211841
۱۷ دی ۱۳۹۸

دلایل رها کردن نوزادان را کاهش داده‌ایم/ حمایت از ۱۰۰۰ کودک دارای والدین معتاد

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی از عدم افزایش آمارهای مرتبط به نوزادان رها شده در کشور خبر داد و ضمن تشریح اقداماتی که برای کاهش رها کردن نوزادان انجام شده است، گفت: هزار کودک دارای والدین معتاد، وارد سیستم حمایتی بهزیستی شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، به این سؤال پاسخ داد که آیا تعداد کودکانی که رها می‌شوند در کشور افزایش یافته است یا خیر و گفت: آمارهای ما افزایشی را نشان نمی‌دهد. بیشتر(۸۷ درصد) از ۱۰ هزار کودکی که در مراکز شبانه روزی و شیرخوارگاه‌های بهزیستی نگهداری می‌شوند، پدر یا مادر شناخته شده دارند. بقیه بچه‌ها پدر و مادرشان فوت کرده، تعداد کمی از آنها هم کودکان رها شده هستند.

وی با اشاره به افزایش خدماتی که بهزیستی به کودکان ارائه می‌دهد، اظهار کرد: در گذشته یکی از دلایل رها کردن بچه‌ها توسط والدین، معلولیت شدید فرزندانشان بود، اما اکنون خدمات حمایتی زیادی را هم بهزیستی و هم خیریه‌ها به بچه‌های بیمار یا دارای معلولیت ارائه می‌کند. افزایش خدمات به کودکان بیمار یا معلول موجب شده تعداد بچه‌هایی که به دلیل معلولیت بعد از تولد رها می‌شوند، کاهش داشته باشد.

مسعودی فرید با اشاره به موردی که اخیراً با آن مواجه بوده است، گفت: چند سال قبل کودکی به دلیل داشتن شکاف کام و لب و عدم آگاهی و توانایی خانواده در نحوه مراقبت و نگهداری از او، رها شده و در بهزیستی نگهداری می‌شد. این کودک طی چند نوبت جراحی بهبود یافت. معمولاً خانواده‌هایی که کودکان خود را رها می‌کنند رصد می‌کنند که کودکشان کجا برده می‌شود، بعد از بهبودی کودک، خانواده او متوجه بهبودی وی شدند و با مراجعه به بهزیستی خواستار پس گرفتن بچه شدند و اعلام کردند چون نمی‌دانستند چگونه باید بچه‌ای که شکاف کام و لب دارد را تغذیه و از او نگهداری کنند، تصمیم گرفته بودند کودک را رها کنند.

 

وی تصریح کرد: از آنجایی که یکی از دلایل رها کردن کودکان، عدم آگاهی والدین در مواجهه با بیماری یا معلولیت کودکشان است، اگر اطلاعات والدین در خصوص نگهداری از کودکان معلول و نحوه دریافت کمک‌های حمایتی برای مراقبت از کودکشان افزایش پیدا کند، باز هم میزان رها کردن کودکان کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی به یکی از راهکارهای کاهش کودکان رها شده و مقابله با فروش کودکان اشاره کرد و گفت: طی همکاری با وزارت بهداشت، مادرانی که دارای اعتیاد هستند و در بیمارستان کودک خود را به دنیا می‌آورند، از آنجایی که احتمال عدم نگهداری مناسب کودک، فروش یا دزدیده شدن کودک از مادر معتاد وجود دارد، اجازه ترخیص مادر از بیمارستان داده نمی‌شود و ابتدا مددکار بهزیستی با این مادر صحبت و در صورتی که توان نگهداری از کودک را داشته باشد اجازه ترخیص به وی داده می‌شود.

 

۱۰۰۰ کودک دارای والدین معتاد وارد سیستم حمایتی بهزیستی شده‌اند

وی از ورود هزار نوزاد و کودک به سیستم حمایتی بهزیستی به دلیل اعتیاد والدینشان خبر داد و گفت: از این تعداد کودک ۵۰ درصد به خانواده‌های اقوامشان سپرده شده‌اند تا پس از بهبودی والدینشان و در صورت تأیید توان والدین در نگهداری از آنها، اجازه نگهداری به پدر و مادرشان داده شود.

 

مسعودی فرید افزود: نیمی دیگر هم در بهزیستی مانده‌اند اما این مسئله به معنی دائمی ماندن این بچه‌ها در بهزیستی نیست و در صورتی که والدین یا خانواده صلاحیت لازم را به دست آورند، کودک به آنها سپرده می‌شود. اما در صورتی که عدم صلاحیت دائم احراز شود، این کودکان در مراکز شبانه روزی می‌مانند و به خانواده‌های متقاضی به عنوان فرزندخوانده واگذار می‌شوند.

وی انجام اقدامات مطرح شده را موجب کاهش تعداد کودکان رها شده یا فروخته شده دانست و گفت: اگر همکاری ما با وزارت بهداشت و سازمان‌های مردم نهاد افزایش یابد و بچه‌هایی که در پاتوق‌های محل اجتماع معتادان یا محل‌هایی به غیر از بیمارستان‌ها به دنیا می‌آیند نیز شناسایی شوند، می‌توان تعداد کودکانی که رها می‌شوند را باز هم کاهش داد.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سؤال که آیا در ایران نیز مکان‌هایی مشابه محل‌های ایمنی که در خارج از کشور برای افرادی که می‌خواهند کودک خود را رها کنند تعبیه شده تا بچه‌ها در خیابان یا محل‌های خطرناک رها نشوند، ایجاد شده است، گفت: در کشورهای دیگر به دلیل بالا بودن تعداد بارداری‌های دوران نوجوانی و بارداری‌های ناخواسته، رها کردن کودکان بسیار بیشتر است. در حال حاضر در اروپا با جمعیت ۷۴۰ میلیون نفر، یک میلیون بچه در مراکز شبانه روزی نگهدای می‌شوند و به علت فقر، اعتیاد به الکل، کودک آزاری و … تعداد این کودکان زیاد است؛ البته بیشتر این بچه‌ها نیز پدر یا مادر شناخته شده دارند.

 

وی در پایان گفت: شیوع بالا در این کشورها ایجاد محل‌هایی خاص کنار بیمارستان‌ها یا مراکز شبانه‌روزی برای گذاشتن بچه‌های رها شده را ایجاب کرده است اما در ایران معمولاً بچه‌ها را به اماکن زیارتی می‌برند یا در کنار بیمارستان‌ها رها می‌کنند؛ البته اگر بر محل تولد کودکان نظارت شود، این مسئله بیشتر قابل مدیریت است.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار