان بازمانده از تحصیل یکی از چالش برانگیزترین مسائل اجتماعی

کودکان بازمانده از تحصیل و آینده‌شان یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل اجتماعی است و نمی‌توان آن ها را انکار کرد، زیرا در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین حقوق هر انسان حق تعلیم و تربیت و آموزش و یادگیری است.

عبدالله پروین کارشناس مسئول آموزش پیش دبستانی و ابتدایی در خصوص شناسایی این کودکان گفت: وزارتخانه از طریق ثبت احوال و سازمان‌های دیگر مانند بهداشت و درمان آمارگیری می‌کند و این آمار با آمار موجود در سامانه آموزش و پرورش تطبیق داده می‌شود و تفاوت این آمار همان کودکان بازمانده از تحصیل است.

کودکان بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش در استان فارس

وی افزود: افراد را متناسب با محل تولد به تفکیک ۵۹ منطقه استان تقسیم می‌کنیم و به وسیله کارشناس و مدیر شناسایی می‌شوند که آمار کودکان پسر و دختر جذب شده را به وزارتخانه انتقال می‌دهیم.

کارشناس مسئول آموزش پیش دبستانی و ابتدایی با بیان اینکه از کودکان جذب شده حمایت مالی و معنوی می‌شود ادامه داد: لوازم التحریر، کیف و لباس به صورت رایگان در اختیار این کودکان قرار داده می‌شود و در طول مدرسه هیچ وجهی از آنها دریافت نمی‌شود.

پروین بیان کرد: کارشناسان آموزش و پرورش، مدیران، شورا‌ها و دهیار ها در شناسایی این کودکان و همچنین بهزیستی در بخش تامین هزینه همکاری دارد.

بازماندگی از تحصیل مانند دیگر آسیب‌های اجتماعی است که خود ناشی از علل و زنجیره‌ای از دلایل است و در نهایت نیز به تولید آسیب‌های دیگری منجر می‌شود.

کودکان بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش در استان فارس

پروین همچنین اضافه کرد: فقرمطلق، ضعف فرهنگی و اجتماعی، بی سوادی اولیا، بدسرپرستی، نبود حمایت والدین و بعضا حمایت مربیان از جمله دلایل بازمانده شدن از تحصیل است.

وی تصریح کرد: تشکیل جلسه با معاون امنیت اجتماعی و استانداری، تشکیل جلسات داخلی، تشکیل همایش‌ها و اختصاص دادن بودجه برای انجام فعالیت‌ها و کمک مالی به این دانش آموزان از اقدامات آموزش و پرورش برای این کودکان است.

بهزیستی هم به عنوان یکی از متولیان اصلی در بازگرداندن کودکان محروم از تحصیل به مدارس اقداماتی در این راستا انجام داده است.

موسوی مدیرکل بهزیستی استان فارس همچنین بیان کرد: تشخیص وضعیت و میزان نیازمندی، کمک مالی و غیرمالی برای بازگشت به تحصیل، تفاهم نامه با ۶ دستگاه و تشکیل کلاس برای آن دسته کسانی که امکان بازگشتشان به مدرسه وجود نداشت مانند اتباع از اقدامات بهزیستی برای این افراد است.

راهکار‌هایی برای کاهش بازماندگان از تحصیل از زبان مسئولان

پروین در خصوص راهکار‌هایی برای کاهش بازماندگان از تحصیل گفت: همکاری نهاد‌های مربوطه باهم، اختصاص بودجه ویژه، تعیین کارشناس ویژه برای شناسایی این افراد و ارسال آمار این افراد به تمام دستگاه‌های مربوطه از سوی وزاتخانه و نبود موازی کاری از جمله راهکار‌هایی برای کاهش تعداد این افراد است.

کودکان بازمانده از تحصیل واقعیتی خاموش در استان فارس

ارائه راهکار‌هایی سازنده برای بازگرداندن این دانش‌آموزان به مدرسه، در درجه نخست نیازمند اجرای یک طرح همه‌جانبه برای شناسایی دقیق این کودکان و نوجوانان و همچنین داشتن آمار شفافی در این خصوص است؛ بنابراین لازم است مسئولان راهکار‌های حذف بی‌سوادی و بازماندگی از تحصیل را در ارائه عادلانه و یکسان امکانات آموزشی رایگان به نقاط شهری، روستایی و عشایری جستجو کرده و در مراحل بعدی به لحاظ فرهنگی اهمیت ادامه تحصیل را تبلیغ و ترویج کنند. ضمن آنکه به کاهش هزینه‌های آموزشی پرداخته و مدارس دولتی را به معنای واقعی کلمه رایگان در دسترس دانش‌آموزان قرار دهند.

 

 

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار