21991
۲۶ مرداد ۱۳۹۶

قهرمانی که از میان کتاب کودک به سینما پر کشید

خوشبختانه سری کتاب کاپیتان زیرشلواری نوشته «دیو پیکلی» توسط ناشران ایرانی به چاپ رسیده و در بازار نشر یافت می شود. انیمیشن «اولین داستان حماسی کاپیتان زیرشلواری» نیز بر اساس ترکیبی از چند مجلد اولیه این مجموعه ساخته و پرداخته شده که توسط استودیوی نام آشنای دریم ورکز(سازنده آثاری چون سری محبوب شرک) به اکران در آمده است.

به گزارش کودک پرس ، اولین نکته که در همان صحنه‌های آغازین انیمیشن با آن روبه‌رو می شویم هجویه آثار مشهور سینمایی ابرقهرمانی است. از همان نشان دادن عبارات سالیان سال پیش در کهکشانی دورافتاده که تداعی‌کننده سری جنگ ستارگان است تا داستان خود کاپیتان زیرشلواری که هجویه کاملی بر شخصیت سوپرمن است.
کامیک بوک یا همان داستان مصور در دنیای تجارت و سرگرمی در دنیا جایگاه بسیار بالایی دارد اما اینکه چرا تا کنون در ایران آن‌گونه که باید جا نیفتاده خودش علامت سوال بزرگی‌است. کاراکترهایی چون تن تن و با ارفاق، لوک خوش شانس و آستریکس و ابلیکس از معدود مجموعه های داستان مصوری هستند که با استقبال بسیار زیادی از سال‌های دور تا به امروز در ایران روبه‌رو شده اند. کتاب های تن تن بارها و بارها توسط ناشرین گوناگون به چاپ رسیده و سوددهی داشته است.حال عجیب است که چرا ناشران به بازار داستان‌های مصور که امروزه، هم تلویزیون و سینما را قبضه کرده و هم بازار کتاب را، روی خوش نشان می‌دهند.

خوشبختانه سری کتاب کاپیتان زیرشلواری نوشته «دیو پیکلی» توسط ناشران ایرانی به چاپ رسیده و در بازار نشر یافت می شود. انیمیشن «اولین داستان حماسی کاپیتان زیرشلواری» نیز بر اساس ترکیبی از چند مجلد اولیه این مجموعه ساخته و پرداخته شده که توسط استودیوی نام آشنای دریم ورکز(سازنده آثاری چون سری محبوب شرک) به اکران در آمده است. اکرانی که در داغی تابستان متاسفانه با استقبال سردی در گیشه روبه‌رو شده است. فروش کمتر از 100 میلیون دلار در برابر بودجه 30 میلیون دلاری نشان می دهد که پرونده این سری در همین یک عنوان بسته شد و ما شاهد اولین و آخرین انیمیشن حماسی این شخصیت (لااقل به صورت اکران سینمایی) خواهیم بود! زمان بندی بسیار بد اکران فیلم هم باعث این فروش کم شد و در حقیقت در بین بلاک باسترهای سینمایی اول تابستان گم شد! داستان، بسیار ساده و شسته رفته و عاری از هرگونه پیچیدگی است.

دو پسر بچه 10 ساله با نام های جورج و هارولد که در یک کلاس درس می‌خوانند عشق کامیک بوک و قهرمانان داستان مصور را دارند. آن‌ها در عالم کودکی‌شان یک قهرمان مسخره با نام کاپیتان زیرشلواری خلق کرده‌اند و داستان های او را بر روی کاغذ می کشند. از آن سو یک مدیر بداخلاق و لجباز داریم که در طی توبیخ این دو بچه و جداکردن کلاس های‌شان از يكدیگر، ناگهان به طرز معجزه آسایی تبدیل به کاپیتان زیرشلواری می شود!

نگاهی دقیق تر به فیلم

اولین نکته که در همان صحنه‌های آغازین انیمیشن با آن روبه‌رو می شویم هجویه آثار مشهور سینمایی ابرقهرمانی است. از همان نشان دادن عبارات سالیان سال پیش در کهکشانی دورافتاده که تداعی‌کننده سری جنگ ستارگان است تا داستان خود کاپیتان زیرشلواری که هجویه کاملی بر شخصیت سوپرمن است. هدف انیمیشن در حقیقت مسخره‌کردن و شوخی با عناوین مشهور فیلم‌های تخیلی و ابرقهرمانی و ساخت ملغمه‌ای کمدی و خنده‌دار از آن‌ها برای بچه هاست. گرافیک و سبک انیمیشن بسیار ساده‌تر از عناوین امروزی است و واضح است که بیشتر تلاش سازندگان روی شوخی‌ها و دیالوگ‌های کار بوده‌است. بیراه نگفتیم اگر بگوییم که گویندگان و فیلمنامه بامزه و بچه‌گانه انیمیشن، توانسته آن را از ملال‌آور بودن نجات دهد. گوینده ها همه به بهترین نحو کار خود را انجام داده‌اند و لهجه های بسیار بامزه ای دارند.

دیالوگ‌ها برای بچه‌ها بسیار بامزه نوشته شده است و نوع صحبت کاپیتان ماجرا که مثلا مردم را «ای انسان های فانی شونده» صدا می زند و یا حتی نحوه ایستادن و راه رفتن او بسیار خنده دار است. مدیر مدرسه در ذهن همه بچه ها هرکاری اعم از تنبیه و مدیریت و بداخلاقی می کند ولی امکان ندارد به مغز کسی برسد که مدیر مدرسه روزی با زیرشلواری و شنل خود به جنگ یک توالت غول پیکر برود! کل داستان شوخ و شنگ انیمیشن، بر پایه همین فانتزی‌های دور از ذهن و چیزهای عجیب و غریب است. شکستن بعد چهارم و حرف زدن شخصیت های انیمیشن با مخاطب، ما را یاد آاری ون «زندگی جدید امپراتور» و یا در ژانر بزرگسال «ددپول» می‌اندازد. این پیتزا مخلوط کمدی کودکانه ابرقهرمانی، فقط زیر دهان بچه‌ها مزه می‌کند و برعکس بیشتر آثار امروزی، این فیلم به هیچ وجه در هیچ سکانس و دیالوگی، بزرگ‌ترها را هدف نگرفته و فقط برای بچه های زیر چهارده پانزده سال ساخته شده است.

بعد از حدود نیم ساعت اولیه، دشمن ماجرا که پرفسوری پی نام دارد و شبیه انیشتین طراحی شده وارد کارزار می‌شود.پرفسور پی به علت اینکه همیشه مورد خنده و تمسخر دیگران واقع شده می‌خواهد با اختراع جدیدش، شوخی و خنده و حس شوخ طبعی را در دنیا نابود سازد. جورج و هارولد نيز که از بی‌مغزترین و خل و چل‌ترین بچه های دنیا هستند بالطبع با کمک کاپیتان جادویی‌شان جلوی او می‌ایستند. صحنه‌های اکشن و نبرد برخلاف صحنه‌های کمدی اصلا خوب از آب در نیامده و شاید بچه ها را حتی خسته کند.

البته اسانس کمدی وقتی در تک و تاي مبارزات جاری می شود این خستگی از بین می رود. شاید بهتر بود کاپیتان زیرشلواری به صورت یک سریال تلویزیونی از شبکه دریم ورکس پخش می شد. مثل کاری که با شخصیت گربه چکمه پوش در شرک شد. با وجود رقیب های قدری در دنیای انیمیشن سینمایی امروزی، به‌طورحتم محبوبیت این کاراکتر تپل بامزه در تلویزیون خیلی بیشتر از سینما بود. شخصیت کاپیتان زیرشلواری، ابرقهرمان دنیای کودکان است و دیدن آن در حقیقت، یک دوش آب سرد در این گرماگرم فیلم های جدی و پر از جلوه‌های ویژه سوپرقهرمانیست که زمانی متعلق به بچه‌ها بودند ولی الان اکثر قریب به اتفاق لحن و فضای بزرگسالانه به خود گرفته اند

منبع: روزنامه قانون

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار