موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
211692
۱۴ دی ۱۳۹۸

حقایقی که ثابت می‌کند شیر مادر یک ابَرقدرت است

قدرت و شگفتی شیر مادر فقط این نیست که تازه مادر را بعد از زایمان به وزن و اندام سابقش برمی‌گرداند، بلکه خاصیتی جادویی از نظر بیولوژیکی، روحی و روانی، هم برای مادر و هم برای کودک دارد.

به گزارش کودک پرس ، اجازه دهید این طور شروع کنیم که نشستن و بدون هیچ ورزش و حرکت اضافی وزن کم کردن به خودی خود یک پدیده‌ی شگفت‌انگیز است و این کاری است که شیردهی می‌تواند انجام بدهد. اما قدرت و شگفتی شیر مادر فقط این نیست که تازه مادر را بعد از زایمان به وزن و اندام سابقش برمی‌گرداند، بلکه خاصیتی جادویی از نظر بیولوژیکی، روحی و روانی، هم برای مادر و هم برای کودک دارد.

شیردهی کمک می‌کند مادر راحت‌تر وزن کم کند

تولید شیر و شیردهی، کار سختی برای بدن یک زن است. در واقع این کار می‌تواند 500 کالری در روز بسوزاند. به همین دلیل خیلی از تازه مادرها بعد از زایمان شروع به کاهش وزن می‌کنند: آن‌ها کالری بیشتر از آنچه مصرف می‌کنند می‌سوزانند و بدون اینکه ورزش کنند، شروع به از دست دادن وزن اضافی خود می‌کنند.

بدن مادر کودک نارس، شیری تولید می‌کند که حاوی میزان بیشتری چربی، کلسیم و دیگر املاح است که همگی برای رشد مغز و استخوان بسیار مهم‌اند و این خاصیت شیر مادر، از ابتلای کودک به بیماری و عفونت‌ها پیشگیری می‌کند

 

بدن مادر شیری تولید می‌کند که رنگ و طعم آن تغییر می‌کند

بو و مزه‌ی شیر مادر طبق چیزی که می‌خورد متغیر است. این تغییرپذیری بسیار مفید است زیرا می‌تواند طی دوره‌ی شیرخوارگی، مزه‌های گوناگون را به کودک بچشاند و بعدها که شروع به خوردن غذاهای جامد کرد، کمتر بدغذایی و بهانه‌گیری کند. ضمناً یک واقعیت جالب دیگر اینکه شیر مادر همیشه سفید نیست و رنگ آن بسته به غذا و ویتامین‌هایی که مادر مصرف می‌کند تغییر می‌کند. رنگ شیر مادر ممکن است به آبی، سبز، زرد و یا صورتی بزند!

 

بدن مادر، ترکیبات شیر را تغییر می‌دهد تا نیازهای کودک تأمین شود

بچه‌ها زود رشد می‌کنند و طبق مراحل رشد خود، پیوسته به پروتئین، املاح و ویتامین‌های بیشتری نیاز خواهند داشت. ضمناً نیاز کودک در زمان بیماری نیز تغییر می‌کند و شیر مادر می‌تواند به خوبی پاسخگوی این نیاز باشد. به همین دلیل گفته می‌شود شیر مادر، «هوشمند» است. شیر مادر، فرمولاسیون خود را تغییر می‌دهد تا نیازهای کودک را تأمین کند. این اتفاق می‌تواند هفته به هفته یا حتی روز به روز رخ بدهد.

شیر مادر، سلول‌های بنیادین برای کودک فراهم می‌کند

یک کودک در حال رشد به کمک مادر نیاز دارد تا همچنان به رشد خود ادامه دهد. شیر مادر، رمز موفقیت این پروسه است زیرا حاوی سلول‌های زنده یا مهم‌تر از آن، سلول‌های بنیادین است که در بدن کودک حرکت می‌کنند تا بخشی از مغز، قلب، کلیه‌ها و یا بافت استخوان شوند.

 

شیر مادر، مادر و کودک را شاد می‌کند

شیردهی، مغز مادر و کودک را تحریک می‌کند تا اکسی توسین ترشح کنند که مسئول احساس شادی و امنیت است. شیردهی، مادر را آرام می‌کند و میزان استرس و اضطراب او را تا حدی کاهش می‌دهد.

 

شیردهی، احتمال ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد

زنانی که به کودک خود شیر می‌دهند، کمتر در معرض ابتلا به برخی از سرطان‌ها، مانند سرطان سینه، سرطان تخمدان و سایر بیماری‌ها مانند بیماری قلبی، افسردگی پس از زایمان و سکته مغزی هستند. هر چه طول مدت شیردهی در زندگی یک زن بیشتر باشد، او محافظت بیشتری در برابر بیماری‌ها خواهد داشت.

 

شیر مادر از کودک در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند

دانشمندان تائید می‌کنند کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، خیلی کمتر در معرض ابتلا به عفونت‌هایی مانند عفونت گوش، سیستم تنفسی و عفونت‌های گوارشی هستند. شیر مادر دارای خاصیت محافظت‌کنندگی بوده و از او در برابر انواع عفونت‌ها محافظت می‌کند.

شیر مادر، حافظه و هوش کودک را تقویت می‌کند

شیر مادر می‌تواند کودک را باهوش‌تر کند. طبق یافته‌های علمی، هر چه کودک بیشتر از شیر مادر تغذیه کند، خصوصاً طی 28 روز اول بعد از تولد، تأثیر مثبت شیر مادر بر رشد مغزی او بیشتر خواهد بود که باعث می‌شود توانایی‌های ادراکی کودک بیشتر شده و ضریب هوشی او بالاتر رود.

بدن زن شیری تولید می‌کند که پروتئین بیشتری برای نوزاد نارس دارد

مادرانی که نوزاد نارس به دنیا می‌آورند، شیری تولید می‌کنند که دارای پروتئین بیشتری برای کمک به رشد کودکی است که زودتر از رحم مادر خارج شده است. ضمناً، بدن مادر کودک نارس، شیری تولید می‌کند که حاوی میزان بیشتری چربی، کلسیم و دیگر املاح است که همگی برای رشد مغز و استخوان بسیار مهم‌اند و این خاصیت شیر مادر، از ابتلای کودک به بیماری و عفونت‌ها پیشگیری می‌کند.

 

شیر مادر کمک می‌کند کودک وزن سالمی داشته باشد

شیر مادر منجر به وزن گیری سالم کودک شده و کمک می‌کند در سال‌های بعدی زندگی، کودک دچار چاقی نشود. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، 30 درصد کمتر در معرض چاقی‌اند. هر ماه که کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، ریسک چاقی‌اش 4 درصد کمتر می‌شود. دانشمندان عقیده دارند بچه‌هایی که با شیر مادر تغذیه شده‌اند، مقدار بیشتری باکتری خوب در روده‌های خود دارند که بر میزان انباشت چربی در بدن اثر می‌گذارد.

شیردهی یکی از بهترین راه‌ها برای پیوند عاطفی با کودک است

مطالعات گسترده‌ای نشان داده‌اند شیردهی یکی از راه‌های اصلی ارتباط عاطفی مادر و کودک است. اکسی توسین به مادر و کودک کمک می‌کند احساس یکی بودن و عشق کنند. ضمناً شیردهی به مادر کمک می‌کند حس مادری‌اش را تقویت کرده و این حس را تا سال‌ها ادامه دهد. مادرانی که به فرزند خود شیر می‌دهند، سریع‌تر به کودک خود پاسخ می‌دهند و رفتارهای‌شان انعطاف‌پذیرتر است و ایما و اشاره‌های فرزند خود را بهتر متوجه می‌شوند. از طرفی دیگر، کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌شود نیز احساس امنیت بیشتری می‌کند.

 

شیردهی استخوان‌های مادر را تقویت می‌کند

اگر نگران این هستید که کودک شیرخوارتان کلسیم را از بدنتان می‌مکد، اشتباه می‌کنید. کارشناسان عقیده دارند بارداری و شیردهی می‌تواند باعث شود بدن زن، کلسیم بیشتری تولید کند، بنابراین وقتی کودک شش ماهه است، استخوان‌های مادر، متراکم‌تر از زمانی است که او متوجه شده بود باردار است. حتی شیردهی می‌تواند ریسک پوکی استخوان را کاهش بدهد.

 

 

 

منبع: تبیان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار