موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
212371
۲۹ دی ۱۳۹۸

گامی بلند برای بازنگری ارتباط با کودکان/ کلینیک‌های حقوق کودک را جدی بگیرید

کلینیک کودک شیراز با گام‌های دانش‌بنیان در حال گسترش است.

به گزارش کودک پرس ، هنوز هم در خیابان شاهد این هستیم که پدر یا مادری عصبانی سیلی محکمی زیر گوش کودکش می‌زند یا سر کودک لجبازی که نمی‌خواهد مطلبی را که حتی به صلاحش است قبول کند، فریاد می‌کشد.

رفتار پدر و مادر در ساخت شخصیت کودک تاثیری انکار ناپذیر دارد. دردناک‌تر از رفتار نه چندان دلپذیر پدر و مادر‌ها خبر‌های ناگواری است که گهگاهی درباره کودکی می‌شنویم. قتل، آدم ربایی، تجاوز و بسیاری از حوادث تلخی که برای هر شنونده‌ای دردآور و سوال برانگیز است. دیدن کودکی که با سن کم مشغول کارگری است یا دستفروشی و تکدی گری می‌کند یک زنگ خطر است.

کودکان همچون فرشته‌های آسمانی هستند که به زمین آمدند تا به زندگی شور و نشاط بدهند و دنیای شیرین پاکی و صداقت را به تصویر بکشند.

وجودشان انرژی بخش است. برای هر جامعه‌ای به عنوان آینده ساز سرمایه‌ای ارزشمند هستند و بطور حتم جوامعی که به آموزش و پرورش کودکان اهمیت می‌دهند ستون‌های محکمی برای عمران و شکوفایی می‌سازند. اهمیت دادن به حقوق کودکان را می‌توان یکی از عوامل بالندگی آنها برشمرد.

 

کنوانسیون حقوق کودک، کودک را به عنوان فردی که به سن ۱۸ سال نرسیده‌است تعریف می‌کند. حقوق کودکان شامل حق برقراری ارتباط با والدین، هویت انسانی و همچنین نیاز‌های اساسی برای حفاظت فیزیکی، غذا، آموزش عمومی دولتی، مراقبت‌های بهداشتی و قوانین کیفری مناسب براساس سن و رشد کودک، حفاظت برابر از حقوق مدنی کودک و آزادی از تبعیض بر اساس نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، هویت جنسیتی، منشأ ملی، مذهب، معلولیت، رنگ، قومیت یا سایر ویژگی‌ها. تفسیر حقوق کودکان طیفی از اجازه دادن به ظرفیت کودکان برای داشتن اختیار عمل تا اعمال نظر فیزیکی، روانی و احساسی بدون هیچگونه بدرفتاری با کودکان را دربرمی‌گیرد. هر چند که آنچه که شامل بدرفتاری می‌شود باید در رابطه با آن بحث شود.

 

تاسیس کلینیک‌های حقوق کودک درنقاط مختلف ایران یکی از اقداماتی است که برای احقاق حقوق آنان در حال انجام است.

 

فارس دهمین استانی است که در آن کلینیک حقوق کودک راه اندازی شد

لیلا دودمان عضو شورای شهر شیراز گفت: تاسیس کلینیک‌های حقوق کودک با هماهنگی و به دستور معاون حقوق بشر وزارت دادگستری کلینیک‌های حقوق بشر مناسبت سالگرد پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک انجام می‌شود.

از نظر او اگر کنوانسیون را عهدنامه‌ای بدانیم که از لحاظ عملی به آن ورود کنیم ایجاد کلینیک‌های حقوق کودک مدرسه حقوق کودک به نوعی ورود عملی به این کنوانسیون است.

پیمان‌نامه حقوق کودک، یک کنوانسیون بین‌المللی است که حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان می‌کند. دولت‌هایی که این معاهده را امضا کرده‌اند موظف به اجرای آن هستند و شکایت‌های راجع به آن به کمیته حقوق کودک ملل متحد تسلیم می‌شود.

عضو شورای شهر شیراز گفت: فارس دهمین استانی است که در آن کلینیک حقوق کودک در آن راه اندازی شد.

کلینیک حقوق کودک را در دو فرهنگسرای علوی و شهروند ایجاد کردیم یکی در شمال، دیگری در جنوب شهر تا نیاز‌های کودکان را در دو نقظه کاملا متفاوت مورد بررسی قرار دهیم و براساس این اطلاعات بتوانیم دامنه فعالیت این این کلینیک را گسترش دهیم.

دودمان هدف از ایجاد این کلینیک یاری رسانی به کودکانی است که در معرض آسیب هستند یا این که دچار آسیب شدند عنوان کرد و گفت: ما سعی داریم حقوق را به زبان ساده‌ای برای مردم بیان کنیم تا همه مردم هم به طور عمومی آگاهی‌های خودشان را نسبت به کودکان بالا ببرند و  خود کودکان هم به طور ویژه آموزش ببینند.

عضو شورای شهرشیراز گفت: بر اساس تفاهم نامه‌های صورت گرفته با دانشگاه شیراز، دانشکده حقوق دانشگاه شیراز وظیفه عمده آموزشی را برعهده می‌گیرد.

 

کلینیک حقوق کودک گامی دانش بنیان در جهت احقاق حقوق کودکان

گشتاسبی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز که عضو هیات علمی دانشگاه شیراز است گفت: سعی بر آن داریم تا با آموزش‌های لازم خانواده‌ها به حقوق خودشان آگاهی پیدا کنند و در مواردی که با مشکل روبه رو می‌شوند به کارشناسان حقوقی دسترسی و ابزاز مشکل و راه حل پیدا کنند.

گشتاسبی افزود: ما هم از بعد حقوقی و هم از بعد روان شناسی به این قضیه نگاه می‌کنیم تا اثراث ویرانگری بر روی آینده کودکانی که آسیب دیده هستند کاهش یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز افزود: در این مسیر برنامه ریزی می‌کنیم از دانشجویان حقوق در مقاطع مختلف استفاده کنیم، این کار دانش بنیان می‌تواند منجر به تقویت روحیه پژوهشگری دانشجویان شود و مطمئنا دستاورد آن آثار پژوهشی ارزشمند خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری شیراز گفت: خانواده‌ها ممکن است بسیاری از مشکلات را به دلایل مختلف فرهنگی و اجتماعی ابراز نکنند و همین ابراز نکردن مشکلات و نیافتن راه حل‌ها می‌تواند سبب ساز آسیب‌های جدی‌تر شود، سعی ما بر این است که این موضع فرهنگ سازی شود که می‌توان التیام بخش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شد و یا تاثیراتش را کم کرد.

معاون شهردار شیراز بر ضرورت تعامل با سایر نهادها تاکید کرد و گفت: همکاری خوبی با بهزیستی داریم و ضرورت این تعامل آن است که بهزیستی ارتباط بسیاری با کودکان آسیب دیده و حتی در معرض آسیب دارد.

او افزود: شرایط اجتماعی به گونه‌ای است که اگر با دانش درست و شفاف با اجتماع برخورد کنیم نتیجه بهتری می‌گیریم؛ و مشکلاتمان کمتر می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: ما در سال‌های گذشته توجه کمتری به روابط و حقوق انسانی داشتیم و آسیب‌های اجتماعی و برخورد‌های خشنونت آمیز نرخ فزاینده‌ای داشته است.

او گفت: سلامت روانی یکی از مسایلی بوده که البته سال ها است مورد توجه انجمن‌های مردم نهاد هم قرار گرفته است دانشگاه به عنوان مرکز‌ی علمی می‌تواند کمک کند تا جامعه‌ای قانونمند با آسیب‌های کمتر داشته باشیم.

لیلا دودمان عضو شورای شهر شیراز هم بر ضرورت تعامل با نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف و حتی گروه‌های مردم نهاد در این امر تاکید کرد و گفت: آموزش‌ها توسط اساتید دانشگاه، سازمان‌های مردم نهاد و وکلا و قضات ارائه خواهد شد، گفت: گام دوم در این مسیر، راه اندازی مدارس حقوق کودک است.

 

گام دوم راه اندازی مدارس حقوق کودک

دودمان با بیان این که مدارس حقوق کودک که به شکل فصلی برگزار می‌شود، افزود: هدف از راه‌اندازی مدارس حقوق کودک آنست که وکلا و قضات به بزه کودک نگاه جدید داشته باشند و کودکان بزهکار را با حکم‌های جایگزین مجازات کنند.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: زمان برگزاری اولین مدرسه حقوق کودک در فروردین سال آینده در شیراز است و در این مدارس، اساتید معرفی شده از سوی وزارت دادگستری وظیفه آموزش را به گروه قضات و وکلا عهده دار هستند.

به طور حتم تاسیس کلینیک‌های حقوق می‌تواند گام بلندی در جهت شکوفایی و بالندگی اجتماع باشد. حالا باید منتظر شد و دید تاسیس چنین کلینیک‌هایی تا چه اندازه می‌تواند در کاهش خبر‌های ناگوار تاثیرگذار باشد و تا چه اندازه می‌تواند با آموزش حقوق کودکان زمینه رشد و بالندگی آنها را در جامعه‌ای قانونمند مهیا کند.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار