موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
212079
۲۲ دی ۱۳۹۸

جام باشگاه‌های کتابخوانی رقابت ناسالم ایجاد نمی‌کند

دبیر اجرایی چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان گفت:باشگاه‌های کتابخوانی در کتابخانه‌ها و مدارس برپا می‌شوند و آزادی عمل دارند.

به گزارش کودک پرس ، فرمهر منجزی، دبیر اجرایی چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان درباره آمار شرکت‌کنندگان چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی گفت: تاکنون بیش از 19هزار باشگاه در این دوره حضور پیدا کرده‌اند اما مهلت ارسال آثار و مستندات این دوره تمدید شده و همچنان باشگاه‌ها به این آمار اضافه خواهند شد. باتوجه به اینکه این طرح، یک طرح نوپا است و امسال چهارساله می‌شود؛ استقبال‌ها خوب بوده و بازخوردها حاکی از این است که فعالیت‌های این طرح در بیشتر شهرها و روستاها درحال برگزاری است.

وی با اشاره به برگزاری طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی با حمایت نهادهای خصوصی و نه دولتی اظهار کرد: با وجود اینکه بودجه این طرح توسط وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می‌شود، هزینه استادان و مربیان جام باشگاه‌های کتابخوانی از نهادهای غیردولتی تامین می‌شود و انجمن‌هایی چون انجمن نویسندگان کودک و نوجوان که غیردولتی هستند، در این طرح با ما همکاری می‌کنند.

منجزی ادامه داد: باشگاه‌های کتابخوانی در کتابخانه‌ها و مدارس برپا می‌شوند و آزادی عمل دارند. این طرح از دوره اول با همکاری وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری سازمان‌های غیردولتی برگزار شد و امیدواریم که بتواند رشد کند و خارج از سیستم دولتی فعالیت کند.

دبیر اجرایی چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با بیان اینکه این طرح، تاثیر مثبتی در تربیت نسل کتابخوان جامعه دارد، عنوان کرد: من فکر می‌کنم این طرح، قدم مثبتی بود که جرقه آن در سراسر کشور زده‌شد و بحث کتابخوانی را به یک دغدغه تبدیل کرد. این طرح گروه‌خوانی‌های کتابخوانی را شکل داد و شهرها و روستاها را به بحث کتاب و کتابخوانی و فعالیت بهتر باشگاه‌ها خود ترغیب کرد.

وی افزود: اینکه بتوانیم تعداد بسیاری کودک و نوجوان را در یک یا دوسال به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم، اتفاق خوبی است و اگر بعد از چندسال این طرح و باشگاه‌های کتابخوانی نباشند، کودکان و نوجوانان دیگر کتابخوان شده‌اند و بخشی از ذهن آن‌ها با کتاب گره خورده‌است. البته اگر وزرات آموزش و پرورش ایران به حمایت از این طرح می‌پرداخت، قطعا که نتیجه مطلوب‌تری حاصل می‌شد.

منجزی با اشاره به فعالیت کم برخی از استان‌ها در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: عوامل متعددی وجود دارد؛ یکی اینکه کسانی که در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند، باید درست انتخاب شوند. ما قبل از برگزاری هر جام، کارگاه‌هایی برگزار می‌کنیم و باید کسانی دراین جلسات شرکت کنند که دغدغه کتابخوانی داشته‌باشند و با کودک و نوجوان سروکار داشته‌باشند تا بتوانند در این راه کودکان و نوجوانان را همراهی کنند. اگر این‌طور نباشد، شرکت برخی از باشگاه‌ها در استان‌هایی چون استان فارس کم خواهد شد و این به آدم‌ها و تفکراتشان بستگی دارد.

وی با بیان اینکه جام باشگاه‌های کتابخوانی بیش از آنکه رقابتی باشد، رفاقتی است، بیان کرد: ما درباره این مقوله حتی قبل از شروع جام گفت‌وگو کردیم. رقابت به کودکان و نوجوانان انگیزه می‌دهد و به‌همین دلیل در داوری‌ها و اهدای جوایز تلاش می‌شود که کار گروهی دیده‌شود نه کار فردی. بچه‌ها در این مسیر با یکدیگر حرکت می‌کنند و رقابت ناسالمی هم میان آن‌ها شکل نخواهد گرفت.

منجزی با تاکید بر اهمیت حضور وزرات آموزش و پرورش در حمایت از طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی گفت: اگر وزرات آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی از ابتدا این طرح را آغاز و همانند دیگر کشورها از آن حمایت می‌کردند، اتفاق خوبی در این حوزه می‌افتاد چراکه گروه‌خوانی‌ها در مدارس شکل می‌گیرد اما ما با این کمبود را در مدارس خود مواجه هستیم.

وی افزود: با وجود این کمبود، کودکان و نوجوانان به کتابخوانی عادت ندارد و این طرح، کمکی برای تشویق کودکان و نوجوانان به مقوله کتاب و کتابخوانی است. متاسفانه عمده فعالیت‌های آموزش و پرورش با محوریت درس و امتحان است؛ درصورتی‌که اگر به کتابخوانی کودکان توجه شود، ذهن او پرسش‌گر، کنجکاو و کتابخوان خواهد شد.

منجزی افزود: اگر تمام سازمان‌های متولی حوزه‌های کودک این کار را انجام بدهند و نتیجه آن 12 سال هم طول بکشد تا قشری کتابخوان در جامعه تربیت شود، اتفاق خوبی است و امیدوارم این اتفاق رخ بدهد.

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار