موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
213156
۱۴ بهمن ۱۳۹۸

تولد دوباره «شیرین و فرهاد»/ یک «قصه خواندنی» روانه کتابفروشی‌ها شد

بازنویسی «شیرین و فرهاد»، اثر وحشی بافقی، به کوشش مجید شفیعی از سوی انتشارات پیدایش برای گروه سنی نوجوان منتشر شد.

به گزارش کودک پرس ، انتشارات پیدایش در ادامه مجموعه‌های بازنویسی متون کهن برای نوجوانان، «شیرین و فرهاد» اثر وحشی بافقی را به کوشش مجید شفیعی منتشر و روانه کتابفروشی‌ها کرد.

کتاب با مقدمه نسبتاً مفصلی از شیوه و سبک شعری وحشی بافقی و معرفی او آغاز می‌شود. نویسنده در این بخش کوشیده علاوه بر معرفی وحشی بافقی به مخاطب نوجوان خود، با نگاهی به منظومه‌های عاشقانه فارسی، به ارزش و اهمیت کار وحشی در این میان بپردازد. او در این‌باره می‌نویسد: اگر نظامی با سرودن شیرین و فرهاد قصه عشق مجازی را به عشق حقیقی و خالی از هوس تبدیل کرد وحشی آن را تا عشق عرفانی و الهی ارتقا داد و فرهاد را سمبولی از عارف سالک و شیرین را نمادی از دوست نمایاند. وجود شباهت‌های فراوان در درون‌مایه، شخصیت‌ها و حوادث، نشانگر تقلید صرف وحشی از نظامی نیست؛ هرچند این حقیقت را نیز نمی‌توان انکار کرد که نظامی با داستان‌پردازی خود و خلق خمسه یا پنج گنج خویش تأثیری فراوان در آثار بعد از خود داشته است، اما کار وحشی نیز خالی از ابداع و ابتکار نیست.

 

شفیعی تلاش کرده تا با ضمن حفظ شاعرانگی اثر، تصویرسازی‌های غنی وحشی را در بیان ظرایف عاشقانه نیز به مخاطب نشان دهد. او درباره سبک کارش در بازنویسی این اثر می‌نویسد: علاوه بر مبادرت به برگردان این منظومه به نثر، سعی کرده‌ام برای مفاهیم ذهنی هم ماه به ازای عینی و حسی بیابم تا مخاطب بتواند در آنچه قهرمانان داستان به آن می‌اندیشیده‌اند، درک ملموس و مشترک عینی- تصویری برسد. گاهی با استفاده از مظاهر طبیعی مثل کوه، دشت، رودخانه، درخت و ابر و باد و مه و خورشید احساسات درونی عاشقانه را منعکس کرده‌ام. چرا که این‌گونه مفاهیم در بیشتر اشعار این دوره و دوره‌های قبل ذهنی است و برگردان عینی آن با استفاده از مظاهر طبیعت- که انسان هم جزئی از آن به حساب می‌آید- می‌تواند در درک مفاهیم عاشقانه به کمک مخاطب بیاید. به بیان دیگر، من ما به ازای حالات درونی، روحی و ذهنی قهرمانان را در مظاهر طبیعت و محیطی که قهرمانان در آن به سر می‌برده‌اند، نشان داده و با جان‌بخشی به عناصر بیانی، بعدی مؤثر و تأثیرگذار به آن بخشیده‌ام.

 

 

انتشارات پیدایش بازنویسی کتاب «شیرین و فرهاد» از مجموعه «قصه خواندنی» را در هزار نسخه و به قیمت 55 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان به ادبیات کهن قرار داده است.

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار