211695
۱۴ دی ۱۳۹۸

۱۷۰۰ کودک صاحب خانواده شدند/ وضعیت شیرخوارگاه‌ها بالاتر از سطح متوسط

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی وضعیت شیرخوارگاه‌ها و مراکز شبانه‌روزی بهزیستی را خوب و بالاتر از سطح متوسط زندگی مردم در همان شهرها دانست و اعلام کرد: سال گذشته هزار و ۷۰۰ کودک به عنوان فرزندخوانده به خانواده‌ها واگذار شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در خصوص وضعیت شیرخوارگاه‌های کشور، گفت: در کشور ۳۴ شیرخوارگاه داریم که از شرایط خوبی برخوردار هستند.

وی با اشاره به بازسازی و افتتاح شیرخوارگاه شبیر به کمک خیرین کشور، گفت: وضعیت شیرخوارگاه‌های کشور خوب است اما خیرین اعلام کرده‌اند در صورتی که شیرخوارگاه دیگری نیز نیاز به بازسازی دارد آماده کمک به بازسازی و تجهیز آن هستند.

مسعودی فرید تصریح کرد: شرایط زندگی و امکانات موجود در شیرخوارگاه‌های شهرهای مختلف کشور از شرایط زندگی در سطح متوسط همان شهرها بالاتر است؛ البته باید تأکید کنم که سیاست سازمان بهزیستی حضور بچه‌ها در خانواده‌ها است و معتقد هستیم هیچ محل و امکاناتی نمی‌تواند جایگزین خانواده و ارتباط عاطفی بین والدین و فرزندان شود، بر همین اساس بعد از اصلاح قانون در سال ۹۲، تلاش شده بیشتر بچه‌ها صاحب خانواده شوند.

 

سال گذشته هزار و ۷۰۰ کودک صاحب خانواده شده‌اند

وی با اشاره به اینکه سال گذشته هزار و ۷۰۰ کودک به عنوان فرزندخوانده صاحب خانواده شده‌اند، گفت: در گذشته اجازه واگذاری کودکان به ایرانی هایی که خارج از کشور زندگی می کردند وجود نداشت اما اکنون این امکان فراهم شده است و افراد متقاضی از طریق سفارتخانه ها و کنسولگری ها درخواست خود را اعلام می کنند و پس از طی کردن فرایند قانونی کودک به آنها واگذار می شود.

مسعودی فرید در پاسخ به این سؤال که آیا اجبار خانواده های متقاضی خارج از کشور به حضور شش ماهه در ایران مشکلاتی برای واگذاری کودکان به آنها فراهم نکرده است؟ گفت: در صورتی که خانواده های متقاضی مشکلی برای حضور شش ماهه در کشور داشته باشند (در حال تحصیل یا تدریس و … باشند) قاضی در این خصوص نظر می دهد. یعنی تلاش شده قانون به نحوی منعطف شود که به نفع بچه ها باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون جدید هم خانواده‌هایی که بچه دارند و هم خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال می‌توانند درخواست فرزندخواندگی کنند. از سوی دیگر در گذشته فقط بچه هایی که پدر و مادر نداشتند را به فرزندخواندگی واگذار می کردیم اما اکنون کودکان بدسرپرست نیز به خانواده های متقاضی واگذار می شوند. در حال حاضر ۸۷ درصد کودکانی که در مراکز شبانه روزی ما نگهداری می شوند یک پدر یا مادر شناخته شده دارند و قانون جدید اجازه واگذاری کودکان بدسرپرست یا با سرپرست غیر مؤثر را داده است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی اضافه کرد: البته قاضی باید عدم صلاحیت دائم خانواده کودک بدسرپست را محرز بداند در این صورت است که کودکان بدسرپرست هم به خانواده های متقاضی واگذار می شوند.

 

وی از حضور ۱۰ هزار کودک در مراکز شبانه روزی خبر داد و گفت: ۸۷ درصد این کودکان پدر یا مادر دارند. البته تعداد زیادی از کودکان تحت حمایت بهزیستی که والدین خود را از دست داده اند به سایر اعضای خانواده خود که صلاحیت نگهداری آنها را دارند واگذار شده‌اند. در حال حاضر ۱۶ هزار کودک در خانواده جایگزین یا امین موقت در حال زندگی هستند.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار