موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
212622
۰۳ بهمن ۱۳۹۸

فرهاد حسن‌زاده در فهرست نهایی جایزه آندرسن

«فرهاد حسن‌زاده»، نویسنده نام‌آشنای کودک و نوجوان، به‌ عنوان یکی از شش نویسنده برتر به فهرست نهایی جایزه «هانس کریستین اندرسن» راه یافت.

به گزارش کودک پرس ، پایگاه اطلاع رسانی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (International Board on Books for Young People) به اختصار IBBY که وظیفه انتخاب نامزدهای اولیه، نهایی و برنده جایزه جهانی کریستین آندرسن را برعهده دارد؛ حسن‌زاده با نویسندگانی چون ماریا کریستینا راموس (آرژانتین) María Cristina Ramos، بارت مویرت (بلژیک)Bart Moeyaert، مَری اودِ موری (فرانسه)Marie-Aude Murail، پیتر اسوتینا (اسلوانی)Peter Svetina و ژاکلین وودسون (آمریکا) Jacqueline Woodson رقابت خواهد کرد.

نویسنده و تصویرگر برگزیده امسال جایزه هانس کریستین آندرسن، به عنوان مهم ترین جایزه حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در نشست خبری IBBY در نمایشگاه بین المللی کتاب بولونیا ۳۰ مارس ۲۰۲۰ (۱۱ فروردین ۱۳۹۹) اعلام می شود و جایزه آنها در کنگره بین المللی IBBY در مسکو ۶ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۶ شهریور ۱۳۹۹) اهدا می شود.

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان به‌پیشنهاد یلا لپمن (۱۸۹۱-۱۹۷۰)، روزنامه‌نگار انگلیسی آلمانی‌تبار، برای بهبود کیفیت کتاب‌های کودکان و نوجوانان، گسترش کتابخانه‌های مربوط به آنها و ایجاد تفاهم میان نسل جوانِ کشورهای مختلف از طریق کتاب، در شهر زوریخ سوئیس بنیان نهاده شد.

 

جایزه بهترین نویسنده هانس کریستین آندرسن از سال ۱۹۵۶ و بهترین تصویرگر از سال ۱۹۶۶ اهدا شده است؛ این جایزه شامل مدال طلا و دیپلم افتخار است و در همایش دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان اهدا می شود. هیات داوران برای تعیین برنده همه آثار وی را بررسی می کنند و همه نامزدهای جایزه در صحنه ادبیات کودک در کشورهای خود حضور موثری داشته اند و توسط نماینده های دولتی دفتر در هر کشور انتخاب می شوند که در ایران شورای کتاب کودک وظیفه انتخاب و معرفی نامزد را به دفتر برعهده دارد.

فرهاد حسن‌زاده از سوی شورای کتاب کودک برای یک عمر فعالیت موفق در حوزه نویسندگی ادبیات کودکان و نوجوانان برای بار دوم نامزد دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن۲۰۲۰ شده است. وی در سال ۲۰۱۸ نیز به فهرست ۵ نویسنده برتر جایزه هانس کریستین اندرسن راه یافته بود.

فرهاد حسن زاده، جزء پنج نامزد نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۱۸ و از اعضای هیئت مؤسس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، متولد فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده و در کنار همکاری با مطبوعات کودک و نوجوان (سروش نوجوان، سروش کودک، آفتابگردان، کیهان بچه‌ها و…) به شکلی جدی وارد عرصه ادبیات کودک و نوجوان شده است. وی تا کنون آثار زیادی در زمینه‌های گوناگونی چون رمان، افسانه، داستان کوتاه، داستان بلند، فانتزی، طنز و زندگینامه به بازار نشر ارائه داده که بیشتر این آثار در حوزه کودک و نوجوان بوده است.

از جمله آثار وی می‌توان به ماشو در مه (رمان نوجوان)، روزنامه سقفی همشاگردی (مجموعه طنز برای نوجوانان)، عشق و آینه (مجموعه داستان)، همان لنگه کفش بنفش (داستان کودک)، بندرختی که برای خودش دل داشت (داستانک)، لبخندهای کشمشی یک خانواده‌ خوشبخت (مجموعه داستان)، خنده به شرط قلقلک (شعر طنز برای نوجوانان) اشاره کرد.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار