موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
212391
۲۹ دی ۱۳۹۸

۲۶۰۰ دانش‌آموز اوتیستیک در مدارس تحت پوشش هستند

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: در ایران ۳۰ هزار کودک اوتیسم وجود دارند که تنها هشت هزار نفر آنان شناسایی شده‌اند. حدود ۲۶۰۰ دانش‌آموز اوتیستیک در مدارس تحت پوشش قرار گرفته‌اند و باید برای تمامی ۳۰ هزار کودک اوتیسم فضای آموزشی تخصیص داده شود.

به گزارش کودک پرس ، محمدتقی جغتایی در نشست هم‌اندیشی مدیران مراکز اوتیسم بهزیستی کل کشور که در هتل نفت مشهد برگزار شد، اظهار کرد: انجمن اوتیسم در حوزه اختلالات تکاملی که شایع‌ترین آن اوتیسم است، فعالیت می‌کند. امروزه گفته می‌شود که از بین هر 70 نفر، یک نفر مبتلا به بیماری اوتیسم است.

وی با بیان اینکه «از هر 200 کودک، یک نفر مبتلا به اوتیسم است»، افزود: در ایران 30 هزار کودک اوتیسم وجود دارد که تنها هشت هزار نفر آنان شناسایی شده‌اند. آنان باید کم‌کم شناسایی شوند. اوتیسم از پیچیده‌ترین اختلالات سیستم عصبی است. علت این اتفاق، مکانیزم و مشکلات آنان برای خانواده و دولت هنوز مشخص نیست و دولت و انجمن اوتیسم باید به آن بپردازد.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با اشاره به اینکه «در خصوص درمان یک بیماری، تشخیص ‌به‌موقع بسیار مهم است»، بیان کرد: ما سه هدف برای توان‌بخشی قائل هستیم: برداشتن موانع، برگیری فرهنگی و فیزیکی و جمع‌آوری دیتا. برگیری فرهنگی بسیار اهمیت دارد، چرا که کودک باید در جامعه پذیرفته شود.

جغتایی ادامه داد: در گذشته گفته می‌شد که خدمات توان‌بخشی گسترش پیدا کند، اما در مفهوم جدید گفته می‌شود که قبل از رخ‌دادن اختلال از آن جلوگیری کنیم. در سال 2017 در ژنو کنفرانس خدمات توان‌بخشی برگزار شد که در آن بر اختلالات تکاملی تاکید زیادی شد. در این کنفرانس جهانی، هشت سیاست در حضور سمن‌ها، متخصصان، نمایندگان دولت‌ها و… مطرح شد. یکی از این سیاست‌ها این بود که خدمات توان‌بخشی در نظام سلامت استقرار پیدا کند و ساختار نظام سلامت جایگاهی برای توان‌بخشی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه «خدمات توان‌بخشی در تمام سطوح سلامت باید ارائه شود»، عنوان کرد: تشخیص به‌موقع و خدمات به‌موقع باید انجام شود. در این موارد اگر اختلالات زود تشخیص داده شود، مشکل حادی پیش نخواهد آمد.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با اشاره به اینکه «این کار از دست مردم و خانواده‌ها برمی‌آید»، خاطرنشان کرد: عمده خدمات سلامت مردم در حوزه توان‌بخشی انجام می‌شود و دولت‌ها تنها می‌توانند کمک کنند. باید بیماران اوتیسم بیمه داشته باشند که این مسئله در ایران نیست. باید مراکزی برای این افراد درست شود که در آن از تکنولوژی و وسایل کمکی زیاد استفاده شود.

جغتایی با بیان اینکه «این سیاست‌ها در نهادهای ذی‌ربط باید دنبال شود»، گفت: همکاران ما در سال‌های گذشته خدمات غربال‌گری را شروع کرده‌اند. ممکن است این آزمایشات کامل نباشد اما باز هم کار خوبی در حال انجام است. آموزش و پرورش استثنایی کودکان را قبل از ورود به مدرسه غربال می‌کنند. سطوح غربال‌گری باید چندوجهی باشد. تیم اوتیسم با همکاری سازمان‌ها و نهادها تشکیل شده است که پایلوت آن از شهر نجف‌آباد آغاز شده است.

 

وی اظهار کرد: بیش از 95 درصد کودکان در پنج سال اول زندگی به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه می‌کنند. بهترین زمان غربال‌گری 18 ماهگی است. حدود 2600 دانش آموز اوتیسم در مدارس تحت پوشش قرار گرفته‌اند و برای تمامی 30 هزار کودک اوتیسم باید فضای آموزشی تخصیص داده شود. باید فکر کنیم که چطور می‌توان مراکز ارتباط خدمات و آموزشی برای این کودکان فراهم کرد.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه «دانشگاه علوم پزشکی، آموزش‌وپرورش، انجمن و… باید دست‌به‌دست هم بدهند و این موضوع را حل کنند»، عنوان کرد: این حجم خدمات را نمی‌توان به‌راحتی توسعه داد. برخی خدمات باید از طریق خانواده‌ها انجام شود. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد کودکانی که از طرف خانواده خود خدمات می‌گیرند، اثرپذیری بیش‌تری داشته‌اند. باید به خانواده‌ها آموزش داده شود. کتاب آموزش خانواده و سی‌دی برای آن‌ها تهیه شده است که باید به آن‌ها ارائه  شود.

 

جغتایی بیان کرد: افراد مبتلا به اوتیسم باید در جامعه حضور پیدا کنند. نقص‌هایی در این زمینه وجود دارد که یکی از آن‌ها این است که این بچه‌ها، بزرگ شده‌اند و مشکلاتشان نیز با آن‌ها بزرگ شده است. سازمان‌های مردم‌نهاد باید در این زمینه فکری کنند.

وی با بیان اینکه «سیاست دولت در توان‌بخشی این است که خرید خدمات از بخش خصوصی صورت پذیرد»، تاکید کرد: در شورای راهبردی اوتیسم، شوراها، دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی و خانواده اوتیسم عضو هستند. این شورا، مدیریت حوزه اوتیسم در کشور و کار هماهنگی را انجام می‌دهد.

در بخش دیگری از این مراسم، مجتبی خسروتاج، رئیس هیئت امنای انجمن اتیسم ایران، اظهار کرد: در این دورانی که من در ادارات دولتی هستم، بیشتر مشکلات سازمان‌ها از ضعف مدیریتی است. در حادثه سقوط هواپیمایی اوکراین، ضعف در مدیریت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت، در هماهنگی چند کار خود را نشان می‌دهد. اگر هماهنگی نباشد، ضعف خود را نشان می‌دهد.

 

رئیس هیئت امنای انجمن اتیسم ایران با بیان اینکه «سه عنصر اساسی در اوتیسم وجود دارد»، افزود: خانواده، جامعه و سازمان از عناصر اساسی هستند. همه سیستم‌های درگیر باید دست‌به‌دست هم دهند تا معضلی به نام اوتیسم در کشور، جامعه، خانواده دیده و پرداخته شود.

خسروتاج افزود: اگر هر کدام از سیستم‌ها ضعف کوچکی داشته باشند، در کار خود موفق نخواهند بود. این مسئله در تمام موضوعات مطرح است.

وی با اشاره به اینکه «با برگزاری کارگاه نمی‌توان کار ویژه‌ای کرد، بلکه بایستی همه افراد در نظام خوب کار کنند»، بیان کرد: توانمندی انسانی سازمان‌های مردم‌نهاد موضوعی بسیار مهم است. نیروهای انسانی سازمان‌های مردم‌نهاد با انگیره‌های معنوی حضور پیدا می‌کنند.

 

خسروتاج گفت: در کارگاهی که امروز با حضور تمام مراکز توانبخشی کشور برگزار می‌شود، چالش‌های این مراکز مطرح می‌شود. انجمن اوتیسم ایران وظیفه مطالبه‌بخشی آنان را دارد و باید به این موضوعات بپردازد.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار