موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
212024
۲۱ دی ۱۳۹۸

محتوای تولیدی مراکز حوزوی باید به خوراک رسانه‌ای جذاب تبدیل شود

تهیه‌کننده شبکه کودک تلویزیون بر لزوم تبدیل محتوای تولیدی مراکز حوزوی به خوراک رسانه‌ای جذاب برای مخاطب رسانه ملی به ویژه کودکان و نوجوانان تأکید کرد.

به گزارش کودک پرس ، حمیدرضا عطارد با تاکید بر این که در شبکه پویا و نهال، سیاست محوری تلویزیون بر اصل تربیت محوری است، اظهار داشت: شبکه کودک در واقع یکی از شبکه های محتوا محور رسانه ملی است که در آن بر اساس تاکید مدیریت شبکه، چارچوب درست تربیت کودک بر اساس اقتضائات کار تلویزیونی، طراحی و تدوین شده و از این حیث تلاش شده برنامه هایی که پخش می شود به استانداردهای تربیتی کودک بر اساس معیار و شاخص های ایران اسلامی نزدیک باشد.

وی افزود: البته در این راستا در این شبکه مثل دیگر شبکه های تلویزیون، محدودیت ها و مشکلاتی هم وجود دارد به خصوص در سال های اخیر که مشکلات مالی و بودجه ای بیش از پیش خود را نشان داده اما با این حال تلاش های خوبی صورت گرفته و امیدواریم با حمایت مسئولان، این روند رو به رشد از حیث کمی و کیفی همچنان تداوم یابد.

تهیه کننده برنامه موفق و پرمخاطب” سر سفره خدا” همچنین گفت: هر چند که در حال حاضر به علت کمبود برنامه های تولیدی، همچنان کارتون ها و انیمیشن های خارجی از شبکه کودک پخش می شود اما در بسیاری از برنامه های تولیدی سعی شده که سبک زندگی ایرانی و اسلامی مورد توجه جدی باشد و خوشبختانه در این راستا موفقیت هایی هم داشته ایم.

وی افزود: در برنامه های این شبکه بر این اساس، بیش از پیش بر محوریت خانواده و لزوم احترام بچه ها نسبت به والدین و بزرگترهای خود تاکید شده است و ما در پیش تولید برنامه ویژه ماه مبارک رمضان نیز ضمن توجه به همین اصل، به دنبال این بوده ایم که بچه ها را به گونه ای آموزش و مهارت بدهیم که در آینده به افرادی تبدیل شوند که حقیقتاً حضور و فعالیتشان در عرصه های مختلف باعث گره گشایی از مشکلات جامعه و کشور شود.

عطارد بیان داشت: خوشبختانه از سوی دیگر، سندبالادستی در شبکه کودک طراحی شده که سرفصل هایش مرتبط با موضوعات دینی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی است و در این خصوص از نظرات کارشناسان و مشاوران تربیتی کودک و نوجوان به خوبی استفاده شده و مشارکت نخبگان حوزه و دانشگاه در این زمینه برای ما حقیقتاً فواید و برکات بسیاری به همراه داشته است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت ویژه تولید محتوا در شبکه کودک گفت: در حال حاضر در امر برنامه سازی، یک نگرش این است که در شرایطی که عملاً پدر و مادرها مجبور هستند که سر کار بروند و جایگاه پدربزرگ و مادر بزرگ ها نیز نسبت به گذشته، کمرنگ شده لذا رسانه به خصوص رسانه ملی باید در جایگاه مربی باشد، چرا که هم اکنون در طول شبانه روز کودکان و نوجوانان، چندین ساعت از عمر خود را پای برنامه های تلویزیونی و به طور کلی برنامه های رسانه می گذرانند.

تهیه کننده شبکه کودک تلویزیون یادآور شد: البته در این خصوص آن چه مهم است این که اولاً تلویزیون برنامه هایش برای بچه ها مضر نباشد و ثانیاً هم این که به نوعی بتواند خلأ نبود پدر و مادر و بزرگترها را جبران کند؛ طبعاً در این راستا نقش برنامه های کودک یک نقش ویژه ای خواهد بود که باید بتواند بیش از هر چیز منطبق با فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد و بچه ها در این بستر رشد بهتری پیدا کنند.

وی گفت: برای موفقیت بیش از پیش در این زمینه نیاز است که همکاری و مشارکت ارگان های تربیتی کشور مثل آموزش و پرورش با صداو سیما و برنامه سازان رسانه ملی، بیش از پیش باشد، ضمن آن که به هر حال تعامل حوزه های علمیه و مراکز حوزوی نیز در این باره یک ضرورت به شمار می رود.

وی تصریح کرد: با این وجود متاسفانه گاهی اوقات احساس می شود که در این رابطه هنوز ضعف ها و نقص هایی وجود دارد و به خصوص در رابطه با مجموعه های حوزوی، برداشت ما این است که با وجود محتواهای بسیار خوبی که تولید شده اما گویا حلقه اتصال خوبی که حوزه و تولیدات آن را به مجموعه رسانه ای در تلویزیون و فضای مجازی ارتباط دهد، هنوز وجود ندارد و یا اگر وجود دارد به خوبی به وظیفه خود در این باره عمل نکرده است.

عطارد افزود: حقیقتاً و به دور از هر شعاری یکی از الزامات موفقیت در فضای رسانه ای به خصوص برنامه سازی در شبکه کودک و نوجوان تلویزیون بر اساس الگوی سبک زندگی ایرانی و اسلامی، تقویت ارتباط رسانه و حوزه است که در این باره البته در سال های اخیر تلاش های خوبی صورت گرفته و محتواهای خوبی هم تولید شده اما بحث بر سر این است که واقعاً چقدر این ها به خوراک و محتوای رسانه ای تبدیل شده اند.

وی بیان داشت: از این منظر ما نیاز داریم که با اساتید و نخبگان در عرصه ها و رشته های مختلف نشست و برخاست داشته باشیم و این دوستان هم بر اساس اقتضائات زمانه تلاششان معطوف به این باشد که این ها به جریان رسانه ای قوی تبدیل شود.

وی همچنین گفت: بی شک همفکری و تعامل کارشناسان حوزه دین و روان شناسی و تربیت کودک با رسانه ملی می تواند برکات زیادی به همراه باشد که از آن جمله ارتقای مستمر کیفیت برنامه های تولیدی شبکه کودک است.

عطارد در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: به هر حال تلویزیون با تولید برنامه های درست و حسابی، می تواند بچه ها را به سمت وسویی ببرد که فرهنگ و چارچوب های دینی ما می طلبد و اتفاقاً تاثیرش را هم بر جای می گذارد و احیاناً اگر جایی اتفاق خاصی در این باره نمی اُفتد، به خاطر ضعف ها و خلاهایی است که مطرح است یا این که بودجه های موجود در جای خود و بر اساس اولویت ها و نیازهای جامعه خرج نمی شود که باید برای این مشکلات چاره اندیشی شود.

منبع: خبرگزاری حوزه

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار