موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
209463
۲۷ آبان ۱۳۹۸

خانواده اولین محیط برای کشف استعداد قرآنی است

یک فعال قرآنی با بیان اینکه اولین شرط برای ورود به عرصه قرآن علاقه افراد است، گفت: کشف استعداد قرآنی فرزندان و بروز علایق در این عرصه از محیط خانواده آغاز می‌شود؛ لذا والدین در این خصوص باید اهتمام ورزند.

به گزارش کودک پرس ، سمیه آصفی، فعال قرآنی از استان گیلان و نفر اول در رشته قرائت چهارمین دوره مسابقات فرهنگیان کشور بیان کرد: من خودم روستازاده هستم و اکنون نیز در منطقه روستایی حویق از توابع شهرستان تالش استان گیلان مشغول فعالیت هستم.

وی ادامه داد: رشته تحصیلی‌ام کارشناسی زبان انگلیسی است و در حال حاضر معاون پرورشی در یک مدرسه ابتدایی هستم که با توجه به نقش قرآن در تربیت قشر کودک و نوجوان بیشترین زمینه فعالیتم در امور پرورشی را به حوزه قرآنی و تدریس آموزه‌های دینی اختصاص داده‌ام.

این فعال قرآنی ادامه داد: با توجه به اینکه منطقه خدمتی من یک منطقه مرزی است، نفوذ فرهنگ کشورهای همسایه در این منطقه به وضوح قابل مشاهده است و حتی ساکنان این منطقه زبان کشور همسایه را از زبان خود بهتر می‌دانند و تکلم می‌کنند؛ لذا با این حجم از هجمه فرهنگی نیاز است در اینگونه مناطق بیشتر به کار قرآنی پرداخته شود، ضمن اینکه با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های تدریسم در این منطقه کسب کرده‌ام دانش‌آموزان منطقه در حال حاضر ۱۹۰ نفر و مستعد یادگیری در هر زمینه‌ای هستند، چه آن زمینه مثبت باشد چه منفی؛ لذا توجه به این مقوله و پرداختن به مباحث ارزشی یک ضرورت انکارناپذیر است.

 

آصفی اظهار کرد: دانش‌آموزان از مباحث قرآنی استقبال می‌کنند و مستعد حفظ قرآن هستند اما نیاز به تشویق دارند، طوری که با کمترین هدایا سر ذوق می‌آیند و تلاششان را مضاعف می‌کنند، اما با توجه به اینکه در این راستا مدارس بودجه‎ای ندارند، بیشتر اوقات خودم هزینه هدایای دانش‎آموزان را پرداخت می‌کنم که البته با توجه به درآمدی که دارم کمتر می‌توانم آن را به خرید هدیه برای تشویق دانش‎آموزانم اختصاص دهم؛ لذا از مسئولان درخواست دارم در این موضوع حمایت لازم را به‌ویژه از مدارس روستایی و مناطق محروم داشته باشند.

وی تصریح کرد: در جامعه امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و معضلات فضای مجازی که البته دشمنان نیز در این راستا برای منحرف کردن قشر نوجوان و جوان بسیار سرمایه‌گذاری کرده و می‌کنند، باید بیشتر به فکر باشیم و در زمینه نشر فرهنگ قرآن و معارف دینی به‌ویژه بین قشر نوجوان و جوان بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم.

 

نفر اول رشته قرائت چهارمین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان کشور افزود: طی مدتی که در این روستا به‌عنوان معاون پرورشی در آموزش و پرورش خدمت می‌کنم، فعالیت قرآنی را در صدر فعالیت‌هایم قرار داده‌ام و به لطف خدا چندین دانش‌آموز موفق به حفظ قرآن شده‌اند و تعدادی هم در زمینه قرائت مشغول هستند. در مجموع علاقه‌مندی را به قرآن بین دانش‌آموزان دیده‌ام و تلاش دارم تا استعدادهای آنان را کشف کنم.

وی عنوان کرد: مدرسه ما ۶ کلاس دارد و فاقد نمازخانه است و درخواستم از مسئولان مربوطه این است که در این خصوص توجه لازم را داشته باشند و به ساخت نمازخانه نه تنها در این مدرسه بلکه در همه مدارس فاقد نمازخانه اهتمام ورزند.

آصفی در خصوص روش‌های تأثیرگذار در حوزه تدریس قرآن برای قشر کودک و نوجوان بیان کرد: قرآن بابرکت است و حتی روخوانی این کتاب مقدس اثر وضعی خود را دارد اما کتب تفسیری چون تفسیر المیزان و نمونه و… را مطالعه کرده‌ام و سعی دارم که آموزش و تدریسم به نحوی باشد تا دانش‌آموزان از آیات این کتاب آسمانی برای زندگی دنیا و کسب سعادت آخرت استفاده کنند؛ چرا که قرآن برای زندگی امروز و نه فقط صرف برای آخرت است.

 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اخلاق خوش در جذب افراد مؤثر است سعی کردم با ایجاد رابطه صمیمی با دانش‌آموزان، آموزه‌های قرآنی را در قالب‌های مختلف داستان، شعر و هنر تدریس کنم که خوشبختانه با اقبال نیز مواجه بودم. اما اخلاق خوش باید طوری مدیریت شود تا زمینه سوء‌استفاده فراهم نشود؛ لذا بعضاً چاشنی تنبیه البته نه بدنی و سخت، برای تدریس باید استفاده شود.

این فعال قرآنی بهترین محیط برای آغاز ورود کودکان و نوجوانان به وادی قرآن را محیط خانواده برشمرد و افزود: علاوه بر اینکه علاقه افراد برای ورود به هر عرصه‌ای شرط اول است والدین نیز باید در محیط خانه نسبت به کشف استعداد قرآنی فرزندان خود اهتمام ورزند. من نیز با یک نوار کاست از استاد منشاوی و در محیط خانه، قرآن را آغاز کردم و از آنجا که علاقه‌مند به قرآن بودم در این خصوص به لطف الهی موفق شدم.

 

وی اظهار کرد: خداوند در ۱۲۴ سوره انعام می‌فرماید: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ؛ خدا بهتر می‌داند که در کجا رسالت خود را مقرر دارد» و من نیز بر این عقیده هستم که خداوند انتخاب کرده که چه افرادی در عرصه قرآن بیایند و آنچه خود نیز در این زمینه دارم و طی این مدت کسب کرده‌ام را لطف خدا و توفیقی از جانب حق تعالی می‌دانم و امیدوارم بتوانم خود نیز عامل به این کتاب و دستورات سعادت‌بخش آن باشم.

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار