موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
209431
۲۷ آبان ۱۳۹۸

ویژه‌برنامه‌های هفته کتاب در مراکز کانون استان‌ها

مراکز کانون در استان‌های گیلان، سمنان، دامغان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان جنوبی، همدان، اردبیل و تهران به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی با توجه به شعار «حال خوش خواندن» اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلفی از تجلیل از کتاب‌خوانان، تا برگزاری نشست و کارگاه‌های تخصصی و خوانش کتاب کردند.

به گزارش کودک پرس ، مراکز کانون در استان‌ها و شهرهای گیلان، سمنان، دامغان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، جزیره قشم، جزیره ابوموسی، سیریک، خراسان جنوبی، همدان و اردبیل به مناسبت بیست‌وهفتمین هفته کتاب و کتاب‌خوانی از ۲۳ تا ۳۰ آبان ۱۳۹۸ با توجه به شعار «حال خوش خواندن» اقدام به برگزاری برنامه‌های مختلفی از تجلیل از کتاب‌خوانان، تا برگزاری نشست و کارگاه‌های تخصصی و خوانش کتاب کردند. در تمامی این برنامه‌ها نویسندگان، شاعران، مربیان، اعضا و خانواده‌هایشان مشارکت داشتند.

نشست تخصصی کتاب و کتاب‌خوانی در کانون استان گیلان

نشست تخصصی کتاب و کتاب‌خوانی که هم‌زمان با بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب با حضور آناهیتا آروان، نویسنده، محقق و مربی فرهنگی کانون استان گیلان و ضیاء غیوری، معاون فرهنگی کانون استان گیلان برگزار شد.

آناهیتا آروان در این نشست که باهدف ترویج و توسعه فعالیت‌های کتاب‌محور در مراکز فرهنگی کانون و هم‌اندیشی و قدردانی از مربیان فعال در این عرصه صورت گرفت، به نقش مطالعه کتاب در زندگی انسان‌ها پرداخت و تأثیرگذاری بر اندیشه‌های دیگران و ایجاد موج‌های مثبت در سایه کتاب‌خوانی را بر مطالعه صرف، ارجح دانست.

 

نویسنده کتاب «بگذار تروآ بسوزد» درعین‌حال، دریافت مناسب آموزه‌های کتاب و بهره‌گیری از آن در زندگی و در تعامل با دیگران را مهم توصیف کرد و الهام‌پذیرفتگان از کتاب را شایسته تقدیر خواند.

معاون فرهنگی کانون استان گیلان نیز در این نشست، کتاب را روشنی‌بخش زندگی انسان‌ها دانست و قرآن کریم را پرچم‌دار ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در میان انسان‌ها قلمداد کرد.

ضیاء غیوری در ادامه به برداشت‌های عالمانه و عامیانه از کتاب نیز اشاره داشت و با خاطرنشان کردن نقش مربیان کانون به‌عنوان متخصصان عرصه‌ی کتاب و کتاب‌خوانی تصریح کرد: به‌روزرسانی آگاهی‌ها و ایجاد پیوندهای مثبت میان کودک و کتاب رسالتی است که بر عهده مربیان این مجموعه قرار دارد.

بر پایه این گزارش، نقد و بررسی طرح‌های کتاب‌خوانی مربیان و ارائه‌ی دیدگاه‌های سازنده برای ارائه‌ی هرچه بهتر فعالیت‌های کتاب‌محور، پایان‌بخش این نشست بود که در سالن ‌نشست‌های کانون پرورش فکری استان گیلان در رشت برگزار شد.

کارسوق هنری در کانون سمنان و دامغان

کار سوق هنری و نمایشگاه آثار فصلی اعضای کودک و نوجوان در مراکز فرهنگی هنری کانون سمنان و دامغان برگزار شد. نمایشگاه فصلی آثار اعضای کودک و نوجوان با عنوان «جوانه‌های پاییز» در کنار برگزاری کار سوق هنری با حضور سعید صادقی مشاور مدیرکل کانون، مربیان، اعضا و والدین آن‌ها عصر چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ برگزار شد.

 

در این نمایشگاه تخصصی که به همت مهین درویش مربی کارگاه خوش‌نویسی و مژگان سیدمفید مربی کارگاه‌های نقاشی و سفال‌گری برگزارشده، نزدیک به ۳۰۰ اثر اعضای کودک و نوجوان کارگاه‌های هنری در سه رشته‌ی نقاشی، سفال‌گری و خوش‌نویسی به نمایش گذاشته‌شده است.

در کارسوق آموزشی، ۷۰ عضو کودک و نوجوان در جمعی دوستانه و فضایی خلاقانه برحسب علاقه و تمایل در سه کارگاه نقاشی، سفال‌گری و خوش‌نویسی با تکنیک‌های مختلف نقاشی و چاپ، خط تحریری و شکسته‌نستعلیق، سفال‌گری و… آشنا شدند و به خلق اثر پرداختند.

نمایشگاه تخصصی آثار اعضا به مدت ۱۰ روز در این مرکز دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه از ساعت ۸ تا ۱۷ از این آثار بازدید کنند.

گفتنی است؛ در پایان برنامه آثار اعضا به‌صورت نمایشگاهی چیده و از تمامی اعضای شرکت‌کننده در کارسوق هنری با تقدیم هدیه‌ای تجلیل شد.

امضای تفاهم‌نامه کتاب و کتاب‌خوانی در کانون استان کرمانشاه

اداره‌های کل کانون پرورش فکری و نهاد کتابخانه‌های استان کرمانشاه، باهدف اجرای برنامه‌های مشترک درزمینه ترویج کتاب‌خوانی برای کودکان ‌و نوجوانان در صبح روز شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

 معصومه حسنی‌خوانسار، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان کرمانشاه و مهناز فتاحی، مدیرکل کانون استان کرمانشاه، تفاهم‌نامه همکاری میان این دو نهاد فرهنگی را امضا کردند.

 

فتاحی، مدیرکل کانون استان کرمانشاه با استقبال از اجرای برنامه‌های مشترک فرهنگی برای کودکان و نوجوانان با سازمان‌ها و اداره‌های مختلف فرهنگی استان کرمانشاه، بر اهتمام ویژه این اداره کل برای ارتقای سطح آگاهی‌ و مطالعه در میان کودکان‌ و نوجوانان تاکید کرد.

 حسنی‌خوانسار، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان کرمانشاه نیز با ابراز خرسندی از امضای تفاهم‌نامه همکاری با اداره کل کانون پرورش فکری استان کرمانشاه، از آمادگی این اداره کل برای انجام و اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی برای مخاطبان کودک ‌و نوجوان خبر داد.

جشن هفته کتاب در کانون استان سیستان و بلوچستان

مراکز فرهنگی هنری کانون استان سیستان و بلوچستان برنامه‌های گوناگون در هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی برگزار کردند. مراکز فرهنگی هنری بنجار، دلگان، نیمروز و هامون از مراکزی بودند که آغاز هفته‌ی کتاب را جشن گرفتند.

 

دورهمی کتاب‌خوان‌ها در کانون استان هرمزگان

اعضا و مربیان مرکز فرهنگی هنری کانون قشم، هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی در یک نشست صمیمی «حال خوش خواندن» را تجربه کردند.

کتاب‌های موردعلاقه اعضا در یک دورهمی صمیمانه از سوی اعضا و با همراهی مربی به شیوه‌های مختلف و به‌صورت کار گروهی و همراه با حرکات نمایشی خوانش شد.

تاکنون کتاب‌هایی همچون کتاب گوساله‌ی لج‌باز، کتاب پنگوئن‌ها و کتاب فیل کوچولو دماغت کو، این روزها بسیار مورد استقبال بلند خوانی اعضا قرارگرفته است.

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی کارگاه ویژه مادر و فرزند در مرکز فرهنگی هنری کانون جزیره ابوموسی برگزار شد.

در این کارگاه اعضا کانون در کنار مادران خود به ساخت کاردستی با استفاده از کاغذ و تا پرداختند. بازی و سرگرمی، نمایش فیلم و معرفی کتاب ازجمله فعالیت‌هایی بود که در این کارگاه برگزار شد.

ویژه‌برنامه «حال خوش خواندن» در مرکز فرهنگی هنری کانون سیریک نیز برگزار شد.

 

این برنامه در قالب طرح معرفی کتاب و خوانش گروهی کتاب برگزار شد. ابتدا اعضا به‌صورت گروه‌های دونفره به خوانش کتاب‌های موردعلاقه خود در گروه سنی موردنظر پرداختند. در مرحله بعد ابتدا مجموعه کتاب‌های دوزبانه که در چیدمان طرح معرفی کتاب قرار داشتند از سوی مربی معرفی شد و در ادامه اعضا به‌صورت داوطلبانه به معرفی کتاب موردنظر خود به‌صورت بلندخوانی اقدام کردند.

برگزاری کارگاه «تأثیر هنرهای تجسمی بر ادبیات» در کانون خراسان جنوبی

با حضور جمال‌الدین اکرمی شاعر، نویسنده و تصویرگر کتاب کودک و نوجوان، کارگاه آموزشی «تأثیر هنرهای تجسمی بر ادبیات» با حضور جمال‌الدین اکرمی ویژه مربیان ادبی و هنری کانون پرورش فکری خراسان جنوبی برگزار شد.

اکرمی در این کارگاه آموزشی، عناصر مشترک هنر و ارتباط هنر تصویرسازی به‌عنوان کلیدواژه هنرهای تجسمی و ادبیات، چگونگی ورود به فضای ادبیات و قصه، عناصر مشترک ادبیات و هنرهای تجسمی و اهمیت انتزاع در هنرهای تجسمی و فانتزی در ادبیات کودک و رابطه‌ی آن‌ها در نقاشی و داستان‌نویسی را برای همکاران مطرح کرد.

وی در این کارگاه که به‌صورت عملی برگزار شد بیان داشت: روش‌های شخصیت‌سازی و خلق داستان فی‌البداهه و بر اساس شخصیت‌های لحظه‌ای با رویکرد کارگاهی انجام شود و باید ذوق تجسم صحنه‌ها را در مخاطب ایجاد کرد تا تصویر، ابتدا در ذهن شکل گیرد و همان تصویر ذهنی روی کاغذ نقش ببندد.

این شاعر و نویسنده خاطرنشان کرد: مربی قبل از نوشتن باید به مرحله حس‌گیری و فضاسازی ورود پیدا کند که این امر می‌تواند با استفاده از موسیقی و سایر ابزارها انجام شود.

 در این کارگاه که در روز چهارشنبه ۲۲ آبان ۹۸ در محل مرکز شماره ۳ کانون بیرجند برگزار شد، جمعی از مربیان ادبی و هنری و مربیان فرهنگی کانون استان شرکت کردند.

رونمایی عروسک «آجی» در کانون استان همدان

عروسک آجیِ کتاب‌خوان، نام عروسکی است که به مناسبت بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی در کانون استان همدان رونمایی شد.

در این مراسم رونمایی، اعضاء و کودکان دوستدار کتاب کانونی در روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان گرد «آجی» جمع شدند و سرود کتاب‌خوانی سر دادند. این مراسم از ساعت ۱۰ صبح از پیاده‌راه بوعلی آغاز و به سمت آرامگاه بوعلی سینا ادامه یافت.

اعضاء و کودکان شرکت‌کننده در این برنامه با بزرگداشت این هفته و با خواندن سرود کانون، سرود میلاد و اشعار مرتبط با کتاب و با در دست داشتن مرغک کانون شهروندان را به وجد آوردند. سپس به همراه مردم مشتاق بر بام مجموعه بوعلی سینا حضور یافتند و به اجرای فعالیت‌های کانونی از قبیل قصه‌گویی، معرفی کتاب، اجرای سرود با موضوع کتاب و مولودی‌خوانی در وصف خاتم‌الانبیاء پرداختند.

تجلیل از کتاب‌خوانان برتر در کانون استان اردبیل

تجلیل از ۲۰ کتاب‌خوان برتر استان و ۱۰۰ کتاب‌خوان برتر مراکز و نیز کتاب‌خوانان برتر مراکز سیار و پستی از برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی کانون پرورش فکری استان اردبیل است که در کنار رونمایی، نقد کتاب، دعوت از نویسندگان همراه با برنامه‌های متنوع دیگر اجرا خواهد شد.

همچنین در این هفته از کتاب «نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و نیز تاریخ و مشاهیر استان اردبیل» که در آن ۷۰ نویسنده کودک و نوجوان و مشاهیر استان اردبیل معرفی‌شده‌اند، رونمایی می‌شود.

بازدید کارکنان کانون استان تهران از کتابخانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک

هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی جمعی از کارکنان و مسئولان کانون استان تهران از کتاب‌خانه تحقیقاتی شورای کتاب کودک و مراحل تولید فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان بازدید کردند.

بر اساس این گزارش، در این دیدار نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک به معرفی فعالیت جمعی از مولفان کتاب فرهنگ‌نامه پرداخت و کتاب‌خانه تحقیقاتی شورا و بخش کتاب‌خانه مرجع فرهنگ‌نامه را به بازدیدکنندگان معرفی کرد.

 

انصاری، با تأکید بر اهمیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سطح ملی اظهار امیدواری کرد: «خدمات کانون روزبه‌روز به‌صورت گسترده‌تر در اختیار نسل جوان قرار گیرد.»

وی افزود: «شورای کتاب کودک امیدوار است این بازدید زمینه‌ای برای همکاری‌های هر چه بیشتر بین همکاران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شورای کتاب کودک شود.»

مرتضی نظری نیز در این بازدید ضمن قدردانی از تلاش این شورا در تألیف و انتشار فرهنگ‌نامه‌ کودکان و نوجوانان ایرانی که به‌عنوان یکی از ضرورت‌های اساسی برای شناخت بیشتر مخاطبان با تاریخ و فرهنگ ایران است، این بازدید را طلیعه همکاری و ارتباط بیشتر و مؤثرتر کانون استان تهران  با شورای کتاب کودک دانست.

همچنین در بخش دیگری از این برنامه، «پروین فخاری‌نیا» عضو هیئت‌مدیره فرهنگ‌نامه و شورای کتاب کودک به معرفی فعالیت‌های فرهنگ‌نامه کودکان و نوجوانان با تکیه ‌بر کار داوطلبانه پرداخت

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار