موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
214244
۰۶ اسفند ۱۳۹۸

صحبت کردن درباره کرونا با صدای بلند ممنوع/ کودکان استرس می گیرند

روان شناس کودک خواندن پیام های فضای مجازی درباره کرونا با صدای بلند در خانه را حاوی اثرات منفی دانست و اضافه کرد: والدین در محیط خانوادگی مواظب باشند درباره کرونا زیاد حرف نزنند، زیرا در این حالت به صورت ناخودآگاه در کودک استرس ایجاد می شود.

به گزارش کودک پرس ، علیرضا یاوری کودکان را نیازمند بهداشت روانی دانست و اظهار کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و وجود فشارهای روانی حاصل از این بیماری در بین خانواده ها، شاهد تاثیرات روان شناختی بر سیستم خانواده به ویژه کودکان خواهیم بود.

وی با تاکید بر لزوم کنترل و کاهش آسیب های روانی ناشی از این بیماری بر کودکان، افزود: استرس واکنشی نسبت به فشارهای محیطی و ناتوانی در برابر رفع آنهاست. مشکلات در خانواده، وجود بیماری در یکی از اعضای خانواده، فشارهای مدرسه، مشکل در برقراری ارتباط با گروه دوستان، مرگ نزدیکان و… از جمله عوامل بیرونی است که می‌توانند منجر به استرس کودکان شود.

روان شناس کودک با بیان اینکه استرس و اضطراب با ایجاد علائم ناخوشایند جسمانی و روانی می‌تواند برای هر کس در هر دوره سنی مشکل‌ساز شود، گفت: در کودکان مسائل مربوط به خانواده به ویژه وجود بیماری، استرس بسیار زیادی ایجاد می‌کند، اما هر چقدر که موضوع بیماری بیشتر عنوان شود استرس نیز از کنترل آنها خارج شده و باعث خودبیمارانگاری می شود لذا کودک احساس ناتوانی در مقابل این مشکل خواهد کرد و دچار آسیب روانی و احساس حقارت می شود.

 

یاوری از والدین خواست جهت کاهش آسیب های روان شناختی در محیط خانه در مورد بیماری نزد کودکان صحبت نکنند و گفت: برای کودکان بیماری کرونا را فاجعه آمیز و غیر قابل کنترل عنوان نکنید و به صورت غیرمستقیم به کودکان رعایت نکات بهداشتی را آموزش دهید.

وی با بیان اینکه والدین باید به نقاط مثبت و توانمندی و شادابی کودکان بیافزایند، تصریح کرد: هرچقدر کودکان به توانمندی و سلامت خود واقف باشند به همان اندازه در مقابل بیماری مصون تر هستند.

 

این روان شناس کودک، بازی را بهترین روش برای آموزش کودکان دانست و عنوان کرد: والدین با بازی کودکان را ترغیب کنند تا در هنگام شستن دستانشان هر چقدر بیشتر و بهتر، عمل شستن را انجام دهند برنده هستند و پاداش می گیرند.

وی خواندن پیام های فضای مجازی درباره کرونا با صدای بلند در خانه را حاوی اثرات منفی دانست و اضافه کرد: والدین در محیط خانوادگی مواظب باشند درباره کرونا زیاد حرف نزنند، زیرا در این حالت به صورت ناخودآگاه در کودک استرس ایجاد می شود.

 

یاوری با بیان اینکه استرس برای مغز و سیستم عصبی کودک بسیار آسیب زاست، یادآور شد: استرس موجب مختل شدن ترشح هورمون های دوپامین و سروتونین می شود که ترس محیطی را به دنبال دارد.

این روان شناس کودک خاطرنشان کرد: اگر کودکانی که از اختلال وسواس فکری رنج می برند به کروناویروس به صورت وسواس گونه فکر می کنند، والدین می توانند از طریق بازی غول کش و بازی ترکاندن بادکنک ویروس کورنا از بروز افکار مزاحم در کودکان جلوگیری کنند.

وی بازی های فکری را موجب حواس‌پرتی و مشغولیت ذهنی کودکان از کرونا دانست و تاکید کرد: در هنگام پخش اخبار و برنامه تلویزیونی ویژه کروناناویروس کودکان را از محل دور کنید و یا این گونه برنامه ها را در نزد کودکان تماشا نکنید.

 

یاوری شادی و تفکر مثبت را عامل اصلی کاهش استرس در افراد به ویژه کودکان دانست و گفت: والدین حتما وقت کافی برای خندیدن و داشتن سرگرمی با کودکان اختصاص دهند و خاطرات و لحظات خوبی را به وجود آورند، زیرا خندیدن باعث آرامش کودک می‌شود و باید لحظاتی عاری از هرگونه افکار منفی را بسازیم.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار