موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
212281
۲۶ دی ۱۳۹۸

ستیزه‌جویی نوجوان یک فرصت است/ کمبود شدید مراکز تربیتی نوجوانان

کارشناس مسائل تربیتی عزت بخشی به نوجوانان را عامل مهم در تربیت دانست و گفت: ستیزه‌جویی نوجوان می‌تواند یک فرصت برای استفاده از نیروی نوجوان در راه سازندگی کشور باشد.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام علیرضا تراشیون اظهار داشت: تنظیم رفتار و گفتار بر اساس ویژگی ها و نیازها را به عنوان چهار عامل اصلی برای نفوذ در قلوب نوجوانان معرفی کرد و البته این عوامل تنها مختص نوجوانان نیستند و در مورد همه انسان ها صدق می کنند.

وی ادامه داد: نوجوانی دوره شکل گیری شخصیت و تولد دوباره انسانهاست و بر این اساس نوجوان ثبات رفتاری ندارد به نوعی که گویی هر روز با انسان جدیدی مواجه هستیم؛ همچنین، گرایش به رفتارهای منفی در نوجوانان بسیار زیاد است.

نقش نوجوانان در آشوب های اخیر

کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به آشوب های اخیر مرتبط با گرانی بنزین، افزود: درصد بسیار بالایی از افراد دستگیر شده در حوادث اخیر، از نوجوانان بوده اند که عمدتاً از سوی افراد دیگر تحریک شده‌اند و به دلیل هیجان بالای این کارها، مبادرت به رفتارهای خلاف قانون و ناهنجار کرده اند.

جای خالی آثار عزت بخش برای نوجوانان در حیطه هنر

کارشناس مسائل تربیتی با اشاره به فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع»، جای امثال این فیلم را در سینمای کشور خالی دانست و بیان کرد: این فیلم به نوجوان عزت می بخشد و این بسیار مهم است، اما متأسفانه نوجوانان در اکثر فیلم ها در حاشیه هستند و حس بالندگی به نوجوان نمی دهند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون تولید کارتون های متعدد با شخصیت های اصلی نوجوان در کشور ژاپن را عامل مهمی در شکوفا شدن نوجوانان آن کشور معرفی کرد و با انتقاد شدید از سریال «لیسانسه ها»، گفت: پخش این سریال باید متوقف می شد چراکه شخصیت جوان را خرد می کند و جوان را یک شخصیت بی ارزش با مشکلات فراوان که نمی تواند از مشکلات خود عبور کند، نشان می دهد.

وی تربیت را به دو مرحله، زیرساخت، مدل سازی تقسیم کرد و ابراز داشت: مرحله دوم همان دوره نوجوانی است که باید بهره دوره تربیتی را از آن ببریم چراکه اکثریت انسان ها همان چیزی هستند که در دوره نوجوانی خود شکل گرفته اند و به همین دلیل است که بعد از سن ۱۸ سالگی خیلی به ندرت می توان انسان ها را تغییر داد.

کارشناس مسائل تربیتی تاکید کرد: این اصل باید در ازدواج جوانان مورد توجه قرار گیرد که دختر یا پسر خیال نکنند که می توانند به راحتی شخصیت طرف مقابل خود را در آینده تغییر بدهند.

فقدان جدی مراکز تربیتی ویژه نوجوانان در کشور

وی با بیان اینکه خود واقعی انسان ها در خلوت ها معلوم می شود، افزود: در خواستگاری «خود» واقعی افراد مشخص نمی شود و اگر دختر و پسر در طول زندگی مشترک همانی باشند که در خواستگاری نشان دادند، دیگر هیچ مشکلی در زندگی ها به وجود نمی آید و به همین دلیل، ما باید نوجوانی تربیت کنیم که «خود» واقعی مطلوبی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با اذعان به فقدان جدی مراکز تربیتی و فرهنگی ویژه نوجوانان در کشور، اصفهان را از این لحاظ نسبت به سایر شهرها، موفق ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از عادات خلق و خوی افراد همانی هستند که در نوجوانی شکل گرفته اند، مثلاً اگر فردی در نوجوانی از نظر نظم در کارها اصلاح نشود، بسیار بعید است که در سن و سال بالاتر بتوان آن را اصلاح کرد و باید به جای تربیت فرد، مهارت هایی را بیاموزیم تا بتوانیم از بروز رفتار بد طرف جلوگیری کنیم.

ستیزه جویی نوجوان تهدید یا فرصت؟

وی با بیان اینکه باید به نوجوانان مسئولیت بدهیم، ابراز داشت: اگر نوجوان بداند که دیده شده و مهم پنداشته می شود، استعدادهای درونش شکوفا می شود و می تواند به بهترین نیرو برای سازندگی کشور تبدیل شود، البته باید مراقب باشیم که مبادا طوری رفتار کنیم که نوجوان احساس کند او را به بیگاری گرفته ایم.

کارشناس مسائل تربیتی افزود: اگر از کودکی و نوجوانی به بچه ها مسئولیت ندهیم، در آینده با جوانانی روبرو می شویم که سربار خانواده هستند و توانایی اداره خود را ندارند و وقتی جامعه به این سمت می رود، پدر و مادر ها دیگر تمایلی به فرزندآوری ندارند و چنین جوانانی طبیعتاً تمایلی برای ازدواج و پذیرفتن مسئولیت اداره خانواده را ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون ریشه خوی ستیزه جویی در نوجوانان را در نیاز توجه خواهی دانست و تصریح کرد: توجه خواهی می تواند فرصت یا تهدید باشد، وقتی با شیوه های تربیتی آشنا شویم، می توانیم این نیاز را به یک فرصت تبدیل کنیم، اما اگر نوجوان را رها کنیم، این نیاز به یک تهدید بزرگ تبدیل می شود.

وی با هشدار نسبت به اینکه نباید بچه هایی که می خواهند در خانه یا بیرون کمک کار باشند را دلزده کنیم، ادامه داد: باید با شیوه های صحیحی، از همان کودکی بچه ها را در امور مختلف مشارکت دهیم و کارهایی را که در توان آن هاست به آنان بسپاریم.

منبع: مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار