موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
214092
۰۴ اسفند ۱۳۹۸

برای پاسخ به سؤالات نوجوان خود باید قوی شویم

نوجوان وقتی از پدر و مادر راجع به خدا، قیامت و… سؤال می‌کند، می‌بیند که مچ پدرش را خواباند، مادرش که چهل ساله است سجاده و دعای کمیل شب جمعه‌اش ترک نشده، کم آورده است، به خود می‌گوید به‌راستی اینها خدا را نمی‌شناسند و برابرش به سجده می‌روند؟!

به گزارش کودک پرس ، شهید بهشتی می‌فرمود: «بسیاری از مسلمانان، عادت کرده‌اند که مسلمان باشند! اسلامِ آنها، جغرافیایی و خانوادگی است اما اگر همین مسلمانِ شناسنامه‌ای، درست ساخته و تربیت شود، مسلمان راستین می‌شود».

اگر خدایی هست چرا من نمی‌بینمش؟ مادر! تو او را دیده‌ای؟ پدر جانم شما به او دست‌زده؟ مگر نمی‌گویند مهربان‌ترین است؟! تو را شده به  آغوش بگیرد؟
نوجوانی دوران سرزندگی و جوشندگی است، شاید شگفت‌آور باشد اگر بگویم پیچیده‌ترین و ژرف‌ترین پرسش‌ها، در این دوران است که از آدمی می‌جوشد اما..‌.
پدر و مادر دلسوز از اینکه فرزندش آتش‌فشانی شده و پرسش‌های بی‌پایانش شعله می‌کشند و انگاری دامان باورهای دینی را در وجدان او می‌سوزانند، پریشانی و ترس، آنها را به تکاپو وامی‌دارد و مضطرب می‌کند  اما در آخر چه؟ فرزندم این‌ها چیست که در ذهن نازک و لطیفت می‌پرورانی؟! ما در سن و سال تو گردو می‌شمردیم و هدف‌گیری با آنها را تمرین می‌کردیم!
به همسرش می‌گوید: باز آن معلم فلان فلان شده‌اش یاوه‌گویی کرده یا دایی بی‌دینش؟! و اینجاست که شکاف نسل‌ها روشن می‌شود، دیگر پدران و مادرانی که به مسلمانی عادت کرده‌اند بدون هیچ دلیل و دانشی، در برابر فرزندانشان  شگفت‌زده و انگشت‌به‌دهان می‌مانند و پاسخی ندارند که بدهند!
نوجوان، می‌بیند که مچ پدرش را خواباند، مادرش که چهل ساله است سجاده و دعای کمیل شب جمعه‌اش ترک نشده، کم آورده است، به‌راستی اینها خدا را نمی‌شناسند و برابرش به سجده می‌روند؟!
اینها نمی‌دانند او کجاست و چه شکلی است اما می‌ترسند که مبادا خشمگین شود؟! وای بر این پدر و مادر من که تا این اندازه نادان‌اند!

آری حالا این نوجوان، جوانی شده که باور به همه‌چیز دارد مگر خدا، ایمان به هر چیزی در وجود او هست مگر آنچه پدر و مادرش قبول دارند!
کتاب «خدایا اجازه» در بستری اندیشمندانه با پرسش و پاسخ‌های کودکانه اما درست و کارشناسی، به ۲۴۱ پرسش در قالب شش فصل بابیانی بسیار ساده و دلنواز پاسخ می‌دهد، در آغاز دلایل وجود خدا و صفات او را بررسی می‌کند، سپس در ارزش دعا و دعاهای کودکانه، پرس و پاسخ‌هایی می‌آورد و در آخر به آفرینش، بهشت و جهنم و اخلاق می‌پردازد.
هم کودکان می‌توانند به خواندن آن بپردازند و هم می‌شود بزرگ‌ترها آنرا به کودکان خود بیاموزند، این کتاب به پشتوانه قرآن و روایات جلوآمده اما بابیانی کودک پسند که مناسب سن ۱۲_۶ سال است.
پدر و مادر می‌توانند با الهام از این کتاب، به پرسش‌های  کودکان زیر شش ساله خود نیز پاسخ دهند و نوجوانانِ بزرگتر از دوازده سال را راهنمایی کنند.
غلامرضا حیدری ابهری نویسنده این کتاب، بیش از بیست سال پیرامون کودک و نوجوان مطالعه کرده و قلم‌زده است.
پاره‌ای از کتاب
خدایا تو چه شکلی هستی؟ هندوانه چه شکلی است؟ هندوانه گرد است، مداد چه شکلی است؟ مداد دراز است.
چیزی که دیدنی باشد شکل هم دارد اما اگر چیزی دیدنی نباشد شکل هم ندارد، من هم دیدنی نیستم، هیچ‌کس مرا ندیده و نخواهد دید، همه‌چیز که شکل ندارد، آیا درد دندان شکل دارد؟ درد دیده نمی‌شود و شکل هم ندارد، من نیز دیدنی نیستم و شکل ندارم.
برای آن‌که مرا بیشتر بشناسی درباره شکل من فکر نکن، ببین پیامبرانم درباره من چه گفته‌اند، درباره مهربانی، بخشش، دانایی، نیرومندی و روزی دهندگی من فکر کن، این برای تو بهتر است.

یک یادآوری بسیار پراهمیت؛
این کتاب، آغاز است نه پایان بنابراین از این کتاب باید شروع کرد و عمیق و دقیق‌تر شد وگرنه زیان‌بار است.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار