موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
214519
۱۳ اسفند ۱۳۹۸

تئاتر کودک و نوجوان مشهد، نیازمند انجمنی دغدغه‌مند است

یک کارگردان تئاتر گفت: تئاتر کودک و نوجوان در مشهد نیازمند انجمنی است که دارای مطالبه و دغدغه‌مند باشد.

به گزارش کودک پرس ، محمد جهان‌پا درباره لزوم وجود سازوکاری که حوزه تئاتر کودک را در یک ساختار غیر دولتی به درستی هدایت کند، اظهار کرد: معتقدم که متاسفانه انجام کار مشارکتی و جمعی را نیاموخته‌ایم و صرفا جزیره‌های کوچکی را تشکیل داده‌ایم. ضمن این که در حوزه تئاتر کودک و نوجوان نه انجمن و نه جمعی را داریم که در این‌باره دغدغه‌مند و دارای مطالبه باشد. از طرفی متاسفانه انجمن هنرهای نمایشی استان نیز چه در عرصه بزرگسال و چه در عرصه کودک و نوجوان تا حدودی منفعل است.

وی افزود: لذا باید دقت داشته باشیم که این جزیره‌های کوچک را تبدیل به جزیره‌ای واحد و گروهی کنیم که دغدغه‌مند هستند و به نحو جدی‌تر و رسمی‌تری بتوانیم خواسته اهالی تئاتر کودک و نوجوان را پیگیری کنیم و فکر می‌کنم این خلاء تا حدودی غفلت خود اهالی تئاتر است؛ بنابراین تا با یکدیگر متحد نباشیم و مطالبه نکنیم، قطعا مسئولان نیز به فکر نخواهند افتاد. ضمن این که چاله‌های فضای فرهنگی در شهر ما آن‌قدر فراوان است که فکر می‌کنم به حوزه مظلوم تئاتر کودک و نوجوان فرصتی داده نمی‌شود.

 

بیش از 10 گروه نمایشی کودک و نوجوان در مشهد فعالیت دارند

این بازیگر و کارگردان تئاتر در خصوص فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه تئاتر کودک گفت: کانون پرورش فکری با تغییری که در مدیرعامل خود داشت و با حضور آقای زره‌ساز به عنوان فردی جوان و تاثیرگذار در استان، بارقه‌هایی از امید را روشن کرد. در این راستا ما طرح پاتوق تئاتر کودک و نوجوان را ارائه دادیم و بیش از 10 سال بود که اهالی تئاتر کودک و نوجوان جایی برای جمع شدن دور هم، به‌روز شدن و تبادل نظر و بهره‌گیری از توانمندی‌های یکدیگر نداشتند. اتفاق خوبی که رخ داد آن بود که از دی‌ماه سال گذشته این پاتوق کار خود را آغاز کرد و یک‌ساله شد. ضمن این که ما سعی کردیم رصد کنیم چند نفر در حوزه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند و امروز شاهد هستیم که بیش از 10 گروه نمایشی کودک و نوجوان در مشهد داریم که به صورت رسمی در حال فعالیت و اجرا هستند و بیش از 100 نفر به عنوان بازیگر، طراح و… حضور دارند و این عدد بزرگی را نشان می‌دهد.

جهان‌پا خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که ما همچنان به وجود انجمن در این حوزه و متحد شدن نیازمندیم؛ هرچند زمانی که این بحث را مطرح می‌کنم، دیگران نصیحت می‌کنند و می‌گویند تمام بزرگان تئاتر دنیا نیز از همین پاتوق‌ها و فضاهای جمع و جور خودمانی و دوستانه اتفاقات بزرگ جهانی را رقم زده‌اند. با این حال، میل من به این سمت است که اگر یک تشکل باشیم، شاید بتوانیم بهتر و جدی‌تر از استانداری، شورای شهر، شهردار و آموزش و پرورش مطالبه کنیم و این موضوع قابل اتفاق افتادن است و به نظر من باید رقم بخورد.

 

نیازمندیم نهادی همچون کانون متولی تئاتر کودک و نوجوان باشد

وی ادامه داد: پاتوق استارت خوبی برای این بود که کانون پرورش فکری بداند انگیزه بسیاری در حوزه تئاتر کودک و نوجوان وجود دارد؛ ضمن این که یک سری مربی تخصصی نیز در این زمینه در کانون داشتیم که سال‌ها دوره‌های خاص در حوزه ماسک‌سازی و عروسک‌سازی نمایشی دیده بودند و اصلا آنها را نمی‌شناختیم. به علاوه در گذشته شاید گروه‌های نمایشی برای ساختن یک عروسک دچار مشکل می‌شدند؛ چراکه عروسک‌ساز اندکی در این حوزه داشتیم. اما اکنون با رصدی که در کانون انجام شده، بیش از چهار طراح و سازنده درجه یک عروسک داریم که متاسفانه گمنام مانده‌اند؛ در حالی که می‌توانند به تئاتر شهر معرفی شوند و جریان تئاتر عروسکی جدی‌تر در مشهد دنبال شود.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: این موارد باعث شد طرحی را برای مرکز تخصصی تئاتر کودک و نوجوان که در سال 97 تاسیس شده بود، جدی‌تر پیگیری کنیم که مدیرکل محترم کانون این طرح را تایید کردند تا ما در کانون پرورش فکری یک‌سری اتفاقات نمایشی را دنبال کنیم. در این‌باره در اولین اقدام آرشیو لباس تئاتر کودک و نوجوان را در مرکز هفت راه‌اندازی کردیم. همچنین دو سالن در مرکز یک و هفت در نظر گرفتیم که قابلیت این را دارد تا برای اجرای عموم در اختیار هنرمندان قرار گیرد و لذا تمام تلاش خود را می‌کنیم تا اولین مرکزی باشیم که آموزش تخصصی تئاتر کودک و نوجوان را در مشهد به صورت کاملا حرفه‌ای و استاندارد و با خروجی مطلوب، داراست و امیدوارم با این اتفاق مقدمات انجمن را کم‌کم پیگیری کنیم.

جهان‌پا افزود: به نظر من کانون پرورش فکری همچون بهاری است که هر بذری در آن بکاریم، ذیل مرغک کانون رشد خواهد کرد و به عقیده من مرغک کانون خانه پر از مهربانی، خلاقیت و حس خوب است که نسل پدر و مادر امروزی قطعا به آن اعتماد دارند و هرجا نشان درخشانی از مرغک کانون است، اعتمادی را به خانواده‌ها می‌بخشد. لذا این فرصت خوبی برای تئاتر کودک و نوجوان است تا جدی‌تر در ذیل این نام فعالیت کند. ضمن این که به واقع نیازمندیم که ارگانی مثل کانون متولی تئاتر کودک و نوجوان باشد؛ چرا که این حوزه بسیار کمک‌کننده است و به عقیده من این کاری است که ارشاد با وجود دغدغه‌های بسیار نمی‌تواند انجام دهد و لذا کانون پرورش فکری کودک و نوجوان می‌تواند متولی خوبی برای تئاتر کودک باشد.

 

برخی هنرمندنماها تئاتر کودک را یک فرصت گیشه‌ای برای خود می‌دانند

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل غفلت‌های موجود، یک‌سری از هنرمندنماها، تئاتر کودک و نوجوان را به عنوان یک فرصت گیشه‌ای و درآمدزایی برای خود دانسته، در حال سوء استفاده از فضای ذهنی و اعتماد خانواده‌ها هستند و با نمایش‌نامه‌های بی‌کیفیت، بدون دقت به مسائل روان‌شناسی کودک و نوجوان و مسائل تربیتی، صرفا اثری را برای اجرا آماده کردند تا درآمدزایی کنند و متاسفانه شورای نظارت بر نمایش مقداری نسبت به این موضوع بی‌توجه است و ساده از کنار آن می‌گذرد. برای این موضوع از مدیرکل ارشاد استان می‌خواهیم بهداشت روانی در این مورد رعایت شود و یا در صورت نیاز کارشناسان تخصصی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان وارد کنند و یا این امر را به کانون پرورش فکری بسپارند و بگذارند کانون در حوزه تئاتر کودک متولی باشد. به این صورت، این برداشت اشتباه که هر کس از راه می‌رسد، باید تئاتر کودک و نوجوان را تجربه کند، مانعی سفت و سخت در برابر خود خواهد یافت.

این کارگردان تئاتر با بیان این که تئاتر کودک و نوجوان حوزه‌ای است که باید با دانش بیشتری نسبت به تئاتر بزرگسال بدان وارد شد، افزود: تئاتر کودک و نوجوان، حوزه روان و تفکر است؛ در این حوزه ما با یک نوع صداقت روبه‌رو هستیم که آن را از جانب بچه‌ها می‌گیریم و آنان همچون لوح سفیدی هستند که ما می‌خواهیم بر آن نقاشی کرده و یا طرحی بزنیم تا برای ابد در ذهن کودک ماندگار شود. لذا زمانی که تئاتر کودک و نوجوان جدی گرفته شود، در بزرگسالی یک گروه بزرگ داریم که تئاتر را می‌شناسند، برای آن احترام قائلند و دیدن تئاتر را جزء سبد فرهنگی خانواده خود قرار می‌دهند و بدین گونه زمینه بیننده حرفه‌ای تئاتر را می‌سازیم.

 

تئاتر کودک مشهد دارای بدنه اجرایی قوی و در عین حال، ضعف علمی و ضعف فضای فیزیکی است

جهان‌پا در پاسخ به سوالی در این مورد که آیا تئاتر کودک و نوجوان در مشهد همچون تئاتر بزرگسال، قطب دوم در ایران به حساب می‌آید یا خیر، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این سوال را به لحاظ جشنواره‌ای پاسخ دهیم و بررسی کنیم، قطعا این‌گونه است و چه بسا از تهران هم در بعضی مواقع پیش‌تر هستیم. اما اگر بخواهیم از نظر علمی و آکادمیک سخن بگوییم، باید ببینیم ما در سال چند مقاله علمی در زمینه تئاتر کودک و نوجوان در مشهد داریم که این موضوع بسیار کم و یا شاید نزدیک به صفر است. بنابراین این نشان می‌دهد که نسبت به پژوهش و تفحص در این حوزه عقب هستیم و هرآنچه از ترجمه‌ها و متون دیگر به ما می‌رسد، وحی منزل برای ماست.

وی یادآور شد: با این حال در حوزه نمایشنامه‌نویسی با وجود افرادی چون عماد نصرآبادی، مهدی سیم‌ریز، سید جواد رحیم‌زاده و… حال و روز خوبی داریم و این نشان می‌دهد تئاتر کودک و نوجوان در مشهد مستعد است؛ هم در اجرا و هم در نگارش متن. اما به لحاظ فضای فیزیکی ضعیف هستیم و این نشان می‌دهد ما یک بدنه اجرایی به شدت قوی و در عین حال یک ضعف علمی و فضای فیزیکی داریم که باید حل شود. ضمنا با وارد شدن رشته‌هایی چون ادبیات نمایشی در دانشگاه فردوس و اقبال لاهوری، توقع می‌رود کم‌کم شاهد این باشیم که نشست‌های علمی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان از این دو دانشگاه ببینیم و به لحاظ علمی نیز این حوزه را ارتقا دهیم.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار