24562
۰۱ مهر ۱۳۹۶
بعد از 8 ماهگی کودک می‌توانید؛

دستورالعمل‌هایی برای غذای تکمیلی کودک‌تان به همراه طرز تهیه انواع پوره

دستورالعمل‌های موجود در این قسمت نشان خواهند داد که چقدر آسان و مطمئن می‌توانید غذاهایی را برای نوزادتان تهیه کنید که اشتها و اشتیاق آنها نیز برای خوردن و جویدن افزایش یابد.

به گزارش کودک پرس ، بعد از 8 ماهگی شما می‌توانید غذاهای بافت‌دار برای کودک خود تهیه کنید. دستورالعمل‌های موجود در این قسمت نشان خواهند داد که چقدر آسان و مطمئن می‌توانید غذاهایی را برای نوزادتان تهیه کنید که اشتها و اشتیاق آنها نیز برای خوردن و جویدن افزایش یابد.

 

بافت

زمانی که نوزاد شما محدوده وسیعی از غذاهای مختلف را مصرف کند آن زمان، زمان مصرف غذاهای بافت‌دار می‌باشد. در این هنگام سعی نمایید به نوزادتان سبزیجات پخته‌ای که بصورت له شده درآمده و به سختی به چنگال می‌آید را بدهید. در ابتدا ممکن است نوزاد شما عق بزند و غذا را بالا بیاورد.

این یک بازتاب و واکنش در برابر سماجت و ایستادگی شما برای غذا دادن است، اما این مطلب اصلاً اهمیتی ندارد، زیرا نوزاد شما هنوز دندانی برای جویدن ندارد و نمی‌تواند بطور کامل غذا را بجود. در این زمان، به نوزادتان قطعات کوچک بخارپز شده سبزیجات، میوه‌های نرم، گوشت و نان به مقدار بندانگشت بدهید.

 

نوشیدن از طریق فنجان

نوشیدن از طریق فنجان امتیازات بی‌شماری برای فرزند شما به‌ویژه در سال‌های اول زندگی نوزاد دارد، به طور مثال شما از دادن شیر به نوزاد از طریق بطری خلاصی پیدا می‌کنید. یک فنجان، ظرف نوشیدنی است که فاقد نوک پستانک می‌باشد، بنابراین باید فنجانی را انتخاب کرد که دارای لوله و یا نی باشد. در ابتدا باید از 2 قاشق چایخوری مایعات در یک لیوان بسیار کوچک شروع کنید.

شما باید فنجان را در نزدیکی لب نوزاد قرار دهید و ذره ذره آن را وارد دهان وی نمایید. معمولاً واکنش بچه‌ها در این هنگام این طور است که آنها مایع را در دهانشان نگه می‌دارند و سپس چکه چکه از دهانشان پس می‌زنند. نوزادان باید یاد بگیرند که چگونه دهان خود را ببندند و مایع را فرو ببرند.

به این ترتیب ایستادگی و سماجت صبورانه و پر محبت شما باعث دستیابی به نتیجه مطلوب خواهد شد، بنابراین انتظار نداشته باشید که نوزاد شما در همان وهله اول مقدار زیادی مایعات بنوشد، زیرا در گذشته آن را از طریق بطری و شیر دادن از طریق پستان انجام می‌داد. پس زمان زیادی لازم است که به این روش عادت نماید.

هدف این است که آنچه را که نوزاد باید انجام دهد یاد بگیرد،بنابراین هدفتان این نباشد که خیلی سریع نوشیدن از طریق فنجان را جایگزین نوشیدن از طریق بطری نمایید. شما می‌توانید تمرین کنید و به نوزادتان این فرصت را بدهید که زمان بیشتری برای تمرین کردن داشته باشد.

 

پوره سبزیجات

تمام این دستورالعمل‌ها برای تهیه 1 پیمانه(12 قاشق سوپخوری) پوره می‌باشد.

 

پوره تره فرنگی

20 گرم کره را در یک ‌تابه بزرگ ذوب نمایید. تره‌فرنگی را در آن بپزید و خوب هم بزنید. سپس به مدت 10 دقیقه بگذارید بپزد تا نرم شود. حالا عصاره را به آن بیفزایید و صبر کنید تا کمی بجوشد. اکنون آن را در کاسه دستگاه غذاساز بریزید تا بصورت پوره درآید.

نکته: شما می‌توانید مارچوبه را بجوشانید و یا آن را در مایکروویو قرار دهید. همچنین اگر شما مایل بودید می‌توانید با لوبیا سبز و نخود فرنگی نیز این کار را انجام دهید.

 

پوره لوبیا سبز، نخود فرنگی و مارچوبه

سبزیجات را بخارپز کرده تا نرم و لطیف شوند. سپس آبکشی نمایید. آنگاه سبزیجات را در مخلوط‌‌کن بریزید و پوره کنید. سپس از آن به کودک بدهید.

 

پوره قارچ

20 گرم کره را در یک تابه ذوب نمایید. قارچ‌ را در آن بپزید و هم بزنید تا کمی آب بیندازد و نرم و لطیف شود. اکنون قارچ را در مخلوط‌کن بریزید تا بصورت پوره درآید. سپس از آن به کودک بدهید.

 

پوره کلم

کلم را در یک قابلمه بریزید. سپس آب وعصاره را به آن بیفزایید، بپزید و خوب هم بزنید تا زمانی که کلم‌ نرم و لطیف شود. سپس آن را در مخلوط‌کن ریخته مخلوط کنید تا پوره شود. حالا از آن به کودک خود بدهید.

 

تهیه یک پوره آسان

شما می‌توانید خیلی سریع و آسان یک پوره مناسب برای کودک خود تهیه کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از گروه‌های میوه و سبزیجات انجام دهید. ستون اول جدول را بخوانید و مواد تشکیل‌دهنده آن را تهیه کنید. سپس مقدار مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. آنگاه تکنیک آماده‌سازی آن و زمان مورد نیاز برای طبخ را پیدا کنید. برای تهیه غذای له شده شما به مقداری از مایعات هم نیاز دارید.

 

پوره میوه‌ها

تمام این دستورالعمل‌ها برای تهیه 1 پیمانه (12 قاشق سوپخوری) می‌باشد.

 

پوره سیب و آلو بخارا

آلو بخارا و سیب را در یک قابلمه آب بریزید و بگذارید بجوشد. سپس شعله را کم کنید تا آهسته بجوشد. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید سیب و آلو بخارا نرم و لطیف شوند. سپس آن را در مخلوط‌کن بریزید تا پوره شود. حالا از آن به کودک خود بدهید.

 

پوره بقیه میوه‌ها

سایر میوه‌ها را در مخلوط‌کن بریزید تا پوره شوند. سپس از آن به کودک خود بدهید.

 

نکته: از پوره باقیمانده در اندازه‌های 1 قا شق سوپخوری در ظرف‌های جایخی بریزید. در ظرف را بگذارید. شما می‌توانید تا یکماه از آن استفاده کنید.

 

منبع: نی‌نی عسل

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار