23859
۲۶ شهریور ۱۳۹۶

کاهش سزارین و افزایش زایمان طبیعی در استان فارس

برخی از مادران باردار سزارین را مثل یک پدیده مُد می پنداشتند و فکر می کنند که هر کس مدرن تر و یا امروزی تر است باید سزارین شود و حتی اصطلاحاتی مانند این که زایمان طبیعی یک نوع توحش است نیز در بین برخی از مادران رواج داشته است.

به گزارش کودک پرس ،

شیراز که تا یک دهه پیش مقام نخست در انجام سزارین های غیر ضروری داشت و بسیاری از مادران باردار دوری از زایمان طبیعی را برای خود یک نوع مُد و پدیده امروزی می پنداشتند ، اکنون بیشترین کاهش سزارین را در کشور به دست آورده و برای سه سال متوالی مقام نخست را در کشور از آن خود کرده است.
برخی از مادران باردار سزارین را مثل یک پدیده مُد می پنداشتند و فکر می کنند که هر کس مدرن تر و یا امروزی تر است باید سزارین شود و حتی اصطلاحاتی مانند این که زایمان طبیعی یک نوع توحش است نیز در بین برخی از مادران رواج داشته است.
بسیاری از کشورهای پیشرفته زایمان طبیعی را یک موفقیت بزرگ برای زنان می دانند و سزارین را یک شکست تلقی می کنند بطوری که کلوپ های حمایت از سزارینی ها تشکیل می شود تا آنها را از نظر روحی حمایت کنند چرا که معتقدند قادر به کسب یک موفقیت بزرگ نشده اند.
هرچند سزارین یک عمل جراحی پیشرفته است اما در صورتی که برای بیمار لازم و ضروری نباشد اصلاً عاقلانه نیست.
امروزه درکشوری مانند آمریکا هیچ پزشکی نمی تواند بدون یک علت پزشکی قابل قبولی اقدام به سزارین کند و چیزی به عنوان سزارین اختیاری که ما در بیمارستان ها داشتیم وجود ندارد. پزشکان اگر چنین کاری را انجام دهند از نظر قوانین پزشکی توبیخ می شوند.
در سال های اخیر با اجرای طرح تحول سلامت و ایجاد بلوک های زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی و دانشگاهی و همچنین با نظارت بیشتر بر روند انجام سزارین ها در بیمارستان های خصوصی ، درصد سزارین کاهش یافته است، هر چند هنوز این موارد به مرحله ایده آل و به افقی که برای آن ترسیم شده نرسیده است و بیمارستان های خصوصی همچنان بسیاری از مادران باردار را به سمت و سوی سزارین هدایت می کنند و با ایجاد ترس بی جا از انجام زایمان طبیعی سرباز می زنند اما زمزمه های امید برای فرهنگ سازی با انجام زایمان طبیعی فراگیر شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه این دانشگاه مقام برتر ترویج زایمان طبیعی را در سال های 93 و 94 و 95 به دست آورده است گفت: این موفقیت بزرگی است که بیش 15 درصد در انجام زایمان طبیعی در بیمارستان های استان فارس افزایش یافته و به همین میزان کاهش در سزارین به وجود آورده است.
دکتر محمد هادی ایمانیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : برای فرهنگ سازی و ترویج زایمان طبیعی بیش از 80 هزارنفرمادر باردار از ابتدای طرح تحول سلامت دراستان فارس در کلاس های آمادگی زایمان شرکت کرده اند و آموزش دوران بارداری دیده اند، این آموزش ها تاثیر بسزایی در فرهنگ سازی برای ترویج زایمان طبیعی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد : همچنین بیش از 250 مامای شرکتی وطرحی برای استاندارد سازی بخش های زنان وزایمان به بیمارستان ها اعزام شده اند و106 مامای پیمانی طی ماه های آینده برای شروع به کار به بیمارستان ها معرفی می شوند.
ایمانیه اضافه کرد: در بین دانشگاه های تیپ یک کشور، این دانشگاه از نظر ترویج زایمان طبیعی در سطح مطلوبی قرار دارد، در اردیبهشت 96 دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بین دانشگاه های تیپ یک برای سومین سال متوالی در ارائه خدمات مامایی که با در نظر گرفتن همه شاخص های ترویج زایمان طبیعی وکاهش مرگ ومیر مادران وبهینه سازی بلوک های زایمان است رتبه برتر کشور را کسب کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز توجه به سلامت مادران بارداررا از اولویت های مهم این دانشگاه عنوان کرد.
ایمانیه افزود: این امر اکنون توسط وزارت بهداشت نیز با جدیت پیگیری می شود و تمام دانشگاه ها موظف هستند درباره مرگ احتمالی مادران باردار، پاسخگو باشند و تمام تیم مرتبط در هر مورد، باید نسبت به اقدامات صورت گرفته توضیح دهند.
وی بیان کرد: باید با نظارت و پیگیری دائم، این مسائل را به حداقل برسانیم و علاوه بر مادران، سلامت کودکان زیر پنج سال نیز به شکل جدی پیگیری شود تا در این شاخص نیز موفق عمل کنیم و از تبعات این اتفاقات ناگوار برای خانواده ها بکاهیم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه اندازی بیمارستان مادر و کودک شوشتری در شیراز را اقدام موفقی برای تامین سلامت دو گروه مهم جامعه یعنی مادران و کودکان برشمرد که در مدت کوتاهی با تلاش پیگیرانه دانشگاه راه اندازی شد دانست.
وی ادامه داد:‌ این اقدام، توسط مسئولان مرتبط در وزارت بهداشت مورد توجه و تقدیر قرار گرفت و امیدواریم از این گام موثر بتوانیم اقدامات مفیدی برای سلامت عمومی به انجام برسانیم.
دکتر عبدالخالق کشاورزی قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با بیان اینکه بهسازی بلوک های زایمانی به عنوان یکی از سیاست های مهم طرح تحول نظام سلامت مورد توجه قرار گرفته است گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بسته ترویج زایمان طبیعی، طی ارزیابی در سال های 93 و 94 و 95 توانست به عنوان دانشگاه برتر در کشور معرفی شود.
وی افزود: ترویج زایمان طبیعی و کاهش موارد زایمان سزارین، بدون دلیل علمی و غیرضروری که اهداف بسته ترویج زایمان طبیعی است از اردیبهشت 93 در دستور کار دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، قرار گرفته است.
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز آماده سازی و ترغیب مادران باردار به انجام زایمان طبیعی، بهینه سازی فضاهای زایمانی، تجهیز و خوشایندسازی فرایند زایمان، همراه با برگزاری کلاس های آموزشی آماده سازی ویژه زایمان طبیعی را از مهم ترین فعالیت های این دانشگاه عنوان کرد.
کشاورزی ادامه داد: تاکنون برای تحقق اهداف بسته ترویج زایمان طبیعی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیش از 15هزار مترمربع، بهسازی و توسعه فضای فیزیکی انجام شده که با صرف بیش از 170 میلیارد ریال هزینه صورت گرفته و نتیجه آن بهره برداری از 94 اتاق تک نفره زایمان طبیعی است.
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: برای ارائه خدمات تخصصی تاکنون بیش از 45 میلیارد ریال تجهیزات پزشکی موردنیاز تهیه شده و مورد استفاده قرار گرفته است.
او با اشاره به ثمربخشی طرح تحول نظام سلامت در فارس اضافه کرد: در پی اجرای این طرح، میزان مرگ و میر مادران باردار 50درصد نسبت به قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش یافته است، همچنین میزان مرگ نوزادان از3.7 در هزار تولد زنده به 1.9 دهم مرگ در هزار تولد زنده در 2 ساعت ابتدایی تولد، میزان سزارین بار اول از 33درصد در سال 93 به 25.2 در سال 95 و میزان سزارین کل از 64درصد در سال 92 به 54درصد در سال 95، کاهش پیدا کرده است.
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت:‌هفت ماما در مرکز پایش مراقبت های درمانی(MCMC) جضور دارند و این مرکز به عنوان مرکزی ویژه به ابتکار دانشگاه علوم پزشکی شیرازهمگام با اهداف طرح تحول نظام سلامت، سلامت مادران، کودکان و نوزادان پرخطر هم اکنون در حال پیگیری است که نتیجه مثبتی در افزایش دستاوردهای مثبت در زمینه سلامت این گروه ها داشته است.
او افزود: همچنین با برپایی بیش از 50 کارگاه و سمینار در خصوص فوریت های مامایی، ارزیابی سلامت جنین، زایمان فیزیولوژیک و زایمان بدون درد، برای متخصصان زنان و کارکنان مامایی، زمینه های توسعه دانش در این زمینه نیز فراهم شد.

 

منبع : ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار