موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
212599
۰۳ بهمن ۱۳۹۸

توسعه کتابخوانی در میان دانش‌آموزان باعث تقویت چرخه نشر می‌شود

مدیرکل امور فرهنگی، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت:‌ این آمادگی وجود دارد که در مدارس استان‌های مختلف نمایشگاه کتاب برگزار کنیم و بهتر است اولویت این اقدام با مناطق محروم باشد.

به گزارش کودک پرس ، سومین نشست بحران و برون رفت چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان صبح سه‌شنبه اول بهمن با حضور جمعی از نویسندگان،‌ مترجمان و ناشران در انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی رمضانی، مدیرکل امور فرهنگی، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در سخنانی از آمادگی این مجموعه برای توسعه همکاری با انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان خبر داد و گفت: باید با اجرای طرح‌های مختلف کتاب و کتابخوانی، به کمک یکدیگر شرایطی ایجاد کنیم که کتاب‌های خوب به‌ دست دانش‌آموزان سراسر کشور برسد‌.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره دانایی توانایی در مدارس گفت: در قالب این جشنواره، نمایشگاه‌های کتاب در مدارس کشور برپا می‌شود و امسال پیش‌بینی کرده‌ایم حدود پنج میلیارد تومان کتاب برای این جشنواره خریداری کنیم.

رمضانی با بیان اینکه در این روند با استان‌ها نامه‌نگاری کرده‌ایم، عنوان کرد: قرار است کتاب‌ها با مشارکت ناشران و تخفیف‌های خوب و مناسب در اختیار استان‌ها قرار گیرد که حتی با وجود محدودیت‌های بودجه‌ای این کار با اقبال خوبی از سوی استان‌ها و ناشران روبه‌رو شده است.

وی با بیان اینکه در این روند گاهی فقط از یک ناشر، 16 هزار جلد کتاب خریداری شده است، گفت: این تیراژ برای ناشران که اکنون به‌دلیل مشکلات اقتصادی با محدودیت تیراژ روبه‌رو هستند، رقم بسیار خوبی است؛ زیرا ناشران تخفیف‌های خوب و مناسبی برای کتاب‌ها می‌دهند.

رمضانی همچنین بر لزوم افزایش تعامل و ارتباط با ناشران تاکید کرد و گفت: معتقدم در این زمینه باید نشست‌های هم‌اندیشی بیشتری برگزار شود تا بتوانیم در قالب برنامه‌ریزی‌های مختلف، برنامه‌های متنوع و گسترده‌تری برای در دسترس قرار دادن کتاب برای دانش‌آموزان داشته باشیم.

وی همچنین از آمادگی این دفتر برای برگزاری نمایشگاه کتاب خبر داد و افزود: ما این آمادگی را داریم که با همکاری انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب در مدارس و استان‌های مختلف برگزار کنیم و به‌نظرم اولویت این اقدام باید با مناطق محروم باشد تا دسترسی به کتاب برای دانش‌آموزان این مناطق فراهم باشد.

به گفته رمضانی، می‌توان در این زمینه با مشارکت ناشران برای عرضه کتاب با تخفیف از یکسو و کمک خیران برای تامین بخشی از هزینه‌های نمایشگاه از سوی دیگر، کتاب را با قیمت‌های مناسب در این نمایشگاه‌ها به دست دانش‌آموزان که مخاطبان اصلی ما هستند، رساند.

مدیرکل امور فرهنگی، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه کتاب باید از قفسه‌ها خارج شود و به دست دانش‌آموزان برسد، گفت: این کار را می‌توان با برگزاری مسابقات کتابخوانی آغاز کرد. خواندن یک فرایند است که از نویسنده و مترجم آغاز می‌شود و نتیجه چرخه اقتصادی آن به ناشر، عوامل چاپ و حتی کاغذساز و کاغذفروش هم می‌رسد.

وی با بیان اینکه کتابخوانی یک فعالیت فرهنگی-اقتصادی است، گفت: باید نگاهمان را در برنامه‌های کتابی توسعه دهیم و این موضوع را فارغ از کار نشر ببینیم. باید بدانیم با توسعه و رونق کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان(دانش‌آموزان) باعث تقویت چرخه نشر می‌شود و به فعالان این حوزه کمک خواهد کرد.

رمضانی در پایان با گلایه از کمرنگ بودن ارتباط ناشران با آموزش و پرورش گفت: تاکنون در تعامل با فعالان عرضه نمایش و تئاتر توانسته‌ایم برنامه‌های خوبی را در مدارس اجرا کنیم و به‌نظرم می‌توانیم به کمک ناشران برنامه‌های خوبی را نیز در حوزه کتاب داشته باشیم؛ زیرا گستره مخاطبان ما در مدارس از سن 5 تا 18 سال هستند و به همین واسطه می‌توان به مدارس ورود پیدا کرد و با رساندن کتاب به مخاطبان با این نسل ارتباط داشت.

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار