موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
209376
۲۵ آبان ۱۳۹۸

از اعتیاد در مدرسه تا همسران مواد فروش/ زنان معتادی که کودکان معتاد به دنیا نمی‌آورند

یکی از مراکز سطح شهر به زنان، مادران و بارداران معتاد خدمات تخصصی ارائه می‌دهد و ضمن آن سعی می‌کند افراد را به جامعه بازگرداند اما این زنان چگونه پای‌شان به اعتیاد باز شده و دغدغه‌هایشان چیست؟

به گزارش کودک پرس ، این روزها پای زنان و مادران به اعتیاد باز شده و این زنان برای نجات فرزندان خود تلاش می کنند تا اعتیاد را دور بریزند. در این خصوص مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک زیر نظر جمعیت تولدی دوباره با نگاه به درمان مادران معتاد به صورت خصوصی تاسیس شده اما شهرداری تهران امکانات زیر ساختی را در اختیارشان قرار داده تا بتوانند افراد آسیب دیده بیشتری را به این مرکز جذب کنند.

در مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک چه می گذرد؟

مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک  با محوطه باغ مانند فضای زیبایی برای آسیب دیدگان فراهم کرده است. از همان در ورودی چهار سوله زیبا می‌بینید که به ساکنین مرکز خدمات ارائه می‌کند. از آرایشگاه زنانه گرفته تا خوراکی‌های رنگارنگ که البته بنا به گفته متولی مرکز این سوله‌ها در دست تعمیر هستند.

این مرکز شامل سه طبقه می‌شود. طبقه اول که مادران معتاد به همراه کودکان‌شان اسکان داده شده‌اند و مرکز از همه روش‌های درمانی برای ترک اعتیاد این زنان استفاده می‌کند. همچنین اتاق‌هایی برای زنان باردار معتاد تدارک دیده شده که زیرنظر متخصص مراحل سم‌زدایی طی می‌شود. برخی از زنان هم به تنها و بدون داشتن فرزند در حال ترک اعتیاد هستند و برخی دیگر کنار فرزندان خود سعی در خروج از وضعیت بحرانی دارند.

طبقه زیرین مخصوص زنانی است که می‌خواهند برای ورود به جامعه و بازار آموزش ببینند و با فراگیری مشاغل خانگی کسب درآمد کنند همچنین با قرار دادن وسایل ورزشی سعی در افزایش رفاه و امکانات برای این زنان آسیب دیده شده است.

طبقه فوقانی برای فعالیت‌های پزشکی و درمانی این زنان است و اتاق‌های پرستاری برای زنان باردار تدارک دیده شده است.

اگر بخواهید در کل مسیر قدم بردارید طبقه اول شباهت بسیار زیادی به خانه دارد. گرم است. کودکان در حال تماشای تلویزیون و مادران در حال انجام فعالیت‌های شخصی خود هستند. با ایجاد اتاق‌های بازی کودکان مهدکودکی در دل خانه ایجاد شده است. برخی از زنان با امید به آینده تلاش می‌کردند سم‌های بدن‌شان را برای ساختن زندگی بهتر دور بریزند. اما در دل این زنان چه می‌گذرد و چرا پای‌شان به این مرکز باز شده است؟

مادر همکلاسی‌ام به من مواد خوراند

زهرا می‌گوید روز گذشته زایمان کرده و نوزادش در بیمارستان است. به گفته خودش هنوز ترک نکرده و متادون مصرف می‌کند اما به خاطر فرزندش 5 ماه است که شیشه مصرف نمی‌کند.

زهرا نگران نوزادش بود. می‌گوید انگشتان دست بچه‌اش به هم چسبیده است و انگشتان پایش یکی کم دارد. دکتر گفته باید بررسی شود نقص نوزاد به خاطر مسائل ژنتیک است یا از مصرف متادون!

زهرا 32 ساله سن دارد و می‌خواهد متادون را هم ترک کند تا بچه‌اش را از او نگیرند.

همسر زهرا در زندان است و پیش از رفتن به زندان زهرا را به این مرکز آورده. او دو سال دیگر از زندان آزاد می‌شود.

زهرا می‌گوید: مادر همسرم هزینه اسکان من در این مرکز که ماهی یک میلیون و 200 هزار تومان است را پرداخت می‌کند و تنها فردی است که می تواند دنبال من بیاید و مرا از این مرکز خارج کند.

او افزود: وضعیت اسکان و غذا در اینجا مناسب است اما تا زمانی که ترک نکنیم ترددهایمان آزاد نیست و نمی‌توانیم به راحتی از این مرکز خارج شویم.

زهرا در رابطه با چرایی رفتن به سمت اعتیاد گفت: از 9 سالگی اعتیاد داشتم. مادر همکلاسی‌ام مرا به سمت اعتیاد کشانده و زمانی که مدرسه می‌رفتم در توالت مصرف می‌کردم. هنگامی که مدیر مدرسه متوجه اعتیاد من شد مرا از مدرسه اخراج کرد و دیگر درس نخواندم!

همسرم مواد فروش است و نمی‌خواهم ببینمش

مریم دیگر زنی بود که در این مرکز با دو فرزند تحت درمان قرار گرفت. به گفته مریم همسرش موادفروش است.

مریم چندبار سعی کرد ترک کند اما وقتی نزد همسرش باز می‌گشته دوباره آلوده به مواد می‌شده و برای همین دیگر نمی‌خواهد همسرش را ببیند.

او  به همراه دو فرزندش در اتاق اختصاصی ساکن بود و ماهی یک میلیون و 600 هزار تومان هزینه می‌دهد. از 18 سالگی اعتیاد داشت و چند بار ترک کرده و در حال حاضر 29 سال سن دارد.

مریم نگران هزینه است. او می‌گوید اگر هزینه ادامه سکونت نداشته باشد می‌خواهد افرادی حمایتش کنند.

او از تغذیه و اسکان این مرکز راضی است و می‌گوید اینجا مانند خوابگاهی است با این تفاوت که معتادین زن را تحت درمان قرار می‌دهد. در این مرکز گوشی ممنوعیت دارد و تا تکمیل دوره درمانی نمی‌تواند بیرون برود.

مرکزی برای زنان باردار/ هیچ‌کس از این مرکز بیرون نمی‌شود

عباس دیلمی‌زاده، مدیر این مرکز، با بیان اینکه  منحصرترین مرکز درمان اعتیاد برای زنان باردار مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک است، گفت: در این مجموعه با روش تخصصی افراد معتاد در زمان بارداری درمان می‌شوند اما همه زنان معتاد می‌توانند به این مرکز بیایند.

او افزود: گروه دوم برای افرادی است که کودک دارند و فضاسازی مناسبی برای حضور کودکان ضمن ترک اعتیاد مادر وجود دارد. در این مجموعه محدودیت سنی برای بچه‌های پسر است و از سن خاصی به بعد، مادران نمی‌توانند بچه‌های مذکر خود را به این مرکز بیاورند و در کنار خود داشته باشند.

دیلمی‌زاده با اشاره به وضعیت کسب درآمدی این افراد پس از درمان اظهار کرد: کار در کارگاه‌های آموزشی برای افرادی که دو ماه بعد وارد برنامه آموزشی می‌شوند در نظر گرفته شده که به عنوان منبع درآمدی برای این زنان است تا اینکه بتوانند در طول روز وقت خود را صرف کاری کنند و کمتر به مصرف بیاندیشند.

مدیر مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک ادامه داد: وقتی یک معتاد در طول روز مشغول انجام کار مفید می‌شود سبب شده تا ذهنش درگیر شده تا مصرف نکند.

او افزود: همچنین سعی در راه اندازی کارگاه شیرینی پزی داریم تا این  زنان هم بتوانند در خانه خود کار کنند.

دیلمی‌زاده تاکید کرد: زمانی که فرد به توانایی برسد تا در دنیای بیرون زندگی کنند و آمادگی رفتن به بیرون داشته باشد از این مکان می‌رود. همچنین اگر تشخیص دهد که دیگر نمی‌خواهد در این فضا باشد قطعاً از اینجا می‌رود اما قبل از آن با فرد گفتگو صورت می‌گیرد تا منصرف شود.

او ضمن بیان ویژگی‌های این مرکز اظهار کرد: ۳۱ نفر در این مرکز مقیم هستند. یک نفر باردار و  ۱۸ نفر تا کنون به صورت سرپایی تاکنون مرخص شده‌اند.

مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک با بیان اینکه اکثر باردار هایی که در اینجا حضور پیدا می‌کنند هزینه‌های زیادی دارند، افزود: ما سعی می‌کنیم تا از طرق مختلف این هزینه را تامین کنیم هزینه زایمان ممکن است رایگان باشد اما هزینه‌های دیگر مانند دارو و غیره باید از طرق دیگر باید تامین شود.

به گفته او حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد توسط شهرداری، ۱۰ تا ۲۰ درصد از سوی بهزیستی و ۱۰ تا ۱۵ درصد NGOها و سایر از سوی مرکز برای اسکان این زنان به اینجا معرفی می‌شوند.

دیلمی‌زاده تاکید کرد: هیچ کسی در این مرکز به دلیل نداشتن پول رد نمی شود.. ۷۰ درصد بیمارانی که پذیرش شده اند به صورت رایگان درمان شده اند و از سایرین متناسب با اطلاعات خانواده هزینه اخذ می‌شود.

چالش اخذ هزینه وجود دارد/ ظرفیت های مردمی به میدان بیایند

سیدمالک حسینی، رئیس سازمان مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، در رابطه با چرایی اخذ هزینه از افرادی که تحت درمان قرار دارند، گفت: مجوز این مراکز را بهزیستی می‌دهد و شهرداری تنها ساختمان را در اختیار مرکز قرار می‌دهد و نظارت از سوی شهرداری صورت نمی‌گیرد.

او با بیان اینکه مرکز درمانی و بازتوانی مادر و کودک خدمات زیادی ارائه می‌دهند، افزود: به دلیل امکانات زیادی که برای ترک اعتیاد مادران انجام می شود هزینه اخذ می شود. در حال حاضر چالش هزینه وجود دارد و همه تلاش کردند تا از ظرفیت کمک های مردمی استفاده کنند.

به گفته حسینی خدمات دولتی به این سبک نمی‌تواند ارائه شود با این وجود در مراکز و گرمخانه‌های شهرداری هزینه‌ای اخذ نمی‌شود.

 

منبع: برنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار