موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
212664
۰۵ بهمن ۱۳۹۸

۹۴۹ کودک اوتیسمی در اصفهان تحت پوشش بهزیستی هستند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: تاکنون تعداد ۹۴۹ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در بهزیستی استان اصفهان تشکیل پرونده داده‌اند که تعداد ۶۰۰ نفر آنها در شهر اصفهان هستند.

به گزارش کودک پرس ، مجتبی ناجی با بیان اینکه تعداد ۱۱ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم در استان اصفهان به افراد مبتلا به آن در محدوده سنی دو تا ۱۵ سال خدمات ارائه می‌کنند.

وی در خصوص مراکز غربالگری اختلال اوتیسم، افزود: در حال حاضر ۹ مرکز در استان به عنوان پایگاه غربالگری اختلالات طیف اوتیسم فعال هستند که شناسایی و مداخله زود هنگام از مهمترین مولفه‌های بازتوانی این کودکان است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه نشانه‌های این اختلال معمولاً از سال دوم زندگی (۱۴ تا ۲۴ ماهگی) تشخیص داده می‌شوند، افزود: در صورتی که تأخیرهای رشد شدید باشند می‌توانند زودتر از ۱۲ ماهگی دیده شوند یا اگر نشانه‌ها ضعیف‌تر باشند دیرتر از ۲۴ ماهگی مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی در رابطه با با تعداد این کودکان، تصریح کرد: تاکنون تعداد ۹۴۹ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در بهزیستی استان اصفهان تشکیل پرونده داده‌اند که تعداد ۶۰۰ نفر آنها در شهر اصفهان هستند که بهزیستی استان اصفهان به تعداد ۳۶۷ نفر از کودکان پذیرش شده در مراکز اوتیسم سطح استان، ماهانه مبلغ ۵۵۵ هزار تومان یارانه به هر نفر پرداخت می‌کند و سهم مشارکت خانواده‌ها هم مبلغ ۲۱۵ هزار تومان است.

کودکان اوتیسم نیازمند آموزش جداگانه در مدارس خاص هستند

ناجی در خصوص اینکه لزوم ایجاد مدارس خاص جهت کودکان اوتیسم، اظهار کرد: اختلال طیف اوتیسم تنوع بسیاری دارد و در آخرین تقسیم‌بندی از اختلالات دوران کودکی چهار اختلالی که که موجود بود را اختلال طیف اوتیسم نسبت دادند و به دلیل تنوع این اختلال پاسخ به اینکه آیا همه مبتلایان به این اختلال نیاز به جداسازی از مدارس عادی و تحصیل در مدارس اوتیسم دارند پاسخ سختی است.

وی با تاکید بر اینکه اوتیسم دو ویژگی عمده دارد، گفت: مشکل در برقراری در ارتباط و فقدان علاقه و توجه از ویژگی‌های مهم اوتیسم است که نوع آموزش کودکان اوتیسم آموزش انفرادی است و یک مربی با یک کودک کار می‌کند و تبعا چنین آموزش‌هایی نیازمند مدارس خاص کودکان اوتیسم است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان در خصوص دیگر ویژگی‌های اختلا اوتیسم، خاطرنشان کرد: این کودکان ارتباط چشمی برقرار نمی‌کنند و مهارت کلامی و غیرکلامی ضعیفی دارند که باید این نوع کودکان دچار اختلال اوتیسم در مدارس جداگانه‌ای آموزش ببینند.

وی در خصوص محاسن آموزش جداگانه به کودکان اوتیسم، اظهار کرد: آموزش جداگانه در ابتدای بیماری این حسن را دارد که از توقف یا تاخیر در رشد شناختی این کودکان جلوگیری می‌کند و رویکرد ما این است که در موارد خفیف  این کودکان جداسازی نشوند اما جداسازی مدارس در یک طیف خاصی از اوتیسم لازم و ضروری است.

ناجی با بیان اینکه در جامعه تا حدودی آگاهی نسبت به اختلال اوتیسم ایجاد شده است در خصوص مشکلات خانواده کودکان اوتیسم، گفت: این کودکان شیطنت‌ها و رفتارهای خاصی دارند و علایق آنها عادی نیست و ممکن است در حین بازی هم مشکلاتی به وجود آورند که خانواده‌ها از وجود تفاوت فرزندان خود با دیگر کودکان احساس ناراحتی دارند.

منبع: ایمنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار