موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
212021
۲۱ دی ۱۳۹۸

۱۵ وسیله‌ای که فکر نمی‌کنید برای کودک‌تان خطرناک باشد

حتما در خانه شما هم وسایل زیادی وجود دارد که می‌تواند برای کودک‌تان خطرناک باشد. ما در اینجا به بعضی از آن‌ها اشاره و روش‌های جلوگیری از خطرات آن‌ها را نیز بیان کرده‌ایم. اگر سلامت کودک‌تان برایتان اهمیت دارد، این اشیا را از کودک‌تان دور نگه دارید.

به گزارش کودک پرس ، هرازچندگاهی از رسانه های دیداری و شنیداری و مطبوعات مختلف هشدارهایی در مورد وسایل خطرناک برای کودکان به خانواده ها داده می شود. چرا که کودکان به خاطر شکل و شمایل زیبای برخی وسایل از کنجکاوی سراغ آنها می روند و بدون اینکه بدانند این مواد چه چیزی است در معرض خطر هستند.

۱- بادکنک

بادکنک یکی از بخش های جدانشدنی تولد و جشن هاست. اما این اکسسوری زیبا می تواند برای کودکان مشکل ساز شوند. بادکنک های لاتکس به سادگی می ترکند، بنابراین اگر کودک شما آن را در دهانش فرو برد، به دلیل بافت صاف و لغزنده آن، بیرون آوردنش کار دشواری ست. پس بهتر است که از این به بعد برای مراسم مختلف، به جای بادکنک های لاتکسی، از بادکنک های فویلی که به سادگی سوراخ نمی شوند، استفاده کنید.

۲- تیله

یکی از سرگرمی های کودکان، تیله است. اما این توپ های شیشه ای رنگی، می تواند برای کودکان کم سن و سال تر دردساز شوند. اگر کودکان آنها را روی زمین ببینند، به احتمال زیاد توی دهانشان می گذارند. این شی به دلیل کوچکی و گردی به راحتی از گلو پایین رفته و حتی ممکن است ایجاد خفگی کند. بنابراین آنها را در جای امنی، دور از دسترس کودک تان، قرار دهید.

۳- بالش نرم و پتو

اگر چه خوابیدن روی بالش نرم برای شما بسیار لذت بخش است اما برای نوزادان بین ۱ ماه تا ۱ سال خطرناک می باشد. اگر بالش خیلی نرم باشد، ممکن است که کودکتان در آن فرو رفته و دچار خفگی شود. بنابراین بهتر است که از بالش های سفت برای نوزادان استفاده کنید. جدا از آن، اگر کودک تان زیر ۱۲ ماه دارد، از انداختن پتو روی آن نیز خودداری کنید زیرا ممکن است روی صورت کودک افتد و مانع از نفس کشیدن او شود. هنگام خواب، بهتر است که دمای اتاق را مناسب خواب نوزاد کنید، و تنها با یک دست لباس نخی او را بخوابانید.

۴- ماشین ظرف شویی

از آنجا که کودکان، به خصوص در مورد وسایل آشپزخانه، بسیار کنجکاوند، به احتمال زیاد به سراغ ماشین ظرف شویی نیز می روند. در ماشین ظرف شویی ظروف خطرناکی مانند چاقو یا چنگال وجود دارد که می تواند برای فرزندتان خطرناک باشد. بنابراین ابتدا ظروف خطرناک را برعکس در ظرف مخصوص شان قرار دهید، ثانیا سعی کنید که در ماشین ظرف شویی را طوری ببندید که کودک تان قادر به باز کردن آن نباشد.

۵- پاک‌کننده‌ها

کودکان نوپا ممکن است با پاک‌کننده‌ها پوست‌شان را بسوزانند یا مواد سمی آن را ببلعند. بهتر است تمام پاک‌کننده‌ها را از دسترس کودکان دور یا آن‌ها را در قفسه‌های قفل‌دار نگه دارید.

۶- روبان

مادران تمام تلاش شان را برای زیباتر کردن اتاق کودک می کنند، بدون آنکه بدانند بسیاری از این وسایل بازی و تزیینی می تواند برای کودک شان دردسرساز شود. یکی دیگر از اشیا خطرناکی که باید از کودک تان دور نگه دارید، روبان است. شما احتمالا از روبان برای آویزان کردن کارت پستال، عکس یا حتی عروسک در اتاق کودکتان استفاده کرده اید، اما مراقب باشید که دست کودک تان به آن نرسد. روبان هایی که طولی بیش از ۱۷ سانتی متر دارند، به دلیل این که می توانند دور گردن کودک تان پیچیده و موجب خفگی شوند، خطرناک می باشند.

۷- کیسه‌های پلاستیکی

مهم نیست آن‌ها کیسه‌های دارو هستند یا کیسه‌های ذخیره غذا، کودکان نوپا می‌توانند با داخل کردن آن‌‌ها به دهان یا بینی خود، خفه شوند. آن‌ها را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

۸- لگن آب

۶ سانتی متر آب هم می تواند برای فرزندتان خطرناک باشد، اگر احتیاط لازم را به خرج ندهید. بهتر است که فرزندتان را تنها در لگن یا حوض آب رها نکنید. مراقب باشید که چقدر شیر آب را باز می گذارید. اگر می خواهید آب لگن را پر کنید، بهتر است که در طول این فرایند کنار فرزندتان بمانید. شاید محاسبه شما از پر شدن لگن آب خیلی زودتر از انتظارتان باشد. علاوه بر آن، شما باید از گرم و سرد بودن آب نیز اطمینان حاصل کنید. برای جلوگیری از سوختگی با آب داغ، بهتر است که اول لگن را با آب سرد پر کنید؛ سپس آب گرم را به آن بیافزایید.

۹- سطل آشغال

سطل آشغال پر از باکتری و اشیا مضر است که سلامتی کودکان را به خطر می‌اندازد. سطل آشغال را زیر سینک آشپزخانه یا در کابینتی قفل‌دار پنهان کنید. اگر این روش برای‌تان امکان پذیر نیست، سطل آشغالی در دار بخرید.

۱۰- صندلی های حمام

برای روند استحمام کودکان، صندلی هایی طراحی شده است که در عین راحتی کار، می تواند برای فرزندتان خطرناک باشد. شاید شما کودکتان را با خیال راحت روی صندلی بگذارید و بروید اما حواس تان باشد زیرا احتمال این که پایه های صندلی از هم جدا شود و کودکتان داخل وان بیافتد وجود دارد. بنابراین بهتر است که به این صندلی ها اعتماد نکنید و تحت هر شرایط چشم از او بر ندارید.

۱۱- لوازم آرایشی و دارو
ممکن است کودکان هر جسم کوچکی را ببلعند که نهایتا به مسموم شدن و اوردوز می‌انجامد. مطمئن شوید که درب بطری‌های قرص، حتی ویتامین‌ها و لوازم زیبایی محکم بسته شده است. آن‌ها را در کابینت و یا کشوی قفل شده نگه دارید.

۱۲- میوه‌های تزیینی
این میوه‌های تزیینی برای کودکان شبیه شیرینی‌های خوشمزه می‌مانند یا ممکن است آن‌ها را واقعی بپندارند و بخورندمیوه‌های تزیینی را به خصوص آن‌هایی که با عطر گل و سنگ‌های کوچک و تیله تزیین شده‌اند، از دسترس کودکان دور کنید.

۱۳- شومینه

شومینه برای کودکان خطرناک است. خطر شومینه های چوبی از شومینه های گازی بیشتر است، زیرا ممکن است چوب های آن به بیرون پرت شده و روی فرزندتان که در اطراف آن در حال بازی ست، بیافتد. از آنجا که کودکان کنجکاو دوست دارند به هر چیزی نزدیک شوند و آن را لمس کنند، بهتر است که دور شومینه تان را حصار بکشید. اکسسوری های شومینه مانند کبریت، فندک، نفت، انبر و… را نیز از دسترس کودکتان دور نگه دارید.

۱۴- باطری

باطری در هر خانه ای پیدا می شود. این وسیله یکی از خطرناک ترین چیزهایی ست که ممکن است کودکتان آن را در دهانش بگذارد. باتری لیتیومی پس از قورت دادن، در عرض ۲ ساعت می تواند مشکلاتی را برای فرزندتان ایجاد کند. این موضوع در مورد باطری های خالی هم صدق می کند. بنابراین بهتر است که آنها را از دسترس کودکتان دور نگه دارید.

۱۵- نقاط کور

کودکان می‌توانند راحت به نقاطی خارج از دیدرس شما بروند و وقتی شما در حال کار کردن هستید، در خطر بیفتند. یک آینه روی دیوار بالای مانیتورتان نصب کنید تا بتوانید کودکتان را که پشت شما بازی می‌کند را ببینید.

 

 

 

منبع: آنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار