موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
212660
۰۵ بهمن ۱۳۹۸

اختلالی مهم که با باهوش بودن کودک اشتباه گرفته می‌شود!

بلوغ زودرسی که گریبان تعداد زیادی از کودکان را گرفته باعث اشتباه بسیاری از والدین شده که این اختلال را با باهوش بودن کودکان اشتباه می‌گیرند.

به گزارش کودک پرس ، سمیه عزیزی مرزونی روانشناس بالینی گفت: وقتی کودک مطالبی فراتر از سن خود را بیان و یا سوالاتی عمیق را می پرسد بسیاری از والدین این موارد را نتیجه باهوشی فرزند خود می دانند و از این موضوع ابراز خوشحالی می کنند درحالی که این نشانه بلوغ زودرس کودک است و باید این بچه ها تحت مشاوره قرار گیرند.

وی تصریح کرد: فضای مجازی، شبکه های ماهواره ای و بازی های غیربومی باعث شده تا حجم اطلاعات بدون طبقه بندی در اختیار کودکان قرار بگیرد که همین امر باعث از بین رفتن معصومیت بچه ها، بلوغ زودرس و وارد شدن آنها به مرحله فراتر از سن خود شوند که این امر نه تنهای جای خوشحالی ندارد و به هیچ وجه نتیجه باهوشی نیست، بلکه والدین می بایست به سرعت برای رفع آن اقدام کنند تا دچار مشکلات و عوارض بعدی نشوند.

وی با تاکید براینکه تبلت و اینترنت از چاقو برای کودک خطرناک تر است افزود: خطر، تنها به معنای صدمه فیزیکی و آسیب جسمی نیست وقتی فرزند کم سن و سال در اینترنت حتی به دنبال تحقیق و جستجوی ساده ای است ولی اطلاعات بدون طبقه بندی و خارج از سن خود را در برابر خود می بیند و یا در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای در معرض حجم گسترده ای از فیلم ها، عکس ها و محتواهایی مختلف قرار می گیرد دچار پرش از سن می شود و این امر روان کودک و نوجوان را به شدت و کاملا عمیق تحت تاثیر قرار می دهد.

عزیزی مرزونی ادامه داد: کودکی که در فضای مجازی و یا شبکه های ماهوره ای تصاویر خشن درگیری، تصادف، فعالیت های تروریستی داعش و القاعده، رابطه بازیگران هالیوودی، سبک زندگی سایر فرهنگ ها و صدها اطلاعات دیگر قرار می گیرد روان معصومانه و کودکانه خود را از دست می دهد که در کوتاه مدت به شکل بلوغ زودرس و در دراز مدت به صورت استرس، اضطراب، پرخاشگری، دوگانگی ارزشی بروز پیدا می کند.

این روانشناس بالینی گفت: شکی نیست وسیله ای نظیر تبلت و موبایل برای کودک جذاب است و می تواند بچه ها را برای ساعت ها ساکت کند اما ساکت بودن به معنای آرام بودن نیست، بهای این نوع سکوت ازبین رفتن آرامش و روح و روان کودک است.

وی با بیان اینکه باید با والدین بی پرده و روشن صحبت کرد افزود: انگیزه اغلب والدین از خرید تبلت و گوشی همراه برای فرزندان خود تنها جنبه چشم هم چشمی دارد درحالی که باید به صراحت گفت که این اقدام آنها تا کمتر از یک دهه آینده مصداق کودک آزاری است و آیندگان خانواده هایی را که زودتر از موعد، فرزندان خود را در معرض بمباران اطلاعات بدون طبقه بندی قرار دهند مجرم شناخته خواهند شد چرا که سیستم عصبی و داده های ذهنی کودک به شدت تحت فشار قرار خواهد گرفت و آنها را دچار مشکلات روحی و عصبی می کند.

سمیه عزیزی مرزونی گفت: فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای به هیچ وجه و به هیچ شکل آن مناسب کودک نیست حتی اگر حداقل استفاده از آن، تماشای برنامه کودک باشد چراکه برنامه های این شبکه ها مناسب فرهنگ کشور نیست و همین آغاز سوالات فراتر از سن و اختلال دوگانگی ارزشی در کودک می شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار