موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
211994
۲۱ دی ۱۳۹۸

نقد کتاب کودک در ایران بر پایه اصول و قواعد استوار نیست

مجید عمیق، نویسنده و منتقد حوزه کتاب کودک و نوجوان، گفت: نقد در ادبیات ما بر پایه اصول و قواعد استوار نیست و بیشتر سلیقه‌ای و ذوقی انجام می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، مجید عمیق نویسنده و مترجم کتاب کودک و نوجوان، در سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی کتاب کودک و نوجوان با موضوع «آثار مثبت و فوائد نقد کتاب» که شامگاه چهارشنبه (18 دی‌ماه)، به همت انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم، در حاشیه نمایشگاه کتاب این استان برگزار شد، به تبیین موضوع آثار مثبت و فوائد نقد کتاب پرداخت.

وی بیان کرد: در حوزه نقد کتاب اندکی فقیر هستیم و این موضوع نیاز به کالبدشکافی دارد تا درنهایت در ارتقای کیفیت آثاری که داریم موثر باشد.

عمیق با بیان اینکه نقد باید به دور از غرض‌ورزی صورت گیرد تا ارزش را از غیرارزش جدا کند، ادامه داد: نقد نوعی پالایش و تمییز دادن خوب و بد و ارزش و غیرارزش است، نقد کتاب از گزافه‌گویی جلوگیری کرده و در این خصوص افشاگری می‌کند.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان با اشاره به اینکه منتقد باید مجهز به دانش نقد باشد، گفت: نقد کتاب در کشور ما از عمق زیادی برخوردار نیست، و در ادبیات نیز بر پایه اصول و قواعد استوار نیست و بیشتر سلیقه‌ای و ذوقی انجام می‌شود.

وی افزود: در ادبیات کودک و نوجوان محدودیت موضوعی داریم و به همین دلیل در این حوزه تکرار درون مایه و محتوی داریم و موضوعی مانند مهربانی با تفاسیر و دیدگاه‌های مختلف بارها و بارها دستمایه تولید اثر شده است.

عمیق تصریح کرد: اثر زمانی موثر است که درون مایه و جوهره در ساختار کل اثر پخش شده باشد، در نگارش آثار کودکان می‌بینیم برخی نویسنده‌ها پیام را از ساختار جدا می‌بینند و این پیام درنهایت خشک و بی‌روح شده و حتی اگر از اثر کم شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

این مترجم کتاب کودک با تاکید بر اینکه شخصیت‌پردازی کتاب کودک نیز موضوعی اثرگذار است، ادامه داد: برخی نویسنده‌ها در آثاری که برای کودکان خلق می‌کنند درونمایه و طرح را از موضوع جدا می‌کنند، در حالی که اثر زمانی موفق است که موضوع و درون‌مایه با هم آمیخته شده باشد.

وی در پایان بیان کرد: در نقد باید تمام این مسائل با هم بررسی و ارزیابی شود تا نقدی سالم و بدون جهت‌گیری و اثرگزار داشته باشیم.

منبع: ایبنا
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار