موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
209928
۰۹ آذر ۱۳۹۸

همفکری با نوجوان، موفق‌ترین روش سپری کردن دوره نوجوانی

رییس انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان، کلیدی‌ترین روش برای خانواده‌ها به منظور سپری کردن موفق دوره نوجوانی فرزندانشان را همزبانی و همفکری با آنان دانست.

به گزارش کودک پرس ، دکتر مهدی تهرانی دوست، در همایش سراسری «روانپزشکان کودک و نوجوان» افزود:کلیدی‌ترین روش برای خانواده‌ها به منظور سپری کردن موفق دوره نوجوانی فرزندانشان این است که نوجوان را قبول کنند، یعنی اگر مشکلی در رفتار می‌بینند با او مذاکره کنند و با همفکری یکدیگر به بهترین راه حل برسند.
وی با اشاره به اینکه نوجوانی مرحله گذر از کودکی به بزرگسالی است و باید به آن توجه خاص داشت، اضافه کرد: در دوران نوجوانی، نوجوانان با توجه به زمینه‌های فکری، هیجانی و رفتاری که دارند رفتار‌های مبتنی بر هیجان در آن‌ها بیشتر از رفتار‌های مبتنی بر شناخت صورت می‌گیرد، لذا آسیب پذیری نوجوانان در این مرحله برای رفتار‌های پرخطر بیشتر است.
وی گفت: ما آسیب‌های اجتماعی را در سنین نوجوانی بیشتر مشاهده می‌کنیم، زیرا نوجوان درحال ترک وابستگی به پدر و مادر و خانواده است و سعی دارد خودمختاری خود را بیشتر کند، لذا در بین این دو احساس، سردرگم است و همین باعث می‌شود که رفتار‌ها و تصمیماتی بگیرد که برای خود و اطرافیانش پرخطر باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: رفتار‌های پرخطر مثل سوء مصرف مواد، رفتار‌های بزهکارانه و پرخاشگرانه، مشکلات تحصیلی و افت تحصیلی و مشکلات قانونی از جمله مسائلی است که نوجوانان در این دوره با آن روبرو می‌شوند.
وی افزود: استفاده از فضای مجازی و اینترنت، این روز‌ها دغدغه اصلی خانواده هاست لذا در همایش نهم انجمن روان پزشکان کودک و نوجوان پنج نشست تخصصی باصاحبنظران برگزار می‌کنیم که چالش‌های این موضوع را بررسی کنند و راهکار‌های علمی به حوزه‌های مربوط ارایه دهند.
تهرانی دوست گفت: نشستی اختصاصی با حضور نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها و متخصصان و روان پزشکی کودک و نوجوان نیز عصر امروز برگزار می‌شود که همگی به صورت رودررو از دغدغه‌های شان و راهکار‌های علمی آن می‌گویند.

رییس نهمین همایش سراسری روان پزشکان کودک و نوجوان که از امروز تا هشتم آذر درحال برگزاری است گفت: محور همایش امسال آسیب‌های روانی اجتماعی نوجوانان است، زیرا این موضوع به اندازه‌ای مهم است که از همه نهاد‌های دست اندرکار خواسته شده است تا راهکار‌های عملی در زمینه تحصیلی، قانونی و فضای مجازی ارایه شود تا بزرگسالان هدفمندی در آینده داشته باشیم و کلیدی‌ترین روش برای خانواده‌ها به منظور سپری کردن موفق دوره نوجوانی فرزندانشان این است که نوجوان را قبول به این معنا که رفتار او را قبول کنند یعنی اگر مشکلی نیز در رفتار می‌بینند با او مذاکره کنند و با همفکری یکدیگر به بهترین راه حل برسند.

 

فضای مجازی، حریم خصوصی نوجوانان نیست
فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان گفت: نوجوانان نباید فضای مجازی را حریم خصوصی بدانند بلکه حتما باید با کنترل خانواده‌ها باشد تا درگیر آسیب‌های آن نشوند.
دکتر نسرین دودانگه در حاشیه «همایش سراسری روانپزشکان کودک و نوجوان» گفت: عمده‌ترین مشکلی که نوجوانان و خانواده هایشان امروزه با آن درگیرند، فضای مجازی و اینترنت است.
وی با اشاره به جنبه‌های مثبت و منفی اینترنت افزود: ما نمی‌توانیم نوجوانان را از این فضا محروم یا محدود کنیم، اما باید دنیای دیجیتال برای نوجوان از طرف خانواده یا مدرسه و یا سازمان‌های مرتبط فضای کنترل شده باشد و نباید نوجوانان آن را حریم خصوصی بدانند.
دودانگه گفت: ما نسلی هستیم که در حال گذار به سمت دیجیتالی شدن می‌رویم خانواده‌هایی که خودشان دانش الکترونیک کمتری نسبت به نوجوانانشان در این زمینه داشته باشند وظیفه سنگین‌تر و مشکل تری دارند، زیرا فضای مجازی و اینترنت علاوه بر جنبه‌های مثبت آن می‌تواند خطرات بالقوه‌ای داشته باشد که خانواده‌ها باید بدانند چه برخوردی در این زمینه با آن‌ها داشته باشند.
دبیرعلمی همایش روانپزشکی کودک و نوجوان گفت:این همایش با محور نوجوانی و آسیب‌های روانی- اجتماعی به مدت سه روز درباره چالش‌های این دوره که دوره مهمی از زندگی است با حضور صاحبنظران به بحث و تبادل نظر می‌پردازد، زیرا این دوران مهم دوران گذار از کودکی به سمت بزرگسالی است.

وی گفت: نوجوانی یعنی گذر از دوره کودکی به سمت دوره بزرگسالی که باید مسئولیت پذیری و کارآمدی لازم برای زندگی اجتماعی کسب شود به همین دلیل نوجوانان در این دوره، مستعد درگیر شدن با آسیب‌های روانی اجتماعی هستند لذا خانواده‌ها و نهاد‌ها و سازمان‌های مربوط باید با چالش‌های این دوره و راهکار‌های عملی برای مقابله با آسیب‌های این دوره آمادگی لازم را داشته باشند بنابراین در این همایش با نشست‌ها و سخنرانی‌های مختلف سعی در پررنگ کردن این دوره برای نهاد‌های مربوط هستیم.
همایش سراسری روانپزشکان کودک و نوجوان از امروز تا ۸ آذر در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی واقع در شهرک والفجر تهران در حال برگزاری است.

 

پدیده کودک آزاری‌های عاطفی در رسانه‌های مجازی
فوق تخصص روانشناسی کودکان و نوجونان گفت:​ امروز با پدیده‌ای به نام کودک آزاری عاطفی در رسانه‌های مجازی روبرو هستیم که از طریق انتشار عکس و فیلم کودکان والدین به دنبال کسب درآمد هستند.
خانم دکتر کتایون خوشابی امروز در حاشیه همایش سراسری «روانپزشکان کودک و نوجوان» افزود: کودک آزاری عاطفی نه تنها در کشور ما بلکه مسئله‌ای جهانی است که در فضای مجازی با ابعاد جدیدی درحال مطرح شدن است به این صورت که کودکان به جای بازی و تفریح به عنوان مدل و بازیگر، جلوی دوربین می‌روند.
وی گفت: این کودکان درآمدزا، وقت یادگیری و تفریح خود را برای فیلم و مدل شدن جلوی دوربین‌ها صرف می‌کنند تا والدین آن‌ها با افزایش دنبال کننده‌ها (فالوورها)، کسب درآمد کنند.
این فوق تخصص روانشناسی کودکان و نوجونان افزود: ما در همایش سالانه انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان سعی داریم تا با نشست‌های متخصصان و صاحب نظران چالش‌های قانونی درباره حقوق کودک و نوجوان را بررسی کنیم همان طور که خبر خوب احکام مربوط به نوجوانان مجرم را شنیدیم که از مجازات‌های جایگزین برای کاهش انواع بزه برای آن‌ها استفاده شود.

خانم دکتر خوشابی خاطرنشان کرد: باید به نوجوانان و کودکان توجه ویژه داشت و چالش‌ها و خلاء‌های قانونی حمایت از آن‌ها را بررسی کرد چنان که ما در یک نشست تخصصی با مسئولان قوه قضائیه و صاحب نظران حوزه کودک و نوجوان در این همایش به بحث و تبادل نظر درباره حمایت‌های قانونی از آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار