29380
۲۹ مهر ۱۳۹۶
دکتر صفاری فرد

گرامیداشت روز جهانی نابینایان در بابلبسر

آرام با اشاره به اینکه در سال 95 بیش از 104 هزار کودک در مازندران در طرح غربالگری مورد سنجش قرار گرفتند. گفت : بیش از 3 هزار کودک در مازندران در طرح غربالگری دچار مشکلات بینایی بودند که اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان آنان انجام گرفت.

به گزارش کودک پرس، دکتر صفاری فرد مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه حدود 280 میلیون نفر دارای اختلال بینایی در جهان وجود دارند، گفت : از این تعداد 39 میلیون نفر نابینای مطلق هستند و 246 میلیون نفر کم بینا هستند دکتر صفاری فرد با اشاره اینکه طی 20سال اخیر عفونت های چشمی کنترل شده و اختلالات بینایی در این زمینه کمتر به وجود می آید، گفت: امروزه 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری هستند که خدمات مشاور ژنتیک قبل و بعد از ازدواج و مراجعه پی در پی سالمندان و کودکان به مراکز درمانی در جلوگیری از اختلالات بینایی کمک شایانی می کند. مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولین، افزود: پیش بینی می شود با تمام اقدامات پیشگیرانه ای که انجام می شود در سال2020 حدود 75میلیون فرد نابینا و کم بینا در جهان داشته باشیم. افزود طرح توانمند سازی نابینایان به صورت پایلوت در 6 استان تهران ، اصفهان ، گلستان ، خراسان رضوی ، گیلان و سیستان و بلوچستان آغاز شده است و تا سال 97 در تمامی
استان های کشور اجرائی خواهد شد. مدیرکل توانمندسازی معلولین بهزیستی کشور توانمندسازی معلولین و برآوردن مطالبات اجتماعی و شغلی آنان را از دغدغه های جدی بهزیستی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر اقدامات بسیار اثربخشی در حوزه اشتغال برای این عزیزان اتفاق خواهدافتاد. وی، در پایان از برگزاری جشنواره کتاب ویژه نابینایان درسال جاری خبر داد و گفت : امسال تعداد بسیار زیادی از افراد کم بینا رتبه های دو رقمی و سه رقمی کنکور سراسری را به خودشان اختصاص دادند و بسیاری از این عزیزان نویسندگان، مولفین و مترجمینی هستند که کتاب های علمی زیادی را تدوین و ترجمه کردند و در اختیار جامعه قرار دادند. در ادامه دکتر علیرضا یونسی معاون سیاسی امنیتی استاندار با بیان اینکه همه ساله در دنیا روز جهانی عصای سفید (که در کشور ما مصادف با 23 مهر است) با دو هدف اصلی برگزار می شود، گفت : هدف اصلی برنامه ریزی برای رفع یا کاهش مشکلات نابینایان و ایجاد محیط مناسب برای این قشر است و دلیل دوم اینکه چنین همایش هایی فرصت مغتنمی برای روشندلان است که توانمندی ها، پتانسیل ها و ظرفیت های خود را به آحاد جامعه نشان دهند تا سیاستگذاران جامعه را به این سمت بکشانند که در برنامه ریزی های مختلف، آن ها را مدنظر داشته باشند. مدیرکل بهزیستی مازندران عدم توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات را مهمترین و اصلی ترین معضل کم بینایان و نابینایان جامعه دانست و گفت: مناسب سازی محیطی اصلی ترین مشکل نابینایان است که تمامی مسئولان باید نسبت به این امر مهم اقدام کنند. دکتر گفت : در طول زمان نیازهای نابینایان تغییر کرده است و امروز معیشت مهم ترین دغدغه نیست ، بلکه حضور در جامعه و ایفای نقش اجتماعی از مهم ترین نیازهای قشر روشندلان است که ما باید فرصت ایفای نقش را برای این افراد مهیا کنیم. گفتنی است : 20 نفر از نخبگان نابینای تحت پوشش بهزیستی استان مازندران که در زمینه علمی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی صاحب عناوین برتر بودند در این همایش مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

 

 

 

منبع:ابتکار

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار