موقعیت فعلی شما : خانه/کودکان خاص/مقالات
22679
۰۸ شهریور ۱۳۹۶

درمان کودکان بیش فعال

متأسفانه کوچک شدن فضاهای زندگی و محدود کردن کودکان به علت وجود وسایل منزل و کاهش آزادی عمل آنها، این کودکان را منفعل کرده و اغلب برچسب بیش‌فعالی به آنها زده می‌شود.

به گزارش کودک پرس ،یک روانشناس کودک در همدان با تأکید بر اینکه بیش‌فعالی یک ظرفیت برای ارتقاء، رشد و تعالی کودکان محسوب نمی‌شود، گفت: والدین برای درمان بیش‌فعالی ضمن دارودرمانی باید راهکارهای روانشناسی را در پیش گیرند.

 

مرضیه محبوبی با بیان اینکه والدین اغلب تحرک زیاد و پرجنب‌وجوشی فرزندان را با بیش‌فعالی اشتباه می‌گیرند، افزود: واژه بیش‌فعالی برای بسیاری از فرزندان به کار می‌رود در حالیکه این کودکان به بیش‌فعالی مبتلا نیستند.

محبوبی به تعریف کودکان بیش‌فعال پرداخت و گفت: این کودکان ریسک خطر بسیار بالایی دارند در صورتی‌که به خطرناک بودن برخی کارها واقف هستند و باز هم با جدیت به آن کار مبادرت می‌کنند.

وی یادآور شد: این کودکان برای بازی‌های کامپیوتری رغبت بیشتری داشته و توجه و تمرکز کافی نداشته و توجه شنیداری و حافظه دیداری بسیار ضعیفی دارند.

محبوی با بیان اینکه کودکان بیش‌فعال اغلب وضعیت تحصیلی مناسبی ندارند و تمایل به تجربه خطرناک‌ترین کارها را دارند،  تأکید کرد: والدین باید به اندازه کافی برای این کودکانشان وقت بگذارند، با آنها بازی کنند و برای تخلیه انرژی آنها به طبیعت و پارک ببرند.

وی آب‌بازی، گِل‌بازی و رنگ‌بازی را عامل موثری بر حل معضل بیش‌فعالی دانست و گفت: این کودکان عموما افرادی پرخاشگر هستند که با انجام این بازی‌ها آرامش لازم برای آنها کسب می‌شود.

محبوبی ادامه داد: والدین و مربیان مهد باید برای افزایش تمرکز آنها بازی‌های فکری و جذابی درنظر بگیرند همچون چیدمان رنگ‌های مختلف در کنار یکدیگر و یا سایر بازی‌های فکری و جذابی که موجب افزایش توجه و تمرکز آنها شود.

وی قصه‌گویی را عامل مهمی برای رفع مشکل بیش‌فعالی عنوان و اظهار کرد: والدین باید قصه‌گویی را با قصه‌های ساده و راحت آغاز کنند و پس از چندین بار تعریف قصه موردنظر از کودک بخواهند قصه را برای مادر و یا پدر تعریف کند.

این روانشناس با اشاره به اینکه این کار باعث افزایش تمرکز فرزند شده و در درمان بیش‌فعالی موثر است، گ فت: والدین پس از مشاهده علائم بیش‌فعالی در کودکان خود بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و ضمن دارودرمانی راهکارهای روانشناسی را نیز مدنظر قرار دهند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار