موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
211359
۰۷ دی ۱۳۹۸

ویژه برنامه سفیر مهربانی برای دلجویی از کودک افغانستانی

ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «سفیر مهربانی» با هدف دلجویی و تکریم نوجوان کار افغانستانی زلمه میرزایی که چندی پیش مورد بی‌مهری فردی قرار گرفته بود، برگزار و در آن برنامه‌های شاد و متنوعی اجرا شد.

به گزارش کودک پرس ، دکتر شفیق شرق کاردار فرهنگی سفارت افغانستان در ایران که در این مراسم حضور داشت ضمن ابلاغ سلام سفیر افغانستان در ایران، با اشاره به این که انسانیت مرز نمی‌شناسد، گفت: خطاکاری یک فرد، ارتباطی به کل مردم یک کشور و یک مکان ندارد و اتفاق‌ها و خطاهای فردی را نباید به یک جمع، یک محل و یا کشور، نسبت داد.

وی ضمن تشکر از تمامی برگزارکنندگان این ویژه‌برنامه، از این مراسم به عنوان یک فعالیت خوب یاد و ابراز امیدواری کرد که همان‌گونه که اتفاق‌های بد در فضای مجازی اشاعه پیدا می‌کنند کارها و اتفاق‌های خوب نظیر این برنامه نیز پوشش رسانه‌ای مناسبی داشته باشند.

کاردار فرهنگی سفارت افغانستان هم‌چنین ابراز امیدواری کرد که هیچ‌وقت در هیچ جای جهان شاهد اتفاق بدی نباشیم، افزود: تقریباً حدود 3میلیون نفر مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند، بنابراین این زبان مشترک، فرهنگ مشترک، دین و آیین مشترک، باید باعث شود که هر روز این دو کشور به همدیگر نزدیک‌تر شده و با هم رابطه دوستی بهتری داشته باشند.

چندی پیش کلیپ برخورد و آزار فردی نسبت به یک کودک کار افغانی به نام زلمه میرزایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که با واکنش مردم و بسیاری از فعالان حوزه کودک روبرو شد.

قاسم تنها، مدیر دفتر مرکزی حراست و فرمانده بسیج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این برنامه که در کانون کرج برگزار شد، با اشاره به داستانی از زندگی پیامبر مهربانی حضرت محمد(ص) و اهمیت و تکریم کودکان توسط ایشان، این رفتار پیامبر را بسیار تعیین کننده و سرنوشت‌ساز خواند و افزود: ما چنین پیامبری داریم و چنین الگویی و باید اخلاق و رفتارمان بر این مبنا شکل گیرد.

وی افزود برای ما طبق فرامین اسلام الگوهای رفتاری، رنگ، نژاد، پوست و ثروت ملاک برتری نیست و رفتار مردم شریف ایران نیز در قبال تمام مردم جهان این چنین است.

 

او با اشاره به غیرت‌مندی نوجوانان حاضر در جمع و کارهای آن‌ها گفت باعث افتخار است که شرافت و نجابت این کودکان باعث شده تا با انجام کارهای سخت و بزرگ روزگارشان را سپری کنند و وظیفه انسانی، اخلاقی و سازمانی ماست که از آن‌ها به نحو شایسته حمایت کنیم و کانون سعی کرده است به تکلیف خود در برابر اتفاقی که افتاده است عمل کرده و از زلمه این نوجوان افغانستانی دل‌جویی کند.

او بوسه‌ای بر دست زلمه زد و ابراز امیدواری کرد تا نسل جدید ما بتوانند کودکان و نوجوانانی باشند که مشکلات و تهدیدهای فعلی را از بین برده و آرامش را در کشور اسلامی ما حکم‌فرما کرده و راز موفقیت در این زمینه را عنصر همدلی دانست.

رضا برنگی، مدیر فضای مجازی بسیج کانون نیز در سخنانی به نقش مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اشاره کرد و این سازمان را به عنوان کارخانه انسان‌سازی خواند و افزود ما تلاش می‌کنیم تا آنچه را که زیبنده‌ی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است به جامعه معرفی کنیم.

 

او ادامه داد ما به عنوان یکی از دستگاه‌های فرهنگی موظفیم نقش خود را در این قبیل اتفاق‌ها ایفا کنیم.

قاسم سلیمانی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز در این برنامه ضمن اشاره به اهمیت دوران نوجوانی و فعالیت کانون برای نوجوانان بدون توجه به نژاد، رنگ و کشور آن‌ها، همه نوجوانانی را که در ایران زندگی می‌کنند را عزیز و ارزشمند خوانده و ضمن اشاره به بخشی از خدمات کانون در مناطق مختلف به ویژه مناطق روستایی و کم‌برخوردار استان، ابراز امیدواری کرد که کانون بتواند این‌گونه فعالیت‌ها را توسعه داده و با اجرای فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی، برای نوجوانان روزهای خوشی را در زندگی‌شان رقم بزند.

 

یادآوری می‌شود در این برنامه همچنین فعالیت‌های متنوع دیگری از جمله قصه‌گویی، شعرخوانی، اجرای بازی، تکریم و تجلیل زلمه میرزایی، اجرا شد و لوح تقدیری از طرف فرمانده بسیج کانون و مدیرکل کانون استان البرز به همراه هدایای فرهنگی و آثار برگزیده‌ی نقاشی کانون به زلمه و الناز باقری مدیر موسسه‌ی «سفیران الفبای مهربانی» اهدا شد.

همچنین در پایان این برنامه، درخت زیتونی به عنوان «درخت مهربانی»، از سوی زلمه میرزایی در باغچه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز کاشته شد تا با ثبت این روز و این درخت همواره به یاد بیاوریم که ریشه‌های مهربانی استوار و برگ‌ها و شاخه‌های این درخت روز به روز در حال رشد خواهد بود.

 

در این مراسم مریم اسماعیلی‌فرد، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده‌ی استان البرز، جمعی از مسوولان کانون و مسوولان نهادهای مردم‌نهاد حامی کودکان کار از جمله موسسه‌ی کیانا و اعضای تحت حمایت این مراکز نیز حضور داشتند.

زلمه در پایان و پیش از ترک کانون البرز، به عنوان عضو کانون ثبت‌نام تا به طور رایگان از خدمات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برخوردار شود.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار